نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی


نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی

آیا هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده می‌کنید؟ این روزها به علت شرایط کرونایی، الزام استفاده از ماسک بر نوشته نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی اولین بار در روچی. پدیدار شد.

نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگینحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگینحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگینحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی

آیا هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده می‌کنید؟ این روزها به علت شرایط کرونایی، الزام استفاده از ماسک بر همه شهروندان واجب شده است. اما بسیاری تمایل دارند سلیقه خود را در امر دوخت ماسک هم به خرج دهند و دیگر نیازی به خرید از بیرون نداشته باشند. همراه ما باشید تا با نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی آشنا شوید.

خانم‌های باسلیقه این روزها دست به کار شده‌اند و در کنار دوخت و دوزهای تابستانه خود؛ ماسک پزشکی و خانگی نیز می‌دوزند. باید بگوییم این کار اصلاً سخت نیست و شما می‌توانید نحوه دوخت آن را یاد گرفته و شروع به دوخت یک ماسک خانگی کنید.

در این مطلب شما آموزش دوخت ماسک پزشکی در خانه را یاد خواهید گرفت. همچنین با انواع پارچه‌هایی که می‌توانید برای دوخت یک ماسک پزشکی در خانه استفاده کنید؛ آشنا می‌شوید.

آموزش دوخت ماسک پزشکی در خانه

برای دوخت ماسک پزشکی، نیاز است در گام اول پارچه مناسب آن را خریداری نمایید. پارچه اسپان باند (در ادامه با این نوع پارچه آشنا خواهیم شد) مناسب برای دوخت ماسک خانگی و ماسک پارچه‌ای است.

برای دوخت ماسک پزشکی شما به وسایل زیر نیاز دارید:

چرخ خیاطی نخ و سوزن قیچی پارچه مناسب کش

اگر وسایلتان را آماده کرده‌اید به سراغ دوخت ماسک برویم.

مرحله اول

از پارچه‌ای که در اختیار دارید دو مستطیل با ابعاد ۲۵ در ۱۲ سانتی‌متر ببرید. (البته در دستورالعمل‌های پزشکی این ابعاد کمی متفاوت ذکر شده و شما با توجه به سایز صورت خود آن را ببرید.)

بعد از آنکه پارچه را برش دادید؛ دو تکه پارچه مستطیلی را بر روی هم قرار داده و بدوزید. فقط حواستان باشد دو تکه پارچه به خوبی بهم دوخته شود و یک تکه شوند.

مرحله دوم

از لبه پارچه مستطیلی به اندازه نیم سانتی‌متر تا بزنید و سپس بدوزید. البته از سمت طول مستطیل پارچه را باید تا بزنید. از طرف عرض پارچه را هم به اندازه ۲۵/۱ سانتیمتر تا زده و بدوزید.

مرحله سوم

در این قسمت کش‌ها را باید وصل کنیم. (طول هر نوار کش باید تقریباً ۱۶ سانتی‌متر باشد. از کش مو یا بند پارچه‌ای هم در صورت پیدا نکردن نوار کش، می‌توانید استفاده کنید.) نوار کش‌ها را باید از قسمت عرض تا شده ماسک رد کرد که برای این کار می‌توانید از سوزن یا سنجاق‌قفلی‌های کوچک استفاده کنید. بعد از آنکه دو سر کش را رد کردید، سر آن‌ها را بهم گره بزنید تا متصل شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله باید کش‌های رد شده از لبه‌های ماسک را بکشید. با این کار هم گره‌های کش محکم می‌شود و هم آنکه ماسک فرم اصلی خود را پیدا می‌کند.

با کشیدن نوار کش‌ها، وسط ماسک چین خورده می‌شود که در این حالت باید ماسک را بر روی صورت گذاشته و اندازه آن را مطابق با صورتتان درست کنید. ماسک شما آماده شد!

نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی

برای دوخت ماسک خانگی از چه پارچه‌ای استفاده کنیم؟

برای دوخت یک ماسک خانگی و پزشکی می‌توانید از انواع پارچه‌های نخی استفاده کنید. پارچه‌هایی که جنس آن نخ واقعی بوده و تاروپود آن درهم تنیده شده باشند. زیرا هدف از گذاشتن ماسک، عبور نکردن ذرات ویروس موجود در هوا از ماسک است. پس پارچه‌هایی که بافت بهم پیوسته‌ای ندارند، برای دوخت ماسک پارچه‌ای مناسب نیستند.

اما اگر قصد دارید که یک ماسک کارآمد و بی‌عیب و نقص بدوزید، پارچه اسپان باند گزینه عالی است. این پارچه را به راحتی می‌توانید خریداری کنید و یک ماسک کاملاً پزشکی برای خود و اطرافیانتان بدوزید.

معرفی پارچه اسپان باند

پارچه اسپان باند نوعی پارچه بی بافت و از جنس پلی‌پروپیلن است. اسپان باند با نام‌های گوناگونی همچون پارچه سوزنی، پارچه بی بافت، پارچه یک‌بارمصرف و غیره شناخته می‌شود.

پارچه اسپان باند مصارف گوناگونی دارد و از آن در صنعت غذاسازی گرفته تا نظامی، کشاورزی و پزشکی استفاده می‌کنند. اسپان باند در رنگ‌های مختلفی موجود است و به راحتی می‌توان بر روی آن طرح زد.

به علت نوع بافت و جنس اسپان باند، این پارچه برای دوخت ماسک پارچه‌ای بسیار پرطرفدار شده است. البته از آن علاوه بر ماسک می‌توان برای مصارف دیگری همچون کاور یک‌بارمصرف کفش، کلاه یک‌بارمصرف و لباس یک‌بارمصرف استفاده کرد. نکته جالب توجه پارچه اسپان باند آن است که، لایه‌های اسپان باند را می‌توان با اتو به هم چسباند و بدون دوخت مورد استفاده قرار داد.

نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی

آیا می‌توان از پارچه نانو ماسک خانگی دوخت؟

پارچه نانو به علت داشتن خاصیت آنتی باکتریال، برای ساخت انواع ماسک‌ها، بسیار طرفدار دارد. پارچه نانو به علت الیافی که در ساخت آن استفاده شده، از ورود ذرات و ویروس‌های معلق در هوا جلوگیری می‌کند و برای استفاده در ایام آلودگی هوا و شیوع بیمارهای ویروسی پیشنهاد می‌شود.

از پارچه نانو می‌توان در دوخت ماسک خانگی استفاده کرد. اما به علت قیمت بالا و عدم دسترسی آسان به آن، برای دوخت یک ماسک پزشکی و خانگی پیشنهاد نمی‌شود. شما می‌توانید با پارچه‌های ارزان‌تر یک ماسک مطمئن برای خود بدوزید.

سخن آخر

در این ایام، استفاده از ماسک ضروری است و نباید استفاده از آن را فراموش کرد. اما اگر به هر دلیلی قصد خرید ماسک پزشکی از داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی را ندارید؛ خودتان در خانه دست به کار شوید و یک ماسک پارچه‌ای بدوزید.

ماسک پارچه‌ای خود را مطابق الگویی که در بالا ذکر شد، به آسانی بدوزید. برای پارچه آن‌هم نیاز نیست زیاد وسواس به خرج دهید از پارچه نخی یا اسپان باند که قیمت مناسب‌تری نسبت به پارچه‌های دیگر دارد استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل