در میاندورود شیرودی بکارید؛ طارم برداشت کنید!


در میاندورود شیرودی بکارید؛ طارم برداشت کنید!

در حالیکه این روزها، کشاورزان مازندرانی در حال برداشت برنج هستند، اتفاقی عجیب در شهرستان میاندورود این استان به وقوع پیوست، اتفاقی که با اشتباه یک تعاونی روستایی در مازندران، موجب شد برنج طارم و شیرودی با یکدیگر تخلیط شود.

داستان از این قرار است، زمانی که کشاورزان میاندورودی اقدام به تهیه بذر از شرکت تعاونی کشاورزی می‌کنند، به جای ارقام شیرودی، رقم طارم به آنها داده می‌شود و کشاورزان نیز بر اساس اعتماد به آن شرکت تعاونی، این بذور را در اراضی شالیزاری خود می‌کارند، موضوعی که موجب شده تا زحمات کشاورزان در این مدت‌ تا حدود زیادی از بین برود.

هرچند برنج طارم یکی از با کیفیت‌ترین ارقام برنج در مازندران محسوب می‌شود اما تخلیط کاشت این دو نوع برنج در مزارع شالیزاری، از همان ابتدا کیفیت محصول را پایین آورده و خسارت زیادی به کشاورزان زده است.

از سویی دیگر، متخصصان زراعت معتقدند که زمان رسیدن و برداشت برنج طارم زودتر از شیرودی است، همین موضوع موجب دردسر کشاورزان میاندورودی شده به طوری که از یک سو، باید برنج طارم محلی را برداشت کنند و از سوی دیگر، شالی‌های شیرودی مانع از آن می‌شوند.

اینکه آیا تخلیط بذور برنج طارم و شیرودی با یکدیگر در میاندورود با اهداف خاصی صورت گرفته و یا به صورت یک اشتباه سهوی است، موضوعی است که مسئولان باید به جد در آن ورود کند اما کشاورزان می‌گویند حتی اگر اشتباه سهوی هم باشد، متحمل خسارت شده‌اند.

در میاندورود شیرودی بکارید؛ طارم برداشت کنید!

حسین منفردی فرماندار میاندرود در این زمینه و در گفت‌وگو با ایسنا با تایید این خبر، با اشاره به خسارت وارد شده به کشاورزان در مورد جابه جایی نوع بذر برنج در زمان تحویل به کشاورزان و مشکلات ایجاد شده، اظهار کرد: برخی از کشاورزان میاندورودی پس از دریافت بذور، کشت در شالیزارها را انجام ‌دادند.

وی افزود: مشکل از آنجا آغاز شد که کشاورزان در زمان برداشت متوجه شدند شالی‌ها یکدست نیستند و پس از بررسی های کارشناسی و پیگیری های به عمل آمده مشخص شد بذرهای شالی خریداری شده از دو نوع بوده است.

فرماندار میاندرود با اشاره به اینکه یکدست نبودن بذرهای شالی موجب ضرر به کشاورزان و خسارت به آنها شد، گفت: جهاد کشاورزی در این موضوع ورود کرده و بحث قضایی آن نیز انجام شده است.

منفردی در مورد پرداخت خسارت به کشاورزان نیز، تصریح کرد: باید به کشاورزان خسارت پرداخت شود اما پیش از آن باید عمدی یا سهوی بودن ادغام بذرها را مشخص کرد.

وی در پایان اظهار کرد: در هر صورت به ازای متراژ اراضی، برای هر یک از کشاورزان مبلغ خاصی بابت خسارت در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد