تغذیه با شیر مادر میزان شاخص هوش کودک را افزایش می دهد


تغذیه با شیر مادر میزان شاخص هوش کودک را افزایش می دهد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تغذیه با شیر مادر میزان شاخص هوش کودک را افزایش می دهد و این مهم در خصوص نوزادان کم وزن و نارس نیز صادق است.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر «سیاره ای سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر» اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر نمونه بارزی از ارتباط عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم طبیعی است.

وی ادامه داد: شیر مادر، غذای تجدید پذیر طبیعی و از نظر محیط زیست نیز ایمن است زیرا بدون آلودگی، تولید زباله و نیاز به بسته بندی متناسب، با نیازهای لحظه ای شیرخوار ترشح شده و در اختیار کودک قرار می گیرد.

حیدرزاده با تاکید بر این مطلب که تغذیه با شیر مادر موجب افزایش بقای شیرخواران شده و به رشد متناسب آنها نیز کمک می کند، گفت: تغذیه با شیر مادر به مدت طولانی (۲۴ ماه)، خطر ابتلای کودک به اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی را کاهش می دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: نتایج به دست آمده در طی سال های اخیر، نشان دهنده این است که تغذیه با شیر مادر در تکامل سلول های عصبی مغز نوزاد و همچنین افزایش توان یادگیری کودک تاثیر بسزایی داشته و می تواند میزان شاخص هوش کودک را افزایش دهد و این مهم در خصوص نوزادان کم وزن و نارس نیز صادق است.

وی بر تغذیه شیرخوار با شیر مادر تاکید کرد و افزود: فرآورده هایی که به عنوان جایگزین شیر مادر تولید می شوند به هیچ عنوان قابل مقایسه با شیر مادر نیست. شیر مادر به عنوان بهترین ماده غذایی برای تغذیه شیرخوار محسوب می شود.

حیدرزاده در پایان یادآور شد: تغذیه با شیر مادر، همچنین کودک را در مقابل عفونت های اسهالی محافظت می کند. عفونت های اسهالی در کودکانی که با شیر شیرخشک تغذیه می شوند شایع تر است و این نکته درخصوص کودکان سراسر جهان نیز صادق است.

به گزارش ایسنا؛ ۱۰ لغایت ۱۶ مرداد ماه سال جاری به عنوان هفته ملی تغذیه با شیر مادر با شعار «سیاره ای سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس