ایجاد چهار شهرک جدید صنعتی در آران و بیدگل امکان‌سنجی می‌شود


ایجاد چهار شهرک جدید صنعتی در آران و بیدگل امکان‌سنجی می‌شود

کاشان- ایرنا- فرماندار آران و بیدگل با اشاره به رویکرد دولت در توسعه و اشتغال پایدار، گفت: ایجاد چهار شهرک جدید در زمینه‌های مختلف صنعتی در این شهرستان در مرحله امکان‌سنجی قرار دارد.

اسماعیل بایبوردی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرک‌ها شامل شهرک صنعتی نمک و مواد معدنی، شهرک پرورش دام‌های سبک و سنگین، شهرک کشاورزی- گلخانه‌ای و شهرک پوشاک و پارچه خواهد بود که برنامه‌ریزی در این زمینه در جریان است.

وی بیان کرد: طرح ساخت شهرک صنعتی نمک و مواد معدنی حاصل از دریاچه نمک و کویر در این شهرستان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تایید شده و از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در حال پیگیری است.

فرماندار آران و بیدگل اضافه کرد: طرح ساخت این شهرک با هدف جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در شهرستان کویری و نمکی آران و بیدگل امکان‌سنجی می‌شود.

وی با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه نمک و تعلق ۴۱ درصد از مساحت این دریاچه به شهرستان آران و بیدگل، اظهار داشت: دریاچه دارای ظرفیت‌های بالقوه منابع طبیعی نمک و مشتقات آن مانند کلرید سدیم، کلرید منیزیم، سولفات منیزیم و سایر فرآورده‌های نمکی است که می‌توان با ایجاد شهرک صنعتی- معدنی و تخصصی نمک، تولیداتی نظیر کود شیمیایی، کاغذ عایق‌کاری، ضدیخ، مواد آرایشی، شیشه و سرامیک، شوینده‌ها، لاستیک، داروسازی و صنایع فولاد تولیداتی را داشته باشیم.

بایبوردی، دریاچه نمک را منبع بزرگ و سرشاری از انواع املاح معدنی با ارزش تخمینی ذخایر افزون بر ۲۰ میلیارد دلاری عنوان کرد و ادامه داد: ۴۱ درصد دریاچه نمک متعلق به شهرستان آران و بیدگل، ۲۸ درصد متعلق به استان قم و ۳۱ درصد باقی مانده متعلق به استان سمنان است.

وی همچنین از امکان‌سنجی برای راه‌اندازی شهرک پرورش دام‌های سنگین (شهرک لبن) و شهرک کشاورزی-گلخانه‌ای با رویکرد اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این شهرستان خبر داد و گفت: امکان‌سنجی راه‌اندازی این شهرک به منظور استفاده بهینه از منابع آبی منطقه و به پیشنهاد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال بخش کشاورزی و وفق سند طرح‌ها و طرح ‍‌های اولویت‌دار این شهرستان مطرح شده است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به وجود ۲۰ هزار راس دام سنگین، ۸۰ هزار راس دام سبک و ۲ هزار دامدار در این شهرستان، بیان کرد: می‌توان با ساخت شهرک پرورش دام‌های سنگین (شهرک لبن) در تولید فرآورده‌های مربوط به شیر، گوشت و چرم ضمن اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان، از محصولات لبنی و گوشتی برندسازی کرد.

وی تشریح کرد: بخش کشاورزی شهرستان آران و بیدگل هم‌اکنون ۸۷ درصد، صنعت ۶ درصد، خانگی ۶ درصد و فضای سبز یک درصد مصرف منابع آبی این شهرستان را به خود اختصاص داده است که بر این اساس باید مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود.

بایبوردی به امکان‌سنجی راه‌اندازی شهرک کشاورزی- گلخانه‌ای با هدف مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی و اجرایی کردن مدل‌های مختلف کشت گلخانه‌ای مانند هیدروپونیک (آب‌کشت) و آیروپونیک (هوا کشت) برای کشت محصولاتی مانند زعفران، گیاهان دارویی و صیفی‌جات اشاره کرد و یادآور شد: شهرستان آران و بیدگل در بخش تولیدات زراعی و باغی، سالانه ۸۶ هزار تن محصول شامل ۸۱ هزار تن گندم، جو، سبزی، صیفی‌جات و پنبه در بخش زراعی و پنج هزار تن محصول در بخش باغی شامل پسته، انار، گل‌محمدی، زعفران، خرما و محصولات گلخانه‌ای روانه بازار می‌کند.

وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۴۰ هزار تن تولیدات دامی و پروتئینی شامل پنج هزار تن تخم‌مرغ، چهار هزارتن گوشت مرغ، ۶۰ تن گوشت ماهی، یک هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۳۰ هزار تن شیر، ۷.۵ تن عسل و ۱۳ کیلو خاویار از شهرستان آران و بیدگل روانه بازار می‌شود.

فرماندار آران و بیدگل از امکان سنجی ایجاد شهرک پوشاک در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: راه‌اندازی چنین شهرکی با توجه به وجود افزون بر ۶۰۰ واحد تولید فرش ماشینی و ریسندگی می‌تواند منطقه را به قطب تولید فرش و پوشاک در کشور تبدیل کند.

افزون بر ۸۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در حال حاضر در شهرستان آران و بیدگل فعالیت دارند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید