قرص‌های استروژن خطر انعقاد خون در زنان باردار مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد


قرص‌های استروژن خطر انعقاد خون در زنان باردار مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

محققان معتقدند مصرف قرص‌های هورمون استروژن، تشدیدکننده لخته خون در مادران باردار مبتلا به کروناست.

قرص‌های استروژن خطر انعقاد خون در زنان باردار مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد، زنان در بارداری ممکن است در صورت ابتلا به ویروس کرونا در معرض خطر لخته شدن خون قرار بگیرند. براساس تحقیقات، کووید ۱۹ خطر لخته شدن خون را برای افرادی که از دارو‌های استروژنی خوراکی استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

قرص‌های حاوی استروژن می‌توانند عروق را باریک کنند. افرادی که باردار یا در HRT (درمان جایگزینی هورمون) قرار دارند با همین خطر روبرو هستند.

دانیل اسپات، محقق این مطالعه، پیشنهاد می‌کند که رقیق کننده خون مانند آسپرین از این گروه افراد محافظت می‌کند.

او گفت: در طول این بیماری ما به تحقیقات دیگری نیاز داریم تا مشخص کنیم آیا زنانی که در دوران بارداری آلوده می‌شوند باید تحت درمان ضد انعقادی قرار گیرند یا اینکه خانم‌هایی که قرص‌های استروژنی یا جایگزینی هورمون درمانی مصرف می‌کنند، باید آن‌ها را قطع کنند.

اسپات ادامه داد: ویروس کرونا می‌تواند باعث افزایش ایجاد لخته‌های خون شود حتی در افرادی که قبلاً سالم بودند.

علاوه بر این، استروژن به طور بالقوه باعث ترومبوز سیاه رگ عمقی در برخی از مادران است، همچنین در زنانی که از قرص استروژنی یا HRT استفاده می‌کنند. ترومبوز سیاه رگ عمقی، بیماری است در اثر ایجاد لخته‌ در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجربه انسداد نسبی یا کامل عروق خونی می‌شود.

انسداد‌ها معمولاً در پا‌ها شروع می‌شود. آن‌ها می‌توانند به سمت بالا حرکت کنند و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شوند.

طبق مطالعه جدید در غدد درون ریز، بعضی قرص‌های استروژنی که خطر کمی دارند، ممکن است عوارض آن توسط ویروس کرونا تشدید شود.

نویسندگان این مطالعه افزودند: اگر به کووید ۱۹ آلوده شوید، این احتمال وجود دارد با افزایش لخته خون مواجه شوید. قرص‌های استروژنی همچنین احتمال لخته شدن خون در زنان را چهار برابر افزایش می‌دهند همچنین هورمون‌های استروژنی هستند که بارداری را حفظ می‌کنند اما احتمال لخته شدن را افزایش می‌دهند.

برای یک زن، متوسط خطر مطلق لخته شدن خون فقط یک در هزار است ولی ویروس کرونا ممکن است این مسئله را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

اسپات گفت: هرچه اطلاعات بیشتری در مورد اثرات کووید ۱۹ پدیدار شود، سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا عفونت لخته‌های خون و سکته‌های مغزی همراه با قرص‌های استروژنی و سایر روش‌های درمانی با استروژن و همچنین خطرات مرتبط با بارداری را تشدید می‌کند، وجود دارد.

در دوران بارداری، خطر لخته شدن خون چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد. البته ساز و کار‌ برای تعیین مدت زمان و تأثیر دارو پس از قطع درمان ناشناخته است.

بیشتربخوانید

کاهش وزن در دوران بارداری ممنوع است

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟