تفویض صدور گواهی مبدا حوزه اوراسیا به منطقه آزاد ارس


تفویض صدور گواهی مبدا حوزه اوراسیا به منطقه آزاد ارس

تبریز - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: اختیار صدور گواهی مبدا حوزه اوراسیا از اتاق بازرگانی به منطقه آزاد ارس تفویض شد.

محسن نریمان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس ماده ۶ قانون مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد ایران مصوب وزرای عضور شورای عالی مناطق در سال ۱۳۷۳مبنی بر تفویض اختیار صدور گواهی مبدا در مناطق آزاد و طی مکاتباتی که با سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران داشتیم صدور گواهی مبدا حوزه اوراسیا به سازمان منطقه آزاد ارس تفویض شد.

وی افزود: با توجه به اینکه صادرات کالاهای حوزه اوراسیا نیاز به اخذ گواهی مبدا اوراسیا از اتاق بازرگانی صنایع و معادن آذربایجان شرقی داشت و به علت زمانبر بودن تردد برای اخذ این مجوز از اتاق بازرگانی تبریز و ایجاد مشکلاتی برای بازرگانان، مذاکراتی با اتاق بازرگانی تبریز انجام گرفت و بر اساس تفویض اختیار اخذ شده مقرر شد گواهی مبدا حوزه اوراسیا در منطقه آزاد ارس صادر شود.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس با بیش از ۵۰ هزار هکتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاک ترکیه، می تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی اروپا و منطقه قفقاز تبدیل کند؛ خط آهن جلفا - تبریز نیز با ۱۰۲ سال قدمت، قدیمی ترین خط آهن ایران محسوب می شود که برقی و در زمان حاضر فعال است.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت