ترامپ این بار به جان اپلیکیشن های موبایل چینی افتاد


ترامپ این بار به جان اپلیکیشن های موبایل چینی افتاد

احتمالاً می‌دانید اخیراً ترامپ فعالیت اپلیکیشن محبوب TikTok را در کشور آمریکا محدود کرده و تاکید داشته فقط در صورتی به TikTok اجازه‌ی فعالیت در آمریکا را می‌دهد که امتیاز آن تحت انحصار یک شرکت آمریکایی باشد. طبق خبرهای جدید TikTok فقط دست‌آویزی برای شروع موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه چین و شرکت‌های چینی بوده و قرار است بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های...

احتمالاً می‌دانید اخیراً ترامپ فعالیت اپلیکیشن محبوب TikTok را در کشور آمریکا محدود کرده و تاکید داشته فقط در صورتی به TikTok اجازه‌ی فعالیت در آمریکا را می‌دهد که امتیاز آن تحت انحصار یک شرکت آمریکایی باشد. طبق خبرهای جدید TikTok فقط دست‌آویزی برای شروع موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه چین و شرکت‌های چینی بوده و قرار است بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های چینی تحریم شوند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا، امروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فاکس نیوز مدعی شد، بسیاری از این شرکت‌های نرم‌افزاری چینی از قبیل TikTok و WeChat که در آمریکا فعالیت دارند، اطلاعات مردم آمریکا را به‌صورت مستقیم در اختیار حزب کمونیست و سازمان امنیت ملی چین قرار می‌دهند.

وی در ادامه با خشنودی عنوان کرد:

بالاخره رئیس جمهور دستور توقیف را صادر کرده و ما این مسئله را حل خواهیم کرد. طی روزهای آینده با بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که با حزب کمونیستی چین در ارتباط بوده و موجب تهدید امنیت ملی ما می‌شوند، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

البته آقای پومپئو راجع‌به نحوه‌ی این برخورد و بزرگی آن حرفی به میان نیاورد.

ترامپ این بار به جان اپلیکیشن های موبایل چینی افتاد

هم‌اکنون کاخ سفید دو راهکار را برای ادامه فعالیت برنامه‌ی TikTok در نظر دارد؛ راه اول اینکه برنامه‌ی TikTok را به‌صورت کلی در آمریکا مسدود کرده و فعالیت آن را متوقف کند. اما به عنوان گزینه دوم ممکن است TikTok را مجبور کنند امتیاز بخش آمریکا خود را به شرکت مایکروسافت بفروشد.

شایعه‌های حول فروش TikTok به مایکروسافت نیز به سمت یک معامله‌ی 5 میلیارد دلاری اشاره می‌کنند که در نتیجه‌ی آن تمام 1500 کارمند، داده‌ها و مالکیت معنوی آن به شرکت مایکروسافت رسیده و Bytedance هیچ سهمی از آن نخواهد داشت.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا نیز اعلام کرد:

طبق گفتگوهایی که با رئیس جمهور داشتم، رئیس جمهور این اپلیکیشن را ممنوع یا TikTok را مجبور به فروش می‌کند، اما در هر صورت این برنامه دیگر نمی‌تواند به‌صورت کنونی به فعالیت اش ادامه دهد.

ماه گذشته نیز یکی از مشاورین کاخ سفید برنامه‌های چینی TikTok و WeChat را به جاسوسی از کاربران خود متهم کرده و عنوان کرد این برنامه‌ها اطلاعات شخصی کاربران را برای مقامات کمونیستی چین می فرستند و از آنها برای «اخاذی و باج‌گیری» استفاده می‌شود. وی همچنین این برنامه‌ها را سلاح‌های جنگ نرم و اطلاعاتی چین علیه آمریکا خواند.

طبق گفته‌های پومپئو در مصاحبه‌ای دیگر در مورد فروش TikTok به مایکروسافت، وی در پشتیبانی از ترامپ اعلام کرد:

من مطمئن هستم، آقای ترامپ نهایت سعی خود را برای امن نگه‌داشتن مردم آمریکا انجام می‌دهد.

به این ترتیب به نظر می رسد حرکتی که با یک اتهام و تحریم هواوی آغاز شد، اکنون با ممنوعیت و انسداد TikTok و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های چینی ادامه می‌یابد و تنش‌های اقتصادی میان چین و آمریکا هر روز بیشتر می‌شود.

نظر شما در مورد اتهام اولیه‌ی آمریکا به TikTok چیست، آیا واقعاً هدف چینی‌ها از TikTok جاسوسی از آمریکا بود، یا جاسوسی فقط بهانه‌ی آمریکا برای ادامه‌ی دشمنی با چین است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی