بازداشت یک زن معترض از سوی پلیس نیویورک با لباس‌ شخصی


شبکه فاکس نیوز با انتشار تصاویری از بازداشت یک زن معترض تاکید کرد، تعداد درگیری‌های مسلحانه در شهر نیویورک از آغاز سال میلادی تاکنون، از آمار سال قبل بیشتر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا، تعداد درگیری‌های مسلحانه در شهر نیویورک از آغاز سال جاری میلادی تاکنون (نیمهِ اول سال ۲۰۲۰)، از کل آمار سال قبل (۲۰۱۹) بیشتر بوده است. تصاویر پر تب و تاب که در شهر نیویورک برداشته شده است، نشان می‌دهد که افسران پلیس در لباس‌های معمولی (بدون یونیفرم)، یک فردِ معترض جوان را به زور با خود می‌کشند و او را به داخل یک ونِ بدون علامت می‌برند. این وقایع در شرقِ منطقه منهتن در شهر نیویورک روی داد. ما اکنون با خبر شده ایم که مأموران پلیس، آن معترض جوان را از بازداشت پلیس آزاد کرده اند.
مجری شبکه گفت: نام این زنِ ۱۸ ساله، «نیکی استون» است. نیرو‌های پلیس، وی را در حالی که با سایر معترضان در حال راهپیمایی بود، از جمعیت جدا کردند و به داخل آن ونِ بدون علامت بردند. پلیس اعلام کرد، این معترض را به اتهامات مربوط به آسیب رساندن به اموال و تجهیزات پلیس بازداشت کرده است.
مجری خطاب به برایان یانیس، خبرنگار گفت: «برایان! آیا نگاه کردن به این تصاویر وحشتناک نشان می‌دهد که چه اتفاقی واقعاً رخ داده است و آیا شما اکنون اطلاعات بیشتری در این خصوص دارید؟»
خبرنگار خطاب به مجری گفت: سیاستمداران، معترضان و فعالان اجتماعی در نیویورک، همگی از دیدن آن تصاویر که در منهتن گرفته شده بود، به خشم آمده اند. آن‌ها می‌گویند: آن تصاویر نشان می‌دهد که نیرو‌های پلیس نیویورک عملیاتی بیش از حد تهاجمی علیه مردم انجام می‌دهند. شما نیز می‌توانید در این تصاویر ببینید که نیرو‌های پلیس مخفی نیویورک، با لباس مردمِ عادی (بدون یونیفرم) یک زن ۱۸ ساله را بازداشت می‌کنند و او را در یک خودرو بدون علامت می‌گذارند. افسران پلیس نیویورک این عملیات بسیار تهاجمی را در خلال یک تظاهرات خیابانی که معترضان در منهتن برگزار کرده بودند، انجام می‌دهند. اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که این زن به علت صدمه زدن به دوربین‌های پلیس، تحت تعقیب قرار داشته است.
شبکه افزود: در پارکی موسوم به پارکِ «سیتی هال» که در مقابل ساختمان شهرداری نیویورک قرار دارد، معترضان اردوگاهی برپا کرده، و آنجا را منطقه خودمختارِ «اشغال ساختمان شهرداری» نامیده بودند. آن‌ها ۷ روز در آن اردوگاه بودند و از آنجا اعتراضات خیابانی خود را آغاز می‌کردند. مقامات پلیس نیویورک گفتند، «این زن ۱۸ ساله، در ۵ موردِ مجزا در این پارک و اطرافِ آن، به دوربین‌های پلیس (که از معترضان تصویربرداری می‌کرده) صدمه زده است.»
خبرنگار افزود: اداره پلیس نیویورک مدعی شده است که در خلال این عملیات برای بازداشت کردن آن زنِ ۱۸ ساله، معترضان، با سنگ‌ها و بطری‌ها به افسران پلیسِ نیویورک حمله کردند، اما در تمامی این تصاویر ویدیویی، اصلاً هیچ سانحه‌ای که حاکی از پرتاب سنگ یا بطری به سوی مأموران پلیس باشد، مشاهده نمی‌شود.
همچنین اداره پلیس نیویورک از این تاکتیکِ خود دفاع و اعلام کرد: نیرو‌های ویژهِ ما، موسوم به «جوخهِ حکمِ جلب» همواره از خودرو‌های بدون علامت استفاده می‌کنند تا به طرزی مؤثرتر بتوانند مظنونانِ تحت تعقیب را شناسایی و بازداشت کنند. این گروه ویژهِ نیرو‌های پلیس نیویورک به «جوخه حکمِ جلب» معروف است، زیرا مأموریت اصلی آن‌ها پیدا و بازداشت کردن مظنونانی است که قضات در دادگاه‌های نیویورک حکم جلب آن‌ها را صادر کرده اند. این زن ۱۸ ساله که بعداً به نام «نیکی اِستون» معرفی شد، به انضمام ۱۱ نفر دیگر در نیویورک بازداشت و سپس آزاد شدند. اتهام نیکی «شرارت‌های جنایتکارانه» و رنگ پاشیدن (روی دوربین‌های پلیس) یا کشیدن تصاویر (روی دیوارها) اعلام شده است.
خبرنگار در پاسخ به این پرسش مجری که مقامات شهر نیویورک به این تصاویر ویدیوییِ هولناک، چگونه واکنش نشان داده اند؟، گفت: بیل د بلازیو، شهردار نیویورک، در خلال یک کنفرانس خبری که برگزار کرد، این تصاویر را «نگران کننده و آزار دهنده» خواند. سایر سیاستمدارانِ این شهر نیز گفته اند که این تصاویر نشان دهنده نقض آشکار آزادی‌های مدنی است. همچنین کوری جانسون، سخنگوی شورای شهر نیویورک گفت، «این ویدیو به میزانی باورنکردنی، آزار دهنده و به شدت نگران کننده است. ما به پاسخگوییِ (پلیس نیویورک) نیاز داریم.
در این میان، کارلینا ریوِرا، عضو شورای شهر نیویورک، در پیامی در پایگاه اینترنتی توئیتر نوشت: «این واضح است که استفاده از یک ونِ علامتگذاری نشده و افسرانی که لباس مردم عادی را پوشیده اند، آن هم برای بازداشت یک فرد که صرفاً متهم به تخریب اموال است، در وسطِ یک راهپیمایی صلح آمیز، پا را به شدت فراتر از حد گذاشتن محسوب می‌شود و من در حال بررسی گزینه‌های حقوقی (علیه نیرو‌های پلیس نیویورک که در این عملیات دخیل بودند) هستم.»
خبرنگار افزود: معترضان در نیویورک، این عملیات بازداشتِ به شدت تهاجمی را در نیویورک با آنچه در شهر پورتلند در ایالت اورگان در جریان است، مقایسه کرده اند. در آن شهر (پورتلند) نیز افسران فدرالِ وزارت امنیت داخلی آمریکا، افراد را در خیابان‌ها می‌ربایند و آن‌ها را به زور، به داخل خودرو‌های ونِ بدون علامت می‌برند. فعالان در پورتلند نیز آن اقدامات مأموران فدرال را نقض فاحش آزادی‌های مدنی شهروندان آمریکایی و پا را از حد فراتر گذاشتنِ این نیرو‌های فدرال، خوانده اند.
خبرنگار تاکید کرد: وزارت امنیت داخلی آمریکا و همچنین نیرو‌های پلیس، می‌گویند، «استفاده از خودرو‌های علامتگذاری نشده برای بازداشت مردم، یک روش عادی برای مأموران پلیس به حساب می‌آید.» البته من شفاف می‌گویم که در بازداشت آن زنِ ۱۸ ساله در شهر نیویورک، فقط نیرو‌های پلیس همین شهر دخیل بودند و هیچیک از مأموران فدرال (دولت مرکزیِ) آمریکا در آن عملیات شرکت نداشت. تمامی این وقایع در حالی رخ می‌دهد که از بودجه سالانه اداره پلیس نیویورک یک میلیارد دلار کاسته شده است. در ضمن، خفه کردن مظنونان، گذاشتن دست دور گلویشان یا زانو روی گردنِ آن‌ها برای نیرو‌های پلیس این شهر (نیویورک) ممنوع شده است. اکنون نیز قانونی در این شهر به تصویب رسیده است که سوابق شکایت، تنبیه و مجازات نیرو‌های پلیس نیویورک که مردم از آن‌ها شاکی بوده اند، به صورت علنی برای همه منتشر شود. ما خواهیم دید که آیا اتخاذ این نوع تدابیر و قوانینِ مصوبه در شورای شهر نیویورک، باعث تغییر روش نیرو‌های پلیس این شهر و حرکتِ آن‌ها به سوی داشتنِ رفتاری مناسب با مردم، خواهد شد؟


میزان مرگ و میر ناشی از تیراندازی در آمریکا همچنان ادامه دارد
نشریه فوربز در گزارشی با اشاره به افزایش شدید خشونت ها در آمریکا نوشت، شمار مرگ و میر ناشی از تیراندازی همچنان در سطح هشدار دهنده‌ای در شهر‌های بزرگ آمریکا ادامه دارد.
در این گزارش به قلم تامی بیر آمده است: بسیاری از شهر‌های بزرگ در آمریکا بویژه نیویورک، فیلادلفیا و شیکاگو اخیرا با افزایش موارد تیراندازی و تلفات ناشی از آن مواجه شده اند و این موضوع سبب افزایش بحث‌هایی در خصوص موضوع خشونت ناشی از استفاده از اسلحه در آمریکا می‌شود؛ موضوعی که به صورت نامتناسبی جوامعی را تحت تأثیر قرار داده است که به واسطه شیوع همه گیری کرونا و رکود ناشی از آن دچار مشکل شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول