فرودگاه رامسر دروازه‌ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین


فرودگاه رامسر دروازه‌ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین

نوشهر - ایرنا - افتتاح طرح توسعه باند فرودگاه رامسر و انتخاب آن به عنوان هاب‌هوانوردی کشور 2 دستاورد مهم دولت دوازدهم برای این شهرستان گردشگرپذیر است که به اعتقاد کارشناسان با برنامه‌ریزی مناسب علاوه بر جذب سرمایه زمینه ظهور کسب و کارهای جدید را برای پیشرفت منطقه فراهم کرد.

طرح توسعه فرودگاه رامسر پس از ۱۱ سال در سایه حمایت‌های دولت تدبیر و امید با برداشتن موانع پروازی خرد و کلان در پنجم خردادماه ۹۹ با هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید، این فرودگاه ساحلی دربردارنده نقشی استراتژیک برای شهری با مزیت ها و فرصت های فراوان در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری است.

زیرساخت حیاتی و منحصر بفرد در شمال ایران که به عقیده سیاوش امیر مکری مدیر عامل شرکت فرودگاهای کشور، توانایی آن را دارد که در کنار مصوبه دولت در شمال کشور مبنی بر تعیین سه لکه به عنوان منطقه آزاد، به غایت ایفای نقش کند و همچنین در کنار این اتفاق، به عنوان پیشران گردشگری، در سطوح داخلی و بین المللی اقتصاد گردشگری، و همین طور سایر صنایع دارای تاثیرات القایی و انعکاسی فراوان باشد.

به اعتقاد کارشناسان صنعت هوانوردی طرح توسعه فرودگاه رامسر از بزرگترین طرح های عمرانی و زیرساختی دولت و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور بوده به گونه ای که به واسطه ایجاد این زیرساخت بستری برای توسعه شبکه پروازی به عنوان درگاه اقتصاد گردشگری شمال کشور و همینطور موتور محرکی برای توسعه پایدار اقتصادی، شکوفایی منطقه به شمار می رود.

اما آنچه که فرودگاه رامسر را پیش از افتتاح باند فرودگاه در موقعیت متمایزی قرار داده فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل هوایی به عنوان "هاب هوا نوردی" کشور است که این رویکرد ، فرودگاه رامسر را از حالت سکون خارج کرده و کارکردهای نوینی برای آن به ارمغان خواهد آورد.

"هوانوردی عمومی" ( هاب هوانوردی ) جزو رو به رشدترین کسب و کارهای هوانوردی در دنیا است و هر فعالیتی به غیر از ایرلاین ها را در بر می گیرد به گونه ای که اگر ایرلاین ها در بخش حمل نقل جاده ای مانند اتوبوس ها عمل می کنند و دارای زمان حرکت و برنامه مشخصی هستند، هوانوردی عمومی به هر آنچه خارج از این برنامه اعم از تاکسی ها، خوردو های شخصی اطلاق می شود که شامل هواپیما هایی با ظرفیت ۱۹ صندلی یا زیر ۱۰۰ صندلی با پروازهای آموزشی ، تفریحی و تجاری ، درمانی و همچنین امکان افزایش تعداد پروازها در فرودگاه است.

شاید تا پیش از این در اذهان تمامی شهروندان این شهر فرودگاه رامسر تنها برای جا به جایی مسافر و گردشگر و در نهایت ورود سرمایه گذاران بود، اما این درحالیست که با قرار گیری فرودگاه به عنوان هاب هوانوردی کشور و رویکردهای هوانوردی عمومی می توان ورای آنچه که تاکنون در خصوص نقش فرودگاه ها در ذهن وجود داشت را نیز متصور شد.
به معنای دیگر فرودگاهی که تا پیش از این صرفاً به عنوان زیرساختی برای رفع نیاز زنجیره سفر به شمار می رفت در این بستر سازی و در ادامه تغییر تاکتیک علاوه بر حمل و نقل ایمن به زیربنایی برای ظهور کسب و کارهای نوین در منطقه به ویژه کسب و کارهای حوزه گردشگری و زنجیره تامین همین کسب و کارها تبدیل خواهد شد به گونه ای که اشتغالزایی ، فقرزدایی و توسعه به دنبال خواهد داشت.

ماهیت گردشگری و اکوتورسیم بی همتای رامسر

یک عضو کمیته توسعه هوانوردی کشور و کارشناس این صنعت در تشریح اهمیت زیر ساخت فرودگاه رامسر به عنوان هاب هوانوردی عمومی کشور گفت: همانطور که آب مایه حیات است حمل و نقل سریع هم مایه حیات اقتصادی و رشد و پویایی اقتصادی و اجتماعی مناطق محسوب می شود، بنابراین مشخصا این هواپیما است که به واسطه شرایط خاصی در مدیریت زمان و مدیریت هزینه می تواند در توسعه پایدار اقتصادی اثر گذار باشد که زیر ساخت فرودگاه رامسر مکمل ان است.

آرمان بیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان آنکه صنعت هوانوردی عمومی در ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۹، ۲۱۰ میلیارد دلار اثر گذاری مستقیم و ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است افزود: هوانوردی عمومی کسب و کارهای زیادی را شامل می شود که بر زیربنای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

کارشناس صنعت هوانوردی کشور توضیح داد: بررسی های انجام شده در خصوص اثرات فعالیت های هوانوردی عمومی با توجه به ظرفیت های هر منطقه نشان می دهد که رامسر به دلیل گردشگر پذیر بودن منطقه و همینطور آب و هوایی خوب بستر مناسبی در بخش گردشگری و تجارت که به اصطلاح به آن ایرتور (گردشگری هوایی) گفته می شود برخوردار است.
مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: هیچ کجای کشور به غیر از منطقه شمال ایران به ویژه رامسر فرصت و کشش لازم به لحاظ صنعت اکوتوریسم را ندارد، بنابراین این منطقه به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی و همچنین فرصت های بروز ، شرایط اقلیمی و اکوتوریسم مناسب ترین مناطق در کشور به لحاظ فعالیت اینچنینی است.
به گفته بیات ،‌ با استفاده از این فرودگاه می توان با ایجاد شرکت های هواپیمایی گردشگری و تنها با در اختیار داشتن یک هواپیمای کوچک تورهای هوایی را در مناطق ییلاقات یا سد میجران این شهرستان برای بازدید هوایی فراهم کرد.
او یاداور شد: این سبک از پرواز به معنای پرواز تفریحی نیست، پرواز تفریحی مدلی است که هم اکنون در رامسر برقرار است و صرفا برای ان است که شما از پرواز لذت ببرید، در حالیکه پرواز روی یک منطقه با جاذبه های تاریخی و طبیعی، گردشگری هوایی امروزه در دنیا مرسوم است.
این کارشناس صنعت هوانوردی در ادامه با بیان اینکه هوانوردی عمومی فرصت کسب و کارهای متنوع دیگری اعم از تجاری، باری، اورژانس هوایی، پروازهای منطقه ای و غیره را ایجاد می کند، توضیح داد: در حال حاضر در این فرودگاه بستر سرمایه گذاری برای ایجاد کسب و کارهایی از این دست فراهم شده ، ضمن اینکه تمامی این فعالیت ها از لحاظ اقتصادی نیز توجیه پذیر است.
وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری در این کسب و کارها به شدت پایین است، به عنوان نمونه برای تاسیس یک شرکت هواپیمایی نیازمند ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار هزینه سرمایه است در حالیکه در این کسب و کارها که از دل هوانوردی عمومی بوجود می آید تنها نزدیک به ۲ میلیون دلار سرمایه نیاز است.
وی ایر تاکسی ها و حمل و نقل غیر برنامه ای دربستی در مسیرهای کوتاه و بلند را از دیگر کسب و کارهای این بخش معرفی کرد و افزود: یکی از مشکلات همیشگی این منطقه طولانی بودن مسیر به مرکز استان است ، بنابراین زمانی که زیرساخت فراهم است شرکت های منطقه ای برای برقراری پروازهایی در مسیر کوتاه شکل می گیرد، که در اصطلاح به آن کلاغ پری یا Commuter می گویند .

دسترسی آسان، دروازه ای برای ورود سرمایه

این عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بازاریان متقاضیانی هستند که تمایل دارند با حداقل زمان به مناطق خوش آب و هوایی مانند رامسر سفر کنند، در این صورت نیاز است پروازهایی به صورت غیر برنامه ای وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند برای سرمایه گذاری و یا اقامت به رامسر سفر کنند، بنایراین این یک فرصت است که در مدت زمان کوتاه بتوان عده ای را از یک منطقه به شهری نظیر رامسر منتقل و با اتکا به این بستر این حلقه را پر کرد.
به گفته وی ، شرکت هایی که در زمینه فعالیت های گردشگری نظیر ایرتورها فعالیت دارند و یا شرکت هایی که پروازهای منطقه ای کوتاه و خیلی کوتاه انجام می دهند می توانند در شرایطی که هیچ ایرلاینی شبکه پروازی به رامسر ندارد مسافری را از مثلا جنوب و یا غرب و شرق کشور به مازندران منتقل کنند در چنین شرایطی حجم ارتباط در کشور افزایش می باید و همین سیاست به انتقال سرمایه به شهری نظیر رامسر کمک می کند.

دولت موانع را برای تسهیل سرمایه گذاران شناسایی و رفع می کند

وی با بیان اینکه دولت و شرکت فرودگاه ها با تامین زیرساخت شرایط را برای حضور و رشد بخش خصوصی در این زمینه فراهم می کند، افزود: رفع موانع شامل تغییر ذهینت، تغییر رویکرد مدیریت تا بسترسازی فرودگاه ها را شامل می شود که این اقدامات با هدف کاهش هزینه برای حضور سرمایه گذاری در این بخش صورت می پذیرد.
این عضو کمیته هوانوردی عمومی افزود: در همین ارتباط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به بازنگری و تعدیل تعرفه های فرودگاهی و ناوبری هواپیماهای در این رده اقدام نموده تا در هزینه های تمام شده عملیاتی ناوگان ، به صورت مستقیم تاثیر بگذارد که خود ضمن ایجاد انگیزه افزایش ترافیک هوایی ، موجب می شود تا حجم بازار با کاهش رو به رو نشود و در مقابل نیز ریسک سرمایه گذاری با طولانی شدن دوره بازگشت ، افزایش نیابد.
مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با ارائه برنامه اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی درآمدهای دولت به هیئت وزیران ، توانسته بین ۷۰ تا ۹۰ درصد این هزینه را تحت تاثیر قرار دهد که پس از تصویب ، ابلاغ خواهد شد.
به گفته وی در حال حاضر با مقررات زدایی و با ارائه برنامه ای نوین، در رویکرد جدید برای هوانوردی عمومی ، سرمایه گذار تنها با خرید یک هواپیما می تواند شروع به فعالیت کند، به طوری که دیگر با شناسایی موانع و اتخاذ رویکردهای مدیریتی از قبل بستر سازی خدمات انجام شده و فرد می تواند ذیل مجوز تحت مدیریت شرکت فرودگاه ها ، کسب و کارهای مرتبط همچون ایر تور یا پروازهای مسافری و باری غیر برنامه ای و سایر موارد را انجام دهد.
وی طرح استفاده هدفمند از ظرفیت های موجود را در راستای تحقق جهش تولید با رویکرد کاهش هزینه های سربار متقاضیان دانست که خود به عنوان یک راهبرد شتاب دهندگی ، معرفی می شود و می تواند بستر مولد توسعه هوانوردی عمومی با تغییر تاکتیک به سوی ناوگان هوایی کوچک را در شرایط تحریم فراهم کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان