پاسخ به نیازهای کشور راهبرد جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان است


پاسخ به نیازهای کشور راهبرد جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان است

اصفهان- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: راهبرد اصلی این مرکز علمی پاسخ به نیازهای فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور است از این رو آمادگی شناسایی و تبیین نیازها را داریم.

مرتضی تیموری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سالن جلسات این نهاد علمی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس این واحد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: جهاد دانشگاهی با هدف پرداختن به نیازهای کشور تشکیل شد از این رو پروژه‌های ما مساله محور و نیازمحور است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است که باید ۸۵ درصد از هزینه‌ها از تحقیقات و پژوهش‌های علمی به دست بیاید و تنها حدود ۱۵ درصد از اعتبارات برعهده دولت است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی تنها در صورت نیاز از جهاد دانشگاهی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌ها و توان را به حدی گسترش دهیم که دستگاه‌های اجرایی بیشتر از این واحد استفاده کنند باید نگرش مدیران تغییر و فرهنگ افزایش نگاه به درون نهادینه شد.

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در شرایط کرونا کاهش پیدا نکرد

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در شرایط شیوع ویروس کرونا ادامه داد: در حوزه پژوهشی وقفه کوتاهی را در اسفند و فروردین در تعامل با کارفرمایان شاهد بودیم.

تیموری اضافه کرد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در شرایط کرونا کاهش پیدا نکرد همچنین در حوزه آموزش بازنگری و توجه بیشتر به فضای مجازی و فناوری اطلاعات را شاهد بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ۶ هزار نفر از دانشجویان جهاد دانشگاهی از طریق فضای مجازی دوره آموزشی خود را تکمیل کردند و در تابستان هر ۲ شیوه فضای مجازی و حضوری را به کار بستیم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به چشم اندازهای مربوط گفت: در سال‌های گذشته جهاد دانشگاهی با فراز و نشیب‌های متعدد همچنان به فعالیت خود ادامه داد از این رو آینده‌ای درخشان‌تر و حضوری ملموس‌تر در کشور خواهد داشت.

انجام یکصد طرح تحقیقاتی در زمان دفاع مقدس

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان در بین تمامی جهادهای کشور از روزهای اول تاسیس وارد صحنه دفاع از کشور از طریق مباحث علمی تحت عنوان دفاع دانش بنیان فعالیت کرده است.

تیموری گفت: تنها جهاد دانشگاهی که دفتر پشتیبانی را در دوران جنگ تحمیلی در جنوب کشور با هدف پرداختن به نیازهای فنی، تخصصی و علمی دفاع مقدس تاسیس کرد، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بود.

وی با بیان اینکه یکصد طرح تحقیقاتی جنگ توسط این واحد اجرا شد، بیان کرد: بالغ بر ۵۰ طرح موفق تا پایان دوران دفاع مقدس به نتیجه رسید و مورد استفاده قرارگاه‌های جنگ قرار گرفت.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، برخی از تجهیزاتی که در زمان جنگ ساختیم بارها بهینه سازی کردیم و برخی را به سفارش مجموعه دفاعی کشور و تحویل دادیم.

اجرای ۲۰۰ طرح آب در کشور

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۵ دستگاه و تجهیزات آزمایش و اندازه گیری را ساخته و تحویل دادیم که در این پروژه‌ها کشور را به معدود کشورهای دارای فناوری تبدیل کردیم از این رو وظیفه ماست که وقتی از امنیت کشور بهره‌مند می‌شویم در ایجاد امنیت سهمی داشته باشیم.

تیموری با اشاره به انجام پروژه‌هایی در زمینه آب به عنوان مقوله حیاتی افزود: بالغ بر ۲۰۰ پروژه مطالعات آب، تحقیقات و اکتشافات را در پهنه کشور انجام دادیم.

وی بیان کرد: امروزه اطلاعات و امکانات خوبی در دست داریم و اعلام می‌کنیم در کشورهای مختلف مدعی امکانات و توانمندی اکتشاف آب‌های ژرف هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: طی ۲ سال اخیر نسبت به میانگین بلند مدت بارندگی‌های به نسبت خوبی صورت گرفته است اما باید تحقیقات را در کشور عملیاتی کنیم.

به گفته وی با پشتیبانه بیش از ۳۰ سال در حوزه آب امادگی داریم تا به توان داخلی توجه بیشتری شود.

تیموری با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در حوزه معادن گفت: اخیرا در زمینه فرآوری و معادن اتفاقات خوبی انجام شده است و در زمان حاضر به دلیل نیاز کشور تمرکز بر روی فرآوری مواد معدنی داریم.

وی اضافه کرد: همزمان با چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی پروژه‌ای تحت عنوان تدوین دانش فنی، تولید و ایجاد پایلوت تولید نیکل و کبالت در کشور را آغاز کردیم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: برای پروژه تولید نیکل و کبالت ۱۳۱ هزار یورو اعتبار از دفتر مرکزی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد و این در حالیست که پیش بینی برای این اقدام با ارزش بیش از ده برابر دارد.

وی تولید دانش را وظیفه اصلی جهاد دانشگاهی برشمرد و اظهارکرد: اکنون نیکل کیلویی ۱۵۰ میلیون و کبالت ۱۲۰ میلیون تومان است.

تیموری با بیان اینکه نیکل و کبالت از فلزات بسیار گرانبها به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: متاسفانه تولید نیکل در کشور محدود شده است همچنین فلز نیکل و کبالت در راس تحریم‌های کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: پروژه‌ای که طی ۲ سال گذشته پیگیر آن هستیم و امیدواریم در سال جاری به عنوان طرح فناورانه نو اجرا شود، تحت عنوان تولید باکتری ضد یخ عنوان دارد.

حذف نیترات از آب آشامیدنی در دستور کار قرار گرفته است

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره مطالعات حذف نیترات از آب آشامیدنی در نقاط کشور، تصریح کرد: استفاده بیش از حد از توده‌های شیمیایی از دلایل نیترات در آب بوده که این مشکل در دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: پروژه حذف نیترات از آب‌ها را ۲ سال پیش آغاز کردیم که در پایلوت آزمایشگاهی ۷۳ درصد نیترات را توانستیم حذف کنیم و آب خارج شده ۷۰ درصد با نیترات مجاز قابل استفاده شد.

تیموری افزود: این طرح اخیرا در سطح ستاد اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شده و این آمادگی را داریم طرح را از پایلوت آزمایشگاهی به پایلوت عملیاتی بر سر چاه‌ها اجرا کنیم.

وی یکی از مشکلات پروژه حذف نیترات از آب آشامیدنی را نبود فیلترهای مورد نیاز دانست و ابراز امیدواری کرد، بتوانیم فیلترها را در داخل تولید کنیم، از آن جایی که حفظ سلامت مردم برای ما مهم است اگرچه مجبور به واردات تجهیزات باشیم ناچار به وارد کردن هستیم.

افزایش تولید به صورت تضمینی در صنایع تولیدی

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت مرکز توسعه بهره‌وری و سیستم جهاد دانشگاهی افزود: در این مرکز اقداماتی در راستای جهش تولید صورت گرفته از این رو به صورت تضمینی افزایش تولید در صنایع تولیدی مدنظر قرار گرفته است.

وی با اینکه باید جهش تولید را در ۲ بخش دانست، خاطرنشان کرد: بخشی از جهش تولید مربوط به افزایش تولید و بخشی که مغفول مانده ایجاد تولیدات جدید است که باید محصولات جدید که در گذشته وارد می‌کردیم را تولید کنیم.

بیش از یکهزار طرح تحقیقاتی طی چهل سال گذشته در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد و به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مطرح است..

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس