اجرای 200 پروژه مطالعاتی حوزه آب کشور در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان


اجرای 200 پروژه مطالعاتی حوزه آب کشور در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: پرداختن به نیازهای کشور راهبرد اصلی جهاد دانشگاهی است.

مرتضی تیموری امروز (دوشنبه_۱۳ مرداد) در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی علمی، پژوهشی و آموزشی است که در کنار فعالیت های این بخش ها، مباحث فرهنگی را دنبال می کند.

وی افزود: در طول چهل سال فعالیت، جهاد دانشگاهی با حوادث و فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و این نهاد انقلابی همواره بازوی اجرایی ستاد انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به فعالیت های این مرکز در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی در این زمان در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی انجام شد که ۵۰ پروژه به نتیجه رسید. از جمله مهمترین و کاربردی ترین پروژه های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در دوران دفاع مقدس می توان به ساخت نخستین هواپیمای بدون سرنشین و پروژه رمزگذاری متن و صوت اشاره کرد.

تیموری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان در بین دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی کشور این افتخار را داشت که در عرصه دفاع دانش بنیان کشور شرکت کند، تصریح کرد: به گفته انجمن رمز کشور، سنگ بنای رمز ایران در جهاد دانشگاهی پایه ریزی شده است.

به گفته وی، جهاد دانشگاهی از دوران دفاع مقدس تاکنون همچنان در دفاع دانش بنیان فعالیت دارد.

اجرای ۲۰۰ پروژه مطالعاتی در حوزه آب

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به پروژه های مختلف این نهاد در حوزه آب اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی صنعتی ۲۰۰ پروژه در حوزه مطالعات آب در پهنه کشور انجام داده است و امروز امکانات بسیار خوبی در این حوزه شکل گرفته و توان ردیابی آب های ژرف را داریم.

تیموری یکی دیگر از حوزه های فعالیت جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان را در حوزه معادن و فرآوری سنگ ها عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر بحث فرآوری فلزات از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان در این حوزه فعالیت های خوبی شکل گرفته و پروژه تدوین دانش فنی تولید و ایجاد پایلوت نیکل و کلابت را در کشور به زودی اجرا می کنیم.

به گفته تیموری، این دو فلز از فلزات ضروری هستند که متاسفانه در حد بسیار کم فرآوری می شود. طرح جدید جهاد به عنوان طرحی فناورانه و نو است که در صورت محقق شدن می تواند آورد مالی بالایی داشته باشد.

وی افزود: در این طرح مواد معدنی به نیکل و کبالت تبدیل می شوند و از آنجایی که کشور در شرایط تحریم است، این اقدام شایسته و به جا خواهد بود.

وی ادامه داد: تدوین طراحی سیستم حمل و نقل برای فولاد مبارکه، تدوین چندین طرح تحقیقاتی برای ذوب آهن، طراحی اطلس جامع سرمازدگی و اجرای پروژه های مختلف برای شهرداری اصفهان از دیگر طرح های پژوهشی است که در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شکل گرفته است.

تولید باکتری ضد یخ تحولی در تولیدات کشاورزی است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در توضیح پروژه تولید باکتری ضد یخ، گفت: اگر این طرح به نتیجه برسد، تحولی شگرف در مورد محصولاتی که سرمازده می شوند، ایجاد خواهد شد و از یخ زدگی محصولات کشاورزی جلوگیری می کند.

تیموری همچنین به دانش فنی سوپرجاذب های کشاورزی اشاره کرد و افزود: فعلا تجاری سازی ها متوقف شده، اما این طرح در مرحله خوبی پیش رفته است.

وی اضافه کرد: استقرار نظام مدیریت دانش برای شهرداری اصفهان و طراحی نرم افزار مربوطه نیز از دیگر طرح های مهمی است که جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان انجام داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان همچنین به پروژه مطالعاتی حذف نیترات در آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: با این سامانه که در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان طراحی شده است، ۷۳ درصد نیترات را حذف کردیم و اخیرا در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح و اعلام آمادگی کرده ایم که پایلوت این طرح به مرحله عملیاتی برسد.

تیموری تنها مسئله این سامانه را فیلترها و غشاهای مورد استفاده اعلام کرد و گفت: اگر این فناوری در داخل تولید شود سامانه کاملا بومی سازی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص فعالیت های جاری جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، گفت: در حال حاضر راه اندازی و ایجاد پایلوت نیمه صنعتی فلزات گران بها از زباله های الکترونیکی را استارت زده ایم و امیدواریم در سال آینده به پایلوت صنعتی تبدیل شود.

تیموری افزود: همچنین پروژه تولید مواد فسفات کاری، حذف نیترات از آب، پایلوت فرآوری کبالت و نیکل از مواد معدنی و تولید رزین اپوکسی سنگ از دیگر فعالیت های در دست اقدام است.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در سال جهش تولید، تولیدات محصولات جدید مغفول مانده برای ما بسیار مهم است، به این دلیل در واحد به سمت تولیدات محصولات جدید حرکت می کنیم.

رتبه بالا در جذب تعداد فراگیران آنلاین در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان

تیموری، فعالیت های حوزه آموزش را راه اندازی اولین موسسه غیر انتفاعی استان، راه اندازی مرکز علمی کاربردی استان، برگزاری ویژه برنامه های کارکنان فولاد و ذوب آهن، جایگزینی شرکت توتال فرانسه، برگزاری دوره های بین المللی آی تی با همکاری کالجی در هند، برگزاری سه دوره تربیت مربی کارآفرینی به عنوان تنها مجری در اصفهان، راه اندازی مرکز آموزش های الکترونیکی و پشتیبانی با ۲۰ واحد جهاددانشگاهی در کشور و برگزاری سالیانه ده ها نفر دوره آموزشی در سطح استان را از فعالیت های شاخص معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برشمرد و توسعه آموزش های غیرحضوری فراگیران در کل کشور را چشم انداز آینده این معاونت اعلام کرد.

وی افزود: همچنین پذیرش دوره آموزش بهزیستی در مهرماه در مرکز علمی کاربردی، اتمام طرح سرباز مهارت نیز از دیگر طرح های آینده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در مورد فعالیت های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: در اسفند ماه که کلاس های حضوری متوقف شد، با سامانه آنلاین آموزش را ادامه دادیم و در این مدت با برگزاری کلاس ها و دوره های مختلف و همچنین وبینارهای مختلف آموزشی فراگیران بسیاری جذب کرده ایم.

پرداختن به نیازهای کشور راهبرد اصلی جهاد دانشگاهی

تیموری میزان استقبال فراگیران از دوره های مجازی جهاد را خوب ارزیابی کرد و گفت: از کلاس های همزمان خوب استقبال شد و در بهار برای هزار نفر دوره آنلاین برگزار کردیم و اکنون هر دو شیوه در مراکز ما اجرا می شود.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، ۸ مرکز آموزشی جهاد صنعتی با یک مرکز آنلاین مشغول فعالیت هستند که رتبه نخست تعداد فراگیر در استان و رتبه دوم کشوری را داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مهمترین راهبرد جهاد دانشگاهی را حل مسائل کشور دانست و گفت: پرداختن به نیازهای کشور راهبرد اصلی جهاد دانشگاهی کشور است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد حمایت نهادهای اجرایی از جهاد دانشگاهی و بهبود تعاملات، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است که بودجه دولتی کمی دریافتی می کند و ۹۰ درصد هزینه ها را خود تقبل می کند. در مواردی که دستگاه های اجرایی نیازشان منحصر به جهاد است و رقیبی در خارج وجود ندارد، از ما حمایت می کنند و در جایی که نیاز از دیگر بخش ها تامین می شود، حمایت ندارند.

تیموری ادامه داد: درخواست ما باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری این است که حمایت ها از جهاد بیشتر شود و ما از مظلومیت جهاد دانشگاهی می گویم. باید نگرش مدیران تغییر کند و فرهنگ تعامل با جهاد بیشتر شود. باید ظرفیت ها و توانمان را آنقدر گسترش دهیم که این اجبار برای دستگاه ها ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه افتخار می کنیم با کمترین هزینه برای دولت، بیشترین سود را داشته ایم، افزود: به جوانان بیشتر توجه کنیم، چراکه جوانان با هزینه کم تلاش می کنند و حمایت از آنها باعث ترقی هرچه بیشتر آنها می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید