هنرمند خوشنویس: ثبات مدیریت فرهنگی و هنری در البرز ضروری است


هنرمند خوشنویس: ثبات مدیریت فرهنگی و هنری در البرز ضروری است

ایرنا - کرج - هنرمند خوشنویس البرزی تغییر پی‌درپی مدیر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر را چالش عمده این استان در سال‌های گذشته عنوان و تاکید کرد که ثبات مدیریت این بخش در البرز ضروری است.

عباس سلطان‌آبادی روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر مدیران عرصه فرهنگی که به البرز می‌آیند به سرعت تغییر می‌کنند و این موضوع سبب شده تا به امور زیربنایی و پایه‌ای پرداخته نشود.

وی ادامه داد: برخی مدیران برای مدتی کوتاه و شاید جهت کسب تجربه به البرز می‌آیند و پس از مدتی از این استان خارج می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مدیر یک مجموعه باید متخصص و دارای شناخت لازم و کافی از مجموعه تحت مدیریت خود باشد، تصریح کرد: شاید شناخت از هنرمندان و شرایط فرهنگی و هنری البرز برای مدیری که به تازگی وارد استان می‌شود حدود یکسال طول بکشد.

مدرس انجمن خوشنویسان البرز اظهار داشت: این استان به دلیل وسعت، جمعیت و قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب، از دیرباز هنرمندان برجسته‌ای را پرورش داده و خاستگاه بزرگان خوشنویسی در ایران بوده است.
سلطان‌آبادی افزود: همچنین کلانشهر کرج، مهاجرپذیر و نزدیک به تهران است که جمعیت زیادی را در خود جای داده و بسیاری از خوشنویسان برجسته کشور نیز به این شهر مهاجرت کردند.

هنرمند خوشنویس: ثبات مدیریت فرهنگی و هنری در البرز ضروری است

استفاده از حروف عربی آمیخته با ذوق ایرانی

مدرس انجمن خوشنویسان البرز با بیان اینکه ایران مهد خوشنویسی است، گفت: بر اساس لوح‌های کشف شده از پیش از اسلام، خوشنویسی از دوره ساسانیان وجود داشته است.

سلطان‌آبادی افزود: حروفی که اکنون از آن در خوشنویسی استفاده می‌شود عربی آمیخته با ذوق ایرانی است و برخورد این ۲ تمدن وضعیت جدیدی به وجود آورد.

وی ادامه داد: این هنر به خصوص بعد از اسلام به خاطر اهمیت کتابت وحی و کلام جایگاه بسیار بزرگی پیدا کرد.

جایگاه ویژه خوشنویسی از دیرباز

مدرس انجمن خوشنویسان البرز اظهار داشت: خوشنویسی در ایران جایگاه بسیار والایی داشته و زمانی که عموم مردم سواد زیادی نداشتند، خوشنویسی جزو خواص به شمار می‌رفت و اگر به درجه مطلوبی می‌رسید پادشاه و دربار وقت اهمیت ویژه‌ای برای او قائل می‌شدند.

سلطان آبادی خاطر نشان کرد: ارتباط با دربار به عنوان تنها مرکز قدرت باعث سفارش‌هایی می‌شد تا خوشنویس بتواند هنر خود را به بهترین نحو به جامعه عرضه کند؛ بسیاری از شاهکاری هنری تاریخ ایران مثل شاهنامه شاه طهماسب محصول سفارش حکومت بوده و آنها شرایطی را فراهم می کردند تا هنرمندان با خیال آسوده به خلق شاهکار تاریخی بپردازند.

این هنرمند گفت: خوشنویسی در ایران تا قبل از دوران قاجار به خواص اختصاص داشته و با ورود صنعت چاپ، تغییر شیوه خوشنویسی و بالا رفتن سرعت در این دوران کلاس‌هایی تشکیل و سبب شد تا عموم مردم به خصوص با تشکیل انجمن خوشنویسان آموزش ببینند.

وی خاطر نشان کرد: همه اقشار و عموم مردم از جمله کارگر، پزشک، مهندس و روحانی علاقه زیادی به خوشنویسی دارند و خط (چه خط تحریر و چه با قلم نی) را کمال می‌دانند.

لزوم توجه به کیفیت در انجمن خوشنویسان

هنرمند البرزی گفت: انجمن خوشنویسان با تلاش‌ فراوان و تاسیس شعبه‌های متعدد به لحاظ کمی در جامعه اثرگذار بوده و کم کم توجه به کیفیت نیز به خصوص در نسل‌های دوم و سوم به بعد بیشتر شد.

سلطان‌آبادی افزود: اکنون تعداد اساتید خوشنویسی در ایران بیش از ۲۰۰ نفر است که حدود ۵۰ نفر از این تعداد توانایی خلق آثار موزه ای دارند و آمار قابل توجهی است.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به موضوع کیفیت در خوشنویسی اظهار داشت: منظور فقط کیفیت خط نیست و برای مثال وقتی خوشنویس به درجه‌ای می‌رسد در جامعه دارای جایگاه و شان از همه ابعاد معنوی و مادی باشد.

سلطان آبادی افزود: اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن خوشنویسان و سایر نهادها چه مقدار بودجه‌ به خوشنویسی اختصاص می‌دهند، شان مدرک خوشنویسی چقدر است و تا چه حد به این هنر پرداخته و معرفی می‌شود نیز به کیفیت مربوط می شود.

وی ادامه داد: اینکه فقط آمار افزایش تعداد شعبه‌ها و هنرجویان اعلام شود خوب اما صرفا کمی است؛ به علاوه اینکه انجمن خوشنویسان چه نقشی در قبال اعضا دارد نیز به عنوان موضوع کیفی مورد توجه قرار گیرد.

هنرمند خوشنویس: ثبات مدیریت فرهنگی و هنری در البرز ضروری است

ارتباط ضعیف هنرمندان با اداره کل ارشاد

مدرس انجمن خوشنویسان البرز گفت: ارتباط هنرمندان با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضعیف است و باید تقویت شود.

سلطان آبادی خاطرنشان کرد: خط نستعلیق محل تلاقی کمالات همه خطوط و از این جهت سرآمد است، اما باز هم باید معرفی شود، چرا که لایه‌های پنهان دارد.

وی ادامه داد: خوشنویسی نوشتن صرف نیست و شعر دست است و این هنر مجرد از کلام، توانایی انتقال احساس دارد و ادبیات به نوعی ترجمه خط محسوب می شود؛ اگر به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی در حفط آن تلاش و معرفی شود می‌تواند در انتقال مفاهیم بلند به اجتماع نقش پررنگی ایفا کند، چرا که در عین استقلال، پیوند عمیقی با ادبیات دارد.

این هنرمند با بیان اینکه حدود ۲ سالی است که مسئولان فرهنگی و هنری استان را نمی‌شناسد، گفت: نمی‌دانم ارتباط با این مسئولان تاثیری به حال ما دارد یا نه!

سلطان‌آبادی افزود: اگر مسوولی دلسوز است خودش باید پیگیر باشد و با برگزاری نشست با هنرمندان استان، صحبت‌ها و درد دل آنان را بشنود.

وی تصریح کرد: پیگیری و حمایت مسوولان از قوانین مرتبط و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت هنرمندان در اماکن فرهنگی و هنری از جمله انتظارات این قشر محسوب می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: انجام برنامه‌های خلاقانه با هدف ایجاد نشاط در جامعه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و ورکشاپها دعوت از اساتید طراز اول کشور در حوزه خوشنویسی و برگزاری جشنواره‌های کشوری در دستور کار مسئولان فرهنگی و هنری البرز قرار گیرد.

مدرس خوشنویسی با انتقاد از آنچه فراید طولانی اداری و زمان‌بر برای صدور مجوز فعالیت موسسه‌های هنری دانست گفت: چنین مسائلی بی‌انگیزه شدن و ناامیدی هنرمندان را به دنبال دارد.

عباس سلطان‌آبادی متولد ۱۳۶۱ از رجایی شهر کرج و دارای مدرک استادی خوشنویسی از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران است.

این هنرمند که خوشنویسی را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و سال ۱۳۸۲ به درجه ممتاز رسیده، در سال ۱۳۹۰ مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کرد.

برگزیده کنگره میرعماد در سال ۱۳۸۳، رتبه نخست جشنواره سراسری طریق جاوید در سال ۱۳۸۴، رتبه اول و دوم جشنواره قلم استان تهران، رتبه دوم جشنواره هنر جوان حوزه هنری در سال ۱۳۸۷، رتبه دوم و سوم نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزیده جشنواره تجسمی جوانان کشور سال ۱۳۸۵ و برگزیده نخستین دوسالانه خوشنویسی در سال ۱۳۸۹ و کتابت گزیده غزلیات سعدی و گزیده غزلیات شمس و برگزاری نمایشگاه انفرادی از جمله افتخارات این هنرمند است.

به گفته علی مهری رییس انجمن خوشنویسان البرز، این استان دارای ۱۲۰ خوشنویس فوق ممتاز، ۵۰۰ ممتاز و ۲۰ نفر استاد است و در بین انجمن‌های خوشنویسان سراسر کشور جزو برترین‌ها محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری