ترویج شادی‌های غدیر با استمرار کمک‌های مومنانه/ مسجدی‌ها اطعام‌های غدیر را به بیماران و کادر درمان اختصاص دهند


ترویج شادی‌های غدیر با استمرار کمک‌های مومنانه/ مسجدی‌ها اطعام‌های غدیر را به بیماران و کادر درمان اختصاص دهند

حجت‌الاسلام نوروزپور با بیان‌اینکه استمرار کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها در دهه امامت و ولایت به ترویج اخلاق و معنویت در جامعه کمک می‌کند، گفت: مسجدی‌ها اطعام‌های غدیر را به کادر درمان و محرومان حاشیه‌نشین شهرها اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت (حدفاصل اعیاد سعید قربان و غدیر) و به منظور بررسی شیوه های گرامیداشت این ایام در مساجد به تناسب شرایط کرونایی این روزهای کشور، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نوروزپور»، امام جماعت مسجد «حضرت سیدالشهداء(ع)» (واقع در میدان انقلاب اسلامی) و مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

تجربه آنچه مساجد و مسجدی ها در ایام شیوع کرونا و مقابله با آسیب های اقتصادی اجتماعی آن انجام دادند چقدر می تواند در دهه امامت و ولایت نیز به ترویج شادی های غدیری کمک کند؟

یکی از مکان هایی که در مقابله با کرونا ایفاگر نقش اصلی بودند، مساجد هستند که در شناسایی خانواده های آسیب دیده ناشی از شیوع این بیماری و کمک مومنانه به آنها نقشی ویژه داشتند. تهیه غذا و آبمیوه طبیعی و میان‌وعده برای بیمارستان های اطراف مساجد با رعایت نکات کامل بهداشتی و ارسال برای بیماران و کادر درمانی و همچنین توزیع غذای گرم میان آنها ازجمله این خدمات مسجدی ها بوده و است.

اکنون که با اوج گیری مجدد کرونا اجتماعات آنچنانی در مساجد نداریم با توجه به استحباب اطعام غدیر، مساجد درصدد هستند غذاها را به بیمارستان ها ببرند و بین بیماران و کادر درمانی توزیع کنند که این اقدام بسیار مطلوب و در بزرگداشت ایام عید سعید غدیر موثر است.

این حضور در میدان مساجد و مسجدی ها در همراهی با مدافعان سلامت چه آثار معنوی و روانی‌ای در جامعه دارد؟

اینکه آبمیوه، میان‌وعده و غذا با رعایت نکات بهداشتی در مساجد و بقاع متبرکه تهیه و در بیمارستان ها توزیع می شود، به دلیل جایگاه روحانی این اماکن، آثار و برکات معنوی دارد لذا تاکید و توصیه می شود که در دهه امامت و ولایت و در عمل به اطعام که از سنت های موکد غدیر است، مساجد و بقاع و اماکن مذهبی به این سمت بروند که اطعام های غدیر را به بیماران و کادر درمان بیمارستان ها و حاشیه نشین های محروم شهرها اختصاص دهند.

آنچه مساجد در دوران کرونا انجام دادند چقدر در احیای کارکردهای مدنظر اسلام درباره مسجد، تاثیر دارد؟

مساجد از صدر اسلام تا کنون نقش و جایگاه ویژه ای داشته و دارند؛ چنان که مشی امیرمومنان(ع) در مسجد کوفه به گونه ای بود که برای همه امور در مسجد برنامه ریزی می کردند مسجد برای ایشان هم دارالحکومه بود هم قوه قضائیه، هم کمیته امداد و نیز محل رسیدگی به دیگر امور.

امام رضا(ع) هم وقتی به ایران هجرت کردند و به خراسان آمدند به دارالحکومه نرفتند بلکه مسجد را به عنوان پایگاه حضور و استقرار خود انتخاب کردند تا هم به مسائل معنوی مردم رسیدگی و هم اخلاق مردم را در مسجد اصلاح کنند. باید توجه داشت ظهور پیامبر اسلام(ص) برای تکمیل مکارم اخلاق بوده است: «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» و پایگاه اصلی حضرت رسول(ص) در تحقق این هدف مسجد بود. از مصادیق اخلاق کریمانه رسیدگی به محرومان و دستگیری از آنان است.

کمک های مومنانه مسجدی ها چقدر به ترویج اخلاق و معنویت که از کلیدواژه های اصلی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، کمک می کند؟

اهل بیت(ع) دردمند مشکلات مردم بوده و نسبت به رفع آن بی تفاوت نبوده اند و رسیدگی به مردم با کمک های مومنانه سیره اهل بیت(ع) است، مساجد و مسجدی ها هم که اغلب همنام اهل بیت(ع) هستند باید برای ترویج اخلاق و معنویت در جامعه از آن حضرات(ع) الگو بگیرند.

بحران معنویت و اخلاق از مسائل مبتلابه دنیا و نیز کشور خودمان است توصیه های بزرگان دیگر ادیان نیز بر معنویت و اخلاق تاکید دارد مساجد می توانند با استمرار کمک های مومنانه به ترویج این اخلاق و معنویت در جامعه که موردتاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، کمکی بسزا کنند.

آیا توقف بخش اعظم فعالیت های حضور مساجد به دلیل شیوع کرونا و مقابله با آن، به معنای تعطیلی کلی مساجد و توقف کارکردهای آنها است؟

مساجد تعطیل نشده اند ظاهرا به دلیل آنکه تجمع به صلاح نیست نمازهای جماعت در برهه ای متوقف و مجدداً نمازها اقامه شد و اکنون به دلیل وضعیت قرمز، نماز جماعت برپا نمی شود اما خدمات اجتماعی خانه های خدا همچنان ادامه دارد.

چنان که در خیریه مسجد «حضرت سیدالشهداء(ع)» 300 خانواده نیازمند را شناسایی و در زمان های مختلف در چند ماه گذشته بسته های معیشتی و ارزاق را بین آنها توزیع کرده ایم. همچنین، بچه های مسجد در ضدعفونی کردن مسجد و محلات و معابر اطراف این خانه خدا نقش داشته اند و همچنان این فعالیت را ادامه می دهند.

برای دهه امامت و ولایت با چه برنامه هایی به تناسب شرایط کرونایی می توان ایام عید غدیر را گرامی داشت؟

دهه امامت و ولایت بسیار مهم است عید غدیر، عیدالله الاکبر است و در بین اعیاد اسلامی بزرگ تر از آن سراغ نداریم لذا باید این عید را گرامی بداریم. در مسجد «حضرت سیدالشهداء(ع)» برنامه هایی برای این عید طراحی کرده ایم همچون مسابقه بر مبنای خطبه غدیر همراه با جوایز نفیس که عموم علاقمندان می توانند در آن شرکت کنند.

برگزاری جشن عید غدیر با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی، اجرای عقد اخوت، اطعام نیازمندان و فقرای شناسایی شده به عنوان سنت موکد این ایام همراه با رعایت همه مسائل بهداشتی و ... را نیز برای دهه امامت و ولایت تدارک دیده ایم.

با توجه به عدم امکان برگزاری تجمعات غدیری همچون سال های قبل، برنامه ریزی کرده ایم تا از طریق فضای مجازی فرهنگ غدیر را به ویژه در میان نسل جوان ترویج کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟