چرا بزرگ‌ترین فروشگاه کالای ایرانی در ونزوئلا «مگاصیص» نام‌گذاری شد؟!


چرا بزرگ‌ترین فروشگاه کالای ایرانی در ونزوئلا «مگاصیص» نام‌گذاری شد؟!

دو روز پیش منابع خبری از نام‌گذاری یک فروشگاه در ونزوئلا به نام «مگاصیص» گزارش دادند که بازتاب زیادی در پی داشت. آنچه در این میان برای بسیاری قابل توجه بود، علت نام‌گذاری این فروشگاه است، زیرا «مگاصیص» نام روستایی است که در حوالی شهرستان سوسنگرد قرار گرفته است و در نخستین روز‌های دفاع مقدس به تصرف دشمن بعثی درآمد.

سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز - چهارشنبه ۸ مردادماه خبر افتتاح نخستین فروشگاه کالا‌های ایرانی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا با نام مگاصیص منتشر شد. در این مراسم که مقامات و بازرگانان ایرانی و ونزوئلایی در آن حضور داشتند، طرفین افتتاح این فروشگاه را اقدامی جهت مقابله با سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا و در نهایت نشانه شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا عنوان کردند.

مگاصیص کجاست؟

روستای مگاصیص از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان استان خوزستان و در حوالی شهرستان سوسنگرد قرارگرفته است. این روستا به علت کم جمعیت، کوچک و همچنین نزدیک بودن به مرز ایران و عراق در نخستین روز‌های دفاع مقدس به تصرف دشمن بعثی درآمد.

اما رزمندگان ایرانی در عملیات شهید مدنی که در روز‌های ۱۱ تا ۱۶ شهریورماه سال ۶۰ انجام شد این روستا را به همراه سایر بخش‌های اشغال شده، آزاد کردند.
چرا بزرگ‌ترین فروشگاه کالای ایرانی در ونزوئلا «مگاصیص» نام‌گذاری شد؟!

برخی کارشناسان ریشه نامگذاری این فروشگاه بزرگ را مقاومت مردم روستای مگاصیص در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌دانند. زیرا این روستا در روز‌های پس از آزادسازی خود در سال ۶۰، بار‌ها بین طرف ایرانی و عراقی دست به دست شد. اما در نهایت با پایان دفاع مقدس صلح و آرامش مانند سایر نقاط کشورمان به این روستا نیز بازگشت.

در این میان برخی بر این باورند که نامگذاری نام این روستا بر این فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در شرق کاراکاس، پایتخت ونزوئلا پیام مقاومت و ایستادگی را به واشنگتن می‌فرستد.

علت تأسیس فروشگاه «مگاصیص» به روایت مدیرعامل

عیسی رضایی مدیرعامل شرکت اتکا که شرکت مگاصیص از زیرمجموعه‌های آن است یکی از دلایل تاسیس این فروشگاه در ونزوئلا را این دانست که دست‌کم ایران می‌تواند با کشور‌های دوست خود که تحت تحریم قرار می‌گیرند مراودات تجاری داشته باشد. چون برخی از کالا‌های موجود در ایران موردنیاز ونزوئلاست و برخی از اقلام موجود در ونزوئلا در ایران کاربرد دارد.
چرا بزرگ‌ترین فروشگاه کالای ایرانی در ونزوئلا «مگاصیص» نام‌گذاری شد؟!

حجم سرمایه گذاری اولیه برای تاسیس این فروشگاه در حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. قرار است در این فروشگاه که مساحت آن ۶ هزار مترمربع است، ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالای ایرانی و یکهزار قلم کالای ونزوئلایی به مشتریان عرضه شود.
در همین حال روز گذشته، علی ربیعی، سخن‌گوی دولت از جدیت ایران برای ادامه تجارت آزاد با ونزوئلا خبر داده و در پاسخ به این پرسش که آیا یک خط اعتباری را با ونزوئلا برای تأمین نیاز‌های نفتی و مواد غذایی ایجاد کردید، یا اینکه فرستادن تانکر‌های نفتی و کشتی‌های مواد غذایی را فقط برای یک‌بار بود تا به کاراکاس کمک کنید و بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کند؟، گفته است:

روابط تجاری ایران و ونزوئلا بر اساس قوانین بین‌المللی، نیاز‌های دو کشور و با در نظر گرفتن همه شرایط دوطرفه صورت گرفته و در آینده نیز بر همین منوال خواهد بود. شیوه مبادله اعم از ارسال کالا و دریافت بهای آن بر اساس توافق دو کشور انجام می‌گیرد و بسته به شرایط گوناگون ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود. اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالا‌هایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تامین آن باشد، بطور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. تهدید‌های آمریکا تاثیری بر اراده ما برای انجام تجارت آزاد و قانونی میان دو کشور نخواهد گذاشت.
چرا بزرگ‌ترین فروشگاه کالای ایرانی در ونزوئلا «مگاصیص» نام‌گذاری شد؟!
پیش از این، «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در نشست اندیشکده «هادسون» از توسعه روابط میان ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی کرده و مدعی شده بود که اقتصاد ایران و ونزوئلا جزو بدترین اقتصاد‌های دنیا است.

ادعای این مقام ارشد آمریکایی در حالی مطرح شده که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۹ تیر ۹۹ بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا تأکید کرد.

او در دیدار «خورخه ماکِز» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران دیدار‌ها و رایزنی سران و مسئولان دو کشور در عرصه‌های مختلف را سازنده و مثبت دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره برای دولت و ملت ونزوئلا احترام قائل است و از توسعه روابط و همکاری‌ها با این کشور استقبال می‌کند.»

مگاصیص به چه معنی است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی