دیگر خبری از بسته‌های اینترنت بلندمدت نیست؟


دیگر خبری از بسته‌های اینترنت بلندمدت نیست؟

دو اپراتور ارائه‌کننده اینترنت تلفن همراه بازهم باعث گلایه مردم شده‌اند زیرا از یک سو بسته‌های اینترنت بلند مدت‌شان حذف شده و از سوی دیگر قیمت بسته‌ها افزایش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دو اپراتور ارائه کننده اینترنت تلفن همراه بازهم باعث گلایه مردم شده‌اند زیرا از یک سو بسته‌های اینترنتی بلند مدتشان حذف شده و از سوی دیگر قیمت بسته‌ها افزایش یافته است.

حذف بسته‌های اینترنتی

بسیاری از کاربران فضای مجازی در پست‌های متعدد از وضعیت اینترنت تلفن‌های همراه خود ناراضی‌اند اما این‌بار نه به‌دلیل سرعت پایین اینترنت‌ها بلکه برای حذف بسته های بلندمدت اینترنت.

دیگر خبری از بسته‌های اینترنت بلندمدت نیست؟

افزایش قیمت‌ها

افزون بر این ماه گذشته هم بحث افزایش قیمت اینترنت این دو اپراتور خبرساز شد و آن در حالی بود که باید این دو اپراتور طبق قیمت کف و سقف تعیین‌شده در مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری اقدام به تغییر قیمت بسته‌های خود می‌کردند. تیرماه سال جاری وزارت ارتباطات و رگلاتوری این اقدام ایرانسل و همراه اول را غیر قانونی خواندند و برای آنها خط و نشان کشیدند و مهلتی 10روزه داده شد تا قیمت‌ها براساس تعرفه محسوب شود اما مهلت وزارت ارتباطات تمام شد و نه بسته‌های حذف شده بازگردانی شدند و نه قیمت اینترنت موبایل پایین آمد.

ماه گذشته بود که کاربران ناگهان متوجه حذف بسته‌های اینترنت بلندمدت و حجم بالای ایرانسل و همراه شدند. با ورود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایرانسل و همراه اول بسته‌های جدید خود را هم حذف کردند و انتخاب مشترکین حداکثر به 2 گیگابایت یک ماهه محدود می‌شد و خبری هم از بسته‌های بلند مدت سه ماهه، شش ماهه یا یک‌ساله نبود. یک روز پس از حذف بسته‌های بلند مدت و گران‌فروشی ایرانسل و همراه اول، مجید حقی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ ضرب‌العجل 24ساعته به همراه اول و ایرانسل برای بازگردانی بسته‌های حذف شده و همچنین عودت مبالغ اضافی اخذ شده از مشترکین خبر داد. اپراتورها بسته‌های حذف شده را بازگردانی نکردند و ضرب‌العجل 24 ساعته رگلاتوری هم به لیست بلندبالای وعده‌های عملی نشده پیوست.

هشدار وزیر ارتباطات

بعدتر پای وزیر ارتباطات هم به ماجرا باز شد و هشدار داد اگر اپراتورها ظرف 10روز بسته‌های حذف شده و مبالغ اضافی دریافت شده از مشترکین را بازنگردانند، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهند شد. در همان زمان حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: «برخورد قانونی از صبح شنبه چهاردهم تیرماه با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل برگردد». او با انتشار پستی در توئیتر از افزایش هزینه بسته‌های اینترنت تلفن‌همراه گله کرد و از پیگیری آن خبر داد و نوشت: «‏بالابردن قیمت در برخی اپراتور‌های تلفن‌همراه، درحالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتور‌های متخلف از صبح (شنبه چهاردهم تیرماه) با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد».

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این‌باره گفت: «کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کرده‌اند نیز، بسته‌های اینترنت آن‌ها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حساب‌شان عودت داده می‌شود».

همچنین سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات با اشاره به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتور‌ها اظهار کرد: «افزایش قیمت بسته‌های اینترنت تلفن‌همراه از سوی اپراتور‌ها برابر با مقررات نیست و باید به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقرارت تخلف محسوب می‌شود».

او ضمن اخطار به اپراتورها، تصریح کرد: «ظرف ۲۴ساعت آینده اپراتور‌ها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات قیمت بسته‌های اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و درصورت عدم اجرای اپراتور‌های متخلف با جریمه مواجه خواهند شد».

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات افزود: «اپراتور‌ها موظف هستند اضافه دریافت از مشترکانی که اقدام به خرید بسته‌های اینترنتی کرده‌اند که قیمت آن مورد تأیید سازمان قرار نگرفته است، به آنان عودت دهند و سازمان تنظیم مقرارت پیگیر این موضوع خواهد بود». امامی عنوان کرد: «تعرفه ترافیک داخلی یک‌دوم و تعرفه پیام‌رسان‌ها یک‌سوم ترافیک خارجی در نظر گرفته شده است.» او افزود: «افزایش قیمت تعرفه بسته‌های اینترنتی باید در چارچوب قوانین سازمان تنظیم مقررات باشد و افزایش قیمت به دلیل تغییرات نرخ ارز یا هر دلیلی دیگر بدون اطلاع و اعلام سازمان تنظیم مقررات تخلف است.»

به گفته امامی افزایش قیمت تعرفه بسته‌های اینترنتی از سوی دو اپراتور یکسان نبوده و تخلف آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. او همچنین خاطرنشان کرد: «درحال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی وجود ندارد و اپراتور‌ها نیز در صورت درخواست افزایش باید موضوع را در کمیسیون مربوطه اعلام کنند.»

ضرورت عودت مبالغ

از سوی دیگر مجید حقی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره چگونگی این اقدام با بیان اینکه تغییر قیمت پکیج‌های اینترنت امری معمول بین اپراتورهاست که با توجه به تغییر حجم بسته‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: «هم‌اکنون بحث این است که این تغییر قیمت‌ها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده است و ما تغییر بسته اینترنت اپراتور‌های موبایل را به پکیج افزایشی تعبیر می‌کنیم». او با اشاره به اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتور‌های موبایل می‌شود، اضافه کرد: «از آنجا که این اپراتور‌ها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم‌اکنون نیفتاده است، این بسته‌ها باید اصلاح و نرخ‌ها به قبل بازگردد».

معاون رگولاتوری با تأکید بر اینکه هرگونه تغییر نرخ خدماتی باید به تأیید رگولاتوری برسد، افزود: «اپراتور‌های موبایلی از روز چهارشنبه هفته گذشته (یازدهم تیرماه) بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع‌رسانی، این تغییرات را در بسته‌های مختلف اینترنت اعمال کرده‌اند و ما در بسته‌های مختلف شاهد افزایش قیمت هستیم». حقی گفت: «البته سه برابر شدن قیمت بسته‌های اینترنت اپراتور‌ها را تأیید نمی‌کنیم، اما شواهد نشان می‌دهد که در بسته‌های پیشنهادی اپراتور‌ها تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است.» او اضافه کرد: «به اپراتور‌ها مهلت داده شده است که تا روز شنبه و هرچه سریع‌تر این تغییرات را اصلاح و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند». معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: «کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کرده‌اند نیز بسته‌های اینترنت آنان با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده است و مبالغ به حساب‌شان عودت داده می‌شود».

او درباره نحوه نظارت رگولاتوری گفت: «اپراتور‌ها باید در این زمینه گزارش خود را به رگولاتوری ارایه دهند، همچنین سامانه ۱۹۵ نیز آمادگی این را دارد که اگر مواردی از سوی کاربران اعلام شود، آن را پیگیری و اصلاح کند». حقی با تأکید بر اینکه کاربرانی که طی روز‌های گذشته مبادرت به خرید بسته‌های اینترنت با نرخ گران‌تر از قبل کرده‌اند، حداکثر تا روز یکشنبه منتظر باشند که بسته‌های خریداری‌شده آن‌ها اصلاح شود، در غیر این صورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند، گفت: «تخلف افزایش قیمت تنها در اپراتور‌های موبایل اتفاق افتاده است و ما گزارشی مبنی بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکرده‌ایم.»

واکنش دو اپراتور

افزایش قیمت بسته اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه درحالی اتفاق می‌افتد که این اپراتور‌ها پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که طبق قیمت کف و سقف تعیین‌شده در مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری اقدام به تغییر قیمت بسته‌های خود می‌کنند. همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش، ایرانسل که یکی از این دو اپراتور است، در توضیحی کوتاه و مبهم اعلام کرد که عرضه همه بسته‌های اینترنت با قیمت سابق ادامه خواهد داشت؛ هرچند با مراجعه به اپلیکیشن و کد‌های دستوری این اپراتور قیمت‌های جدید اصلاح نشده بود. همراه اول دیگر اپراتوری که مبادرت به افزایش یک‌باره قیمت بسته‌های اینترنتی خود کرده است، همین میزان از توضیح را هم برای مشترکانش نداشت و موضعی در این‌باره اتخاذ نکرد. با تمام این اوصاف، حال دو گزینه محتمل وجود دارد؛ یا اپراتور‌ها از قیمت‌های جدید تا حدودی و نه به‌طور کامل عقب‌نشینی می‌کنند و احتمال اینکه وزارت ارتباطات و رگولاتوری با توجه به هزینه‌های دلاری اپراتور‌ها و درآمد ریالی آن‌ها اجازه افزایش قیمت نسبی را برای اینترنت موبایل بدهد، کم نیست، یا احتمال دوم این است که وزارت ارتباطات روی بازگشت قیمت‌ها به پیش از این افزایش پافشاری کند که در این صورت محتمل است با توجه به اینکه اپراتور‌ها هم راه‌هایی برای اعمال نظر خودشان دارند، شاهد افزایش بیش از پیش سهم ترافیک داخلی در مقایسه با ترافیک بین‌المللی در بسته‌های اینترنت آن‌ها برای مشترکان‌شان باشیم.

حال توپ در زمین اپراتور‌هاست و باید دید حرکت بعدی این دو شرکت که اتفاقا بخش قابل توجهی از درآمدشان نیز از محل دیتاست و در یک‌سال اخیر تعرفه‌های دیتای بسیار نزدیک به هم داشته‌اند، چه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط