یاد امام زمان(عج)؛ بهترین نسخه برای شکست کرونا/ دعا برای بیماران، سیره بقیه‌الله(عج) است


یاد امام زمان(عج)؛ بهترین نسخه برای شکست کرونا/ دعا برای بیماران، سیره بقیه‌الله(عج) است

حجت‌الاسلام اجرایی با بیان‌اینکه ما معتقدیم آن اذنی را که حضرت عیسی(ع) از خدا برای شفای بیماران و زنده کردن مردگان داشت، امروز امام زمان(عج) دارند، گفت: نسخه نجات‌بخش و آرامش‌بخش در بحران‌هایی همچون کرونا، یاد حضرت ولی‌عصر(عج) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، اوج گیری مجدد شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان این ویروس منحوس، در کنار همه دردها و آلام فرصتی است که ما را متوجه امید و ملجاء اصلی عالم بشریت در بحران ها و مصائب یعنی وجود مقدس امام مهدی(عج) می کند. از این رو، در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین اجرایی»، امام جمعه هرسین، مدیرعامل موسسه اسوه نخبگان و کارشناس مهدوی نقش توسل به امام عصر(عج) و برکات انس با ایشان در عبور از بحران ها را بررسی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

یاد امام زمان(عج)؛ بهترین نسخه برای شکست کرونا/ دعا برای بیماران، سیره بقیه‌الله(عج) است

آیا توسل به امام مهدی(عج) به عنوان امام حی و انس و ارتباط با آن حضرت(عج)، در عبور ایمن و سالم از بحران ها و مقابله با مشکلات در آموزه های دینی ما جای دارد؟

از نعمت های بزرگ برای جهانیان به ویژه ما شیعیان، نعمت وجود مقدس امام زمان(عج) است. باید توجه داشت خدای متعال در مواضع مختلف به ما توصیه می کند که در مشکلات به او پناه ببریم یعنی هیچ راهی برای نجات انسان وجود ندارد به ویژه وقتی در بحران ها گیر می کند مثل امروز که در بحران کرونا محصور شده ایم جر پناه بردن به خدا.

علاوه بر این، در روایات متعدد آمده که فرج امام زمان(عج) را بخواهید که حل مشکلات شما در فرج ایشان است. از این رو، در متون مختلف و ادعیه ماثور وارد شده که دعای فرج را بسیار بخوانیم، دعاهای فرج متعدداند همچون دعای «الهی عظم البلاء ...». ما توصیه شده ایم که هنگام نزول بلا به خدا پناه ببریم.

علاوه بر این، در قرآن کریم بر توسل به اهل بیت(ع) و واسطه قرار دادن آنها در درگاه الهی توصیه شده ایم چنان که خدای متعال می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ». برای همین است که ما در دعای توسل همه اهل بیت (ع) را تک به تک در درگاه الهی وسیله قرار می دهیم و به عنوان آبرومندان نزد خدا از آنها می خواهیم ما را مدد کنند.

باید توجه داشت این کمک گرفتن از اولیای الهی در قرآن هم تصریح شده است چنان که در سوره مبارکه مائده خداوند به حضرت عیسی(ع) می فرماید: «الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‌ بِإِذْنِی‌» یعنی تو مریض مادرزاد را به اذن منِ خدا شفا دادی و مرده را به اذن من زنده کردی.

آیا امام زمان(عج) به عنوان حجت حی الهی در روزگار کنونی هم چنین اذنی برای تصرف در امور عالم دارند؟

ما معتقدیم همین اذن را امروز امام زمان(عج) دارند یعنی همانطور که حضرت عیسی بن مریم(ع)، مرده را زنده می کرد، امروز هم حضرت صاحب الزمان(عج) این اختیارات را دارند لذا باید ایشان را واسطه خود و درگاه الهی قرار دهیم. برای همین در دعای ندبه می خوانیم: «وَ امْنُنْ عَلَیْنا بِرِضاهُ».

البته این توسل دو بُعد دارد، زمانی به خداوند عرضه می داریم به واسطه امام زمان(عج) دعای ما را مستجاب کن و نماز ما را بپذیر و زمانی هم ما مستقیماً به شخص امام(ع) عرضه می داریم: «یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ».

در هر دو صورت در آیات و روایات داریم که مستقیم بروید در خانه اهل بیت(ع) چنان که در سوره های مائده و آل عمران این توصیه شده است و لذا می توان برای رفع گرفتاری ها مستقیماً به حضرت حجت(عج) رجوع کرد.

آیا دعا برای شفای بیماران در آموزه های مهدوی وجود دارد و می توان این را از تمرین های سبک زندگی منتظرانه در مواجهه با بیماری ها دانست؟

در دعای شریف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ ... » که از لسان مبارک امام عصر(عج) نقل شده و مربوط به عصر غیبت است، چیزهای مختلفی را از خدا مسئلت می داریم مثل اینکه خدایا دل های ما را از حرام خالی کن و چشم های ما را از خیانت دور بدار و گوش های ما را از شنیدن لغو و غیبت دور بدار، همین طور ادامه می دهیم تا این فراز که عرضه می داریم: «وَعَلىٰ مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفاءِ وَالرَّاحَةِ» یعنی خدایا به مرضای ما شفا و راحتی عنایت کن.

در ادامه دعا برای گروه های مختلف اعم از زنان، افراد مسن، اسراء، امراء دانشجویان و ... امورات سبک زندگی اسلامی را مسئلت می کنیم.

از این دعای شریف درمی یابیم که دنیای امروز باید بداند ارتباط با ماوراء و خدای متعال و حجت الهی مشکل گشای ما است. اساساً دعا سخن گفتن با خدا با هر زبان و درخواست برای رفع آن است. باید توجه داشت امروز فرج مطلق برای جامعه بشری و تاریخ، با ظهور امام مهدی(عج) رخ می دهد و عدالت مطلق با آن عملی می شود.

آیا می توان آرامش در بحران ها در پی انس و ارتباط با امام عصر(عج) و مدد آن حضرت(عج) برای رفع گرفتارهایی همچون بیماری را فواید امام غایب دانست؟

بحث درباره فواید امام غایب(عج)، بسیار مفصل است چراکه امام واسطه فیض الهی است، بنابر روایات اگر امام معصوم در کره خاکی حضور نداشت، نوع انسان منقرض می شد و رابطه بین زمین و آسمان برقرار نمی شد.

به تصریح روایات زمین و اهل آن از نور ولایت امام مهدی(عج) در عصر غیبت همچون خورشید پس ابر بهره می برند، چنان که حضرت بقیه الله الاعظم(عج) خود نیز فرمودند: همانطور که از خورشید پس ابر بهره می برند از من نیز بهره مند می شوند.

اعتقاد به آینده درخشان در عصر ظهور برکات بسیار دارد، جامعه ای که معتقد به امام عصر(عج) است به امید لطف و عنایت ایشان برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش می کند. امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند: به برکت آن امام(ع)، گروهی از مردم برای دفاع از دین و در هم کوبیدن فتنه ها آماده می شوند و چشم مردم به واسطه قرآن روشن می شود.

آیا در آموزه های مهدوی تصریحی مبنی بر بهره مندی از یاری امام مهدی(عج) در بحران ها وجود دارد و می توان به گشایش امور از جانب ایشان امید داشت؟

در هنگامه بلایا باید بدانیم یکی از بهترین نسخه هایی که می تواند ما را به نجات برساند و به جامعه امید بدهد یاد امام زمان(عج) است این یاد را نباید در حوادث و بلایا فراموش کرد؛ حضرت حجت(عج) در توقیع مشهور به شیخ مفید نوشتند: ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و شما را فراموش نمی‌کنیم، اگر جز این بود گرفتاری ها بر شما فرود می‌آمد.

از این رو، از بهترین نسخه ها برای عبور از بحران کرونا، ارتباط و انس بیشتر با امام زمان(عج) است، رابطه مومنان با امام(ع) در عصر غیبت دوسویه است. ایشان هدایتگر عالم به سمت ارزش های الهی و تمدن پایانی آخرالزمانی هستند. این باور همه مومنان و مسلمانان است که امام مهدی(عج)، فرمانده جبهه اصلی حق علیه باطل هستند. لذا مردم باید بدانند اگر می خواهند آرامش بیایند و مشکلاتشان کاهش بیابد، باید به یاد امام زمان(عج) باشند، با توسل، صلوات، ذکر و ... .

امیرمومنان امام علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند: وقتی شدت زیاد می شود، مردم امیدوار به فرج و گشایش باشند. این همان تعبیر قرآن است که فرمود: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً».

توصیه پایانی اگرچه باید توسلات را داشته باشیم اما این به معنای عدم رعایت بهداشت و پروتکل ها نیست.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس