بزرگداشت غدیر در روزهای کرونایی؛ از اطعام فقرا تا کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اقتصادی


بزرگداشت غدیر در روزهای کرونایی؛ از اطعام فقرا تا کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اقتصادی

ظریف‌منش با تشریح فعالیت‌هایی که می‌توان برای بزرگداشت عید غدیر در شرایط کرونایی انجام داد، تاکید کرد: اطعام فقرا و محرومان، تهیه لباس‌های نو برای کودکان کار، تزئین معابر و محلات و کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا ازجمله این فعالیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با توجه به آنکه در آستانه ایام دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر قرار گرفته ایم و این مناسبت امسال با شیوع کرونا مقارن شده است، به منظور بزرگداشت این ایام در شرایط کرونایی با «حسین ظریف منش»، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

بزرگداشت غدیر در روزهای کرونایی؛ از اطعام فقرا تا کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اقتصادی

با توجه به همزمانی دهه امامت و ولایت با ایام شیوع کرونا، چه پیشنهاداتی برای گرامیداشت عید غدیر به تناسب شرایط دارید؟

اطعام از سنت های حسنه و موکد عید غدیر است لذا می توان با رعایت موازین بهداشتی اقدام به این سنت کرد، با از طریق هماهنگی با خیریه ها آن را انجام داد.

امام رضا(ع) در فضیلت این عمل فرمودند: کسى که مؤمنى را در روز غدیر غذا دهد، مانند فردى است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.

در سیره امام حسن علیه السلام آمده که ایشان در روز غدیر مهمانی می دادند، اکنون که شرایط مهمانی به دلیل کرونا فراهم نیست می توان در شب و روز عید غدیر به اطعام فقرا و محرومان اقدام کرد.

هدیه دادن شیشه های کوچک عطر به دیگران، صلوات فرستادن بسیار بر رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) ایشان و ترویج این حسنه از طرقی همچون تغییر پیشواز تلفن همراه به نماهنگ های صلوات و ... هم در احیای فرهنگ غدیر و گرمیداشت این عید در شرایط کرونایی موثر است.

عقد اُخوت به عنوان یکی از سنت های عید غدیر را چگونه می توان در این شرایط به جای آورد؟

از توصیه های موکد برای غدیر، بستن عقد اخوت است، حال که بخاطر کرونا ارتباطات محدود شده می توان به صورت مجازی و تصویری این سنت را به جای آورد.

درباره صله رحم هم همین طور است، صله رحم از مستحبات این روز است چون به خاطر کرونا نمی توان این کار را انجام داد می توان از تماس های تلفنی و تصویری استفاده کرد.

امام رضا(ع) فرمودند :کسى که در روز غدیر به دیدار مؤمنى برود بعد از مرگ خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع می سازد، هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت مى دهند.

از نظر فضاسازی شهری و محلی برای گرامیداشت غدیر در شرایط کرونایی چه توصیه هایی قابل اجرا است؟

تزئین معابر و محلات، هدیه دادن به دیگران به ویژه کودکان و فرزندان و برگزاری جشن های تولد فرزندان در عید غدیر و ... به فضاسازی غدیر کمک می کند.

پخت شیرینی و کیک خانگی با کمک کودکان و ایجاد پرسش در ذهن آنان درباره چرایی جشن گرفتن غدیر هم در این باره موثر است.

هدیه دادن به کودکان و مهرورزی به آنان در عید غدیر نیز این روز تاریخی را در ذهن آنها ماندگار می کند، امام رضا(ع) در این باره می فرمایند: «غدیر روز مهر ورزیدن است».

گفتن غصه های غدیر برای کودکان هم به ثبت کردن این واقعه در ذهن آنها کمک می کند.

چه توصیه های عبادی معنوی برای گرامیداشت غدیر جود دارد که در این شرایط کنونی جامعه به آرامش افراد نیز کمک می کند؟

روزه رفتن در این روز بسیار ثواب دارد امیرالمومنین امام على(ع) فرمودند: اگر بنده مخلصى در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روزهاى دنیا توان برابرى با آن را ندارد. رفتن به زیارت قبور شهدا نیز در عید غدیر ثواب بسیار دارد.

یکی از مستحبات عید غدیر پوشیدن لباس های نو است، امام صادق(ع) فرمودند: از وظایف روز غدیر این است که مؤمن تمیزترین و گرانقدرترین جامه های خویش را بپوشد .

می توان در این روزهای رواج کمک مومنانه، لباس های نو برای کودکان کار و سایر محرومان تهیه و زمینه این مستحب را برای آنان نیز فراهم کرد.

علاوه بر این، در عید غدیر دادن صدقه بسیار ثواب دارد، می توان به نیت شادی روح امیرالمومنین به تسویه حساب محرومان حاشیه های شهر با مغازه داران اقدام کرد؛ امام علی (ع) می فرمایند: فضیلت یک درهم که در روز غدیر صدقه داده شود، با فضیلت 211 هزار درهم برابر است .

این روزها بسیاری از افراد به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب های اقتصادی شده اند، آیا می توان سنت های مرسوم غدیر را با رفع گرفتاری آنها گره زد؟

بله، گره گشایی از مشکلات دیگران مثل ایجاد فرصت اشتغال برای آنها، تهیه مایحتاج معیشتی و کمک به کارآفرینی برای افراد می تواند در این ایام که به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری جشن ها و مراسم ها وجود ندارد، جایگزین شادی های غدیری باشد.

به ویژه آنکه شاد کردن دیگران از مستحبات غدیر است و در این شاد کردن اعضای خانواده اولویت دارند.

ادامه دارد ...

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟