تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب به پیوند مردم با غدیر نیاز دارد/ غدیر سراسر سیاست و ثمره آن انصاف و عدالت است


تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب به پیوند مردم با غدیر نیاز دارد/ غدیر سراسر سیاست و ثمره آن انصاف و عدالت است

حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی با بیان‌اینکه ثمره غدیر، انصاف و عدالت است، گفت: امیرالمومنین(ع) مظلوم واقع شدند چون مردم تحلیل درستی از سیاست نداشتند، امروز هم اگر جامعه نخبگانی به سیاست ورود نکنند، اوباش در راس امور قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه دهه امامت و ولایت و فرا رسیدن عید سعید غدیر و به منظور بررسی ابعاد سیاسی واقعه غدیر و جریان سازی های سیاسی آن در بستر تاریخ با حجت الاسلام والمسلمین «احمد جهان‌بزرگی»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا واقعه غدیر و ابلاغ ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام صرفا واقعه ای تاریخی و محصور به زمانی خاص است یا دارای وجه سیاسی و دامنه مستمر در بستر تاریخ است؟

ولایت و امامت در فرهنگ شیعه یکی از مهمترین ارکان دین اسلام است چنان که پیامبر اکرم(ص) درباره این رکن مورد خطاب خدای متعال قرار می گیرند که اگر مسئله ولایت علی بن ابیطالب(ع) را مطرح نکنی گویا رسالت‌ات را انجام نداده ای. یعنی خداوند تاکید دارد آن همه اقدام حضرت رسول(ص) اعم از آنکه هر چهار ماه یک بار یک غزوه را فرماندهی کردند، بالغ بر 300 عملیات چریکی انجام دادند و ... بدون ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب(ع) ابتر و بی حاصل است. به عبارت بهتر، گویی حضرت رسول(ص) بدون این اقدام سیاسی، رسالت خود را انجام نداده اند.

چه ارتباطی بین مسئله امامت و ولایت با سیاست و حکومت در اسلام وجود دارد؟

امام صادق(ع) می فرمایند: اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، روزه، جهاد، زکات و ولایت. این ولایت همان مسئله حکومت است. امام خمینی(ره) می فرمایند: این ولایت در اینجا مسئله حکومت و تشکیل آن است.

از امام صادق(ع) پرسیده شد از این پنج مورد، کدامیک مهم تر است؟ حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: حکومت.

سپس حضرت(ع) در توضیح ادامه دادند: آن چهار مورد نخست به وسیله حکومت محقق شده و گسترش می یابد. چنان که امروز می بینیم جمهوری اسلامی ایران بازتاب جهانی در حوزه تشرف به اسلام، توسعه فرهنگ اسلام و ... داشته است و تنها شیخ زکزاکی در نیجریه با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران توانسته زمینه تشرف بیش از 20 میلیون نفر را به تشیع فراهم کند.

یعنی ابلاغ ولایت حضرت امیر(ع) در روز غدیر توسط پیامبر خاتم(ص) با وجهه و رویکرد سیاسی بوده است؟

خداوند درصدد بود که تشکیل حکومت به وسیله پیامبر(ص) تداوم و از این مجرا اسلام گسترش بیابد البته مردم لیاقت تداوم این حکومت را نداشتند چنان که حضرت امیر(ع) در خطبه ای به مردم کوفه این بی لیاقتی را بیان می کنند.

امام خمینی(ره) گاهی می فرمودند نکند خدا این نعمت جمهوری اسلامی را از ما بگیرد که هم خودتان سیلی می خورید و هم اسلام.

حاکمیت غدیر و فرهنگ آن بر عرصه سیاست، از نظر تغییر موازنه روند سیاسی در داخل کشور و حتی عرصه بین المللی چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

باید تفکر کرد که در غدیر پیامبر اکرم(ص) بر چه تکیه داشتند، اینکه کسی بر جامعه حکومت کند که فقیه باشد، یعنی امیرمومنان(ع) از بُعد فقاهت بر جامعه حاکم شدند نه از باب نسبت دامادی با رسول خدا(ص). این مسئله ای مهم در پیوند غدیر با امروز است که ثابت می کند باید فقیه ترین و باتدبیرترین افراد در راس جامعه قرار بگیرد. تاکید غدیر بر این است که باید برای تشکیل و حفظ حکومت اسلامی تلاش شود.

میوه غدیر عدالت علوی و طرز حکومت امیرمومنان(ع) است باید بارها نهج البلاغه توسط مسئولان خوانده شود و به ویژه در ساده زیستی، پرهیز از قدرت طلبی و انحصارطلبی و به فکر مستضعفان بودن از آن الگوبرداری کنند.

اینگونه نباشد که برای خود و نزدیکان مان رانت بخواهیم و به تعبیر امروز بار خودمان را ببندیم با این نگاه که شاید چندی دیگر در منصب نباشیم!

چنین نگاهی، میوه و ثمره غدیر نیست، میوه و ثمره غدیر انصاف و عدالت است این راز پیوند جمهوری اسلامی با غدیر است که می تواند موازنه قدرت و سیاست را در ایران و جهان تغییر دهد.

باید شیوه امیرمومنان امام علی(ع) در مقاومت مقابل ناکثین، مارقین و دیگر جریان های انحرافی را در مقابله با انحرافات امروز به کار گرفت.

با توجه به آنکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر ساخت تمدن نوین اسلامی و درک ظهور از طریق آن تاکید دارند، فهم غدیر و حاکمیت گفتمان آن بر جامعه چقدر ما را در پیمودن این مسیر کمک می کند؟

مسئله تمدن سازی از نوع اسلامی آن نیازمند آن است که در ایران، جامعه اسلامی و پیش از آن دولت اسلامی ایجاد شود، البته دولت مجموعه ای از سه قوه است به انضمام مقام رهبری که در قانون اساسی تمهید شده است، باید توجه داشت دولت اسلامی مردم را اسلامی می کند. بنابر احادیث مردم در امور به امرای خود نظر دارند و صلاح یا فساد را بر این اساس در پیش می گیرند.

اگر می خواهیم جامعه اسلامی در ایران شکل بگیرد و رهنمودهای غدیر را حداقل به کشورهای اسلامی گسترش دهیم و تمدن اسلامی مبتنی بر گفتمان ناب اسلام محمدی را پیاده کنیم، باید مردم را به سمت غدیر سوق دهیم.

برخی تعبیر می کنند غدیر در مقایسه با مناسبت های دیگر مذهبی تا حدودی مظلوم و مهجور واقع شده است، آیا این تعبیر را می پذیرید؟ چه راهکارهایی را برای ترویج حداکثری غدیر در جامعه پیشنهاد می کنید؟

چنین تعبیری ندارم که غدیر مظلوم واقع شده باشد مردم همانقدر که به نیمه شعبان، محرم و ... نظر دارند، صورت ظاهری مسئله غدیر را هم حفظ کرده و به آن توجه و ولایت امیرالمومنین(ع) را تکریم می کنند شاید قدری این انزوا و غفلت در نسل جوان باشد.

البته توجهات ظاهری خوب است اما اینکه بیان شود که مسئله غدیر چه اهمیتی در جامعه اسلامی دارد شاید مهجور مانده است که حتی برخی علما هم متاسفانه اهمیت غدیر را از بُعد سیاسی مورد توجه قرار نمی دهند خاطرم هست یکی دو سال قبل یکی از مراجع به طلاب گفته بود وارد مسائل سیاسی غدیر نشوید!!

در حالی که غدیر سراسر سیاست است و مقام معظم رهبری نسبت به این مسئله حساسیت دارند و اگر ما با سیاست کاری داشته باشیم سیاست با ما کار خواهد داشت. بنابراین طلاب باید توجه داشته باشند که اگر وارد سیاست نشوند نه خود رشد می کنند نه دیگران را رشد می دهند.

مولای متقیان امام علی(ع) مظلوم واقع شدند چون مردم تحلیل درستی از سیاست نداشتند، امروز هم اگر جامعه حوزوی و دانشگاهی ما در میدان سیاست ورود نکنند تحلیل هایشان تضعیف شده و اراذل و اوباش در راس امور قرار می گیرند.

بنابر این، می توان گفت اساس و رویکرد غدیر، سیاست و ورود به این عرصه سرنوشت ساز است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط