بابایی: رویکرد اصلی جهاددانشگاهی از ابتدا دانش‌بنیان بوده است


بابایی: رویکرد اصلی جهاددانشگاهی از ابتدا دانش‌بنیان بوده است

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس، این نهاد را سرمایه‌ای عظیم در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که از ابتدای تشکیل تاکنون، رویکردی دانش‌بنیان را در ابعاد مختلف فعالیت خود، به عنوان یک اصل مد نظر داشته و دنبال کرده است.

مظاهر بابایی، یکشنبه ۱۲ مرداد در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن چهلمین سال تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: با دقت در کارنامه‌ی فعالیت چهل ساله جهاددانشگاهی، رویکرد دانش‌بنیان به حوزه‌های مختلف فعالیتی این نهاد در ابعاد پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغالزایی، کاملا مشهود و ملموس است.

بابایی با تاکید براینکه جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف اعم از علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ... مبدع حرکت‌های نوآورانه و تاثیرگذار بوده است، گفت: یکی از مشهودترین حرکت‌های نوآورانه و دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی در حوزه‌ی علمی، پژوهشکده رویان است؛ مرکزی که امروز جهان به دست‌آوردهای پژوهشی آن احترام می‌گذارد و منجر به ارتقاء جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

او با بیان اینکه پژوهش‌های مد نظر جهاددانشگاهی، از ابتدای تاسیس این نهاد، کاربردی و فناورانه بوده و متناسب با شرایط روز، رشد کرده و ارتقاء یافته است، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در دوره‌هایی که فشارهای خارجی و تحریم‌های ظالمانه بر ایران اسلامی تحمیل شده، ظرفیت و توانایی‌های خود را بیشتر بروز داده است؛ این موضوع ریشه در خوداتکایی این نهاد انقلابی دارد، نهادی که محوریت آن بر اتکاء به نیروی تحصیلکرده، مستعد، متعهد و توانمند بوده است.

بابایی با یادآوری اینکه، کارنامه جهاددانشگاهی استان فارس، به عنوان یکی از نخستین واحدهای ایجاد شده این نهاد در کشور، نشان دهنده تاثیرگذاری و گستردگی فعالیت‌ها در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان است، گفت: با توجه به ماموریت محوله، جهاددانشگاهی فارس به ویژه در حوزه علوم انسانی و سلامت، مراکز خدمات تخصصی، آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه ژنتیک، مرکز مشاوره روانشناسی و درمانگاه تخصصی اقدامات مناسبی را پایه ریزی و دنبال کرده است.

وی، اقدامات پژوهشی این نهاد طی ۴ دهه فعالیت در استان فارس را مناسب ارزیابی و با اشاره به برگزیده شدن پژوهشگران جهاددانشگاهی فارس به عنوان برتر طی سال‌های متمادی، خاطرنشان کرد: در استان فارس، پژوهشگران جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف، اقدامات و فعالیت‌های شاخصی را انجام داده‌اند و چشم‌انداز معاونت پژوهشی این نهاد، ورود به حوزه پژوهش‌های دانش‌محور، منطبق با نیازهای و ظرفیت‌های روز جامعه است.

بابایی از مرکز آموزش‌های کوتاه مدت جهاددانشگاهی، به عنوان یک پایگاه مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی تاثیرگذار در سطوح ملی و بین‌المللی یاد و خاطرنشان کرد: ورود جهاددانشگاهی به آموزش‌های کوتاه مدت متناسب با نیاز و مطالبه روز جامعه در ابتدای پیروزی انقلاب بود و بررسی کارنامه عملکرد این بخش، نشان‌دهنده ارزش اقدامات انجام شده است؛ اقداماتی که تقریبا همه‌ی حوزه‌های مهارتی را در بر می‌گیرد و همچنان هم تداوم دارد و با استقبال قابل توجهی از سوی جامعه مواجه است.

وی با تاکید براینکه، مبنای توجه به آموزش‌های مهارتی در دوران پس از انقلاب به نوعی حرکت‌های انجام شده توسط این نهاد انقلابی است، گفت: با توجه به روحیه انقلابی اعضای جهاددانشگاهی، موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی، در کنار آموختن دانش تئوری، به عنوان یک اصل مد نظر قرار گرفت و تا امروز به عنوان یکی از رویکردها و اصول مهم، دنبال شده است. ایجاد مرکز آموزش‌های کوتاه مدت جهاددانشگاهی که امروز در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود، زمینه تامین نیروی انسانی در بسیاری از رشته‌های مهارتی را فراهم کرد و پایه‌گذار ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مختلف بود. به طوریکه سالانه بیش از یک میلیون نفر آموزش‌های مختلف را در بهترین سطح کیفی در مراکز آموزشی این نهاد طی می‌کنند.

رئیس خبرگزاری‌ دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت و ماموریت جهاددانشگاهی را، حوزه فرهنگ دانست و با بیان اینکه تاسیس این نهاد با بحث ضرورت انقلاب فرهنگی در کشور، آغاز شد، گفت: کارنامه چهل ساله جهاددانشگاهی، در حوزه فرهنگی بسیار درخشان و قابل اعتنا است به طوریکه امروز می‌توان از خبرگزاری‌های تحت مدیریت این نهاد به عنوان رسانه‌هایی مستقل، تاثیرگذار و مورد اقبال جامعه یاد کرد که بی‌تردید در شاخص‌های حرفه‌ای، همواره در ردیف رسانه‌های برتر قرار داشته و دارند.

بابایی با بیان اینکه، ایسنا یکی از معتبرترین رسانه‌های کشور به شمار می‌رود، گفت: اینکه بخشی قابل توجهی از نیروی حرفه‌ای رسانه‌های کشور توسط جهاددانشگاهی و از مسیر خبرگزاری دانشجویان ایران، طی سال‌های متمادی فعالیت، پرورش یافته‌اند، با توجه به رویکرد این خبرگزاری که جذب، تعلیم و پرورش نیروهای مستعد از بین دانشجویان بوده، یکی از افتخارات اعضای جهاددانشگاهی محسوب می‌شود.

رئیس خبرگزاری قرآنی ایکنا شعبه فارس در ادامه یادآور شد: ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان اسلام و رسانه‌ای تخصصی، بی تردید در امر نشر و اشاعه علوم و مفاهیم دینی و موضوعات برگرفته از کلام خداوند و احادیث معتبر و پاسخگویی به شبهات مختلف، عملکردی قابل قبول داشته است.

او همچنین با بیان اینکه جهاددانشگاهی فراتر فعالیت‌های اعلامی، در حوزه اشتغال نیز با راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی ورود کرده است، گفت: راه‌اندازی این مرکز را می‌توان از دستاوردهای مهم جهاددانشگاهی طی چهار دهه فعالیت محسوب کرد که با هدف شناسایی و پرورش ایده‌های خلاق جامعه و توانمندسازی دارندگان این ایده‌ها برای تولید ثروت، ایجاد شده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تاکید بر این موضوع که رویکرد این مجموعه از ابتدا تاکنون خدمت به نظام بوده است، افزود: حضور محسوس جهاددانشگاهی در جاهایی است که خلاء فعالیت و تلاش وجود داشت، نظیر حوزه پژوهش و فرهنگی، پررنگ‌تر و محسوس‌تر بوده است؛ حال آنکه این نهاد در بخش‌های مختلف، تاثیرات عمیقی را در ارتقاء شاخص‌های کیفی داشته است و رد اقدامات آن را می‌توان از دوران دفاع مقدس تا بازگشایی دانشگاه‌ها و دوران سازندگی و ..... امروز که همراه با تحریم‌های ظالمانه، شیوع کروناویروس جامعه را با مشکلاتی مواجه کرده است، به خوبی دید.

وی نبود بودجه، امکانات لازم و کمرنگ بودن حمایت‌های تاثیرگذار و مداوم و همچنین نبود تعامل و همکاری بین سازمانی از مجموعه‌ی جهاددانشگاهی را از موضوعاتی دانست که سدی در مسیر فراگیر شدن اقدامات تخصصی این نهاد بوده است و گفت: به رغم اوضاف فوق، امروز با برنامه ریزی دقیق و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های درونی و همراه شدن با بخش خصوصی توانمند، تلاش برای رقم زدن روزهای پر فروغ و درخشان در مسیر آینده فعالیت‌های جهاددانشگاهی فارس را تداوم بخشیده‌ایم و بسیار امیدوارانه، افق پیش رو را ترسیم کرده‌ایم.

مظاهر بابایی همچنین چشم اندازهای این نهاد را در آینده نزدیک، راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری، ایجاد مرکز توریست درمانی، انجام اقدامات دانش محور در راستای جلوگیری از خام‌فروشی با ایجاد صنایع تبدیلی، راه‌اندازی دفتر صنایع نرم فرهنگی و ... اعلام و ابراز امیدواری کرد که از ابتدای سال 1400 شاهد حرکت توسعه‌‍ای و تحولات جدیدی در جهاددانشگاهی استان فارس باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)