فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی


فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی

همدان- ایرنا- کمتر از یک دهه است که ملایر در جنوب استان همدان به واسطه وجود معادن غنی و سرشار، هم اکنون به اوج شکوفایی و جهش در صنعت فروسیلیس رسیده است و این جز با حمایت و تدبیر دولت و عزم راسخ بخش خصوصی محقق نمی‌شد، افتخاری که بدون شک ایران را در واردات این کالا بی‌نیاز کرده و به سمت بومی‌سازی در حرکت است ...

سال ۸۹ با احداث شهرک صنعتی جوکار با ۹۵ هکتار مساحت، پایه‌های صنعت فروسیلیس در ملایر بنا شد و از زمان آغاز فعالیت نخستین واحد فرآوری سیلیس، این صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد تا به امروز که قطب تولید فروسیلیس به عنوان یکی از فروآلیاژها شد.

این واحد قادر است نیاز صنعت فولادسازی، ریخته‌گری، ماشین‌سازی و قطعات چدنی را تامین کند و امروز سربلند از هرگونه تحریم، مشکلات و تنگاهای اقتصادی چرخ این صنعت به خوبی می‌چرخد.

برخورداری از حدود ۷۱ درصد از معادن سیلیس استان همدان در ملایر و استخراج سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تُن سیلیس از معادن این شهرستان و البته تامین زیرساخت‌های لازم، موجب شد تا بخش خصوصی با میل و رغبت وافری برای سرمایه‌گذاری در این بخش به جنوبی‌ترین شهر این استان بیاید.

نخستین واحد صنعتی در این شهرک در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار و میزان سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیارد تومان و هفت میلیون یورو در بخش ارزی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار تُن در سال ۹۲ آغاز شد، شروع راهی طلایی که شرکت «فروسیلیس غرب پارس» آغازگر آن بود و با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری افتتاح و پا به عرصه تولید کشور گذاشت و به عنوان سومین کارخانه تولیدکننده فروسیلیس کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

در توضیح صنعت فروسیلیس به عنوان یکی از فروآلیاژها باید گفت که فروآلیاژها، آلیاژهای آهن با فلزاتی همچون سیلیسیم، منگنز، کروم و مولیبدن است که از مواد اولیه مصرفی در صنایع متالوژی و به‌ویژه تولید آهن و فولاد هستند و در میان فروآلیاژها، فروسیلیسیم بیشتری مصرف را در صنعت دارد.

فروسیلیسیم با توجه به نوع کاربرد، در ترکیبات متنوع و مختلفی تولید می‌شود، اما به طور کلی نسبت ترکیبی آن بین ۱۰ تا ۹۰ درصد سیلیسیم و بقیه آهن است و در حال حاضر فروسیلیسیم ۷۵ درصد و ۴۵ درصد بیشترین کاربرد را در صنعت دارند.

فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی

فروسیلیسیم؛ پُرکاربردترین در صنعت فولاد

این نکته قابل ذکر است که هر اندازه تولید فولاد و قطعات چُدنی در کشور بیشتر باشد، نیاز به فروآلیاژها به‌ویژه فروسیلیسیم نیز بیشتر خواهد بود و از آنجا که تولید فولاد در توسعه اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی دارد، بدون شک فروآلیاژها برای اقتصاد ملی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جایگاهی ویژه که حالا ملایر را به قطب تولید فروسیلیس تبدیل کرده و سهم بالایی در این صنعت دارد.

با وجود این همه ظرفیت‌های نهفته در ملایر، بخش خصوصی پا را فراتر گذاشت و طرح توسعه شرکت فروسیلیس غرب پارس به عنوان یکی از چندین شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) رقم خورد و بار دیگر میزبان اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری شد تا دومین واحد تولید فروسیلیسیم با ظرفیت ۱۲ هزار تُن در سال و حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در فجر انقلاب سال ۹۷ در شهرک صنعتی جوکار به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس که گام‌های بلندی را در راستای تولید و اشتغال برداشته و بسیار به آینده این صنعت خوش‌بین است گفت: در حال حاضر در ۲ واحد راه‌اندازی شده ۲۷۰ نفر مشغول به کار هستند که افتخاری برای این شرکت به شمار می‌رود.

سید محمدباقر میرابوالفتحی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ۲ واحد فعال این شرکت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و در صدد ورود به بازار بورس هستیم.

فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی

فروسیلیس غرب پارس؛ در آستانه ورود به بورس

به گفته وی ورود به بورس برای همه شرکت‌ها خوب است و موجب شفاف‌سازی و انجام کارها در چارچوب قوانین و مقررات می‌شود، در کنار آن نیز شرکت ارزش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت فروسیلیس غرب پارس طرح تولید شمش منیزیم با ظرفیت ۶ هزار تُنی را در دست اجرا دارد که سال ۹۷ با حضور معاون اول رییس جمهوری عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس که گام‌های بلندی در جهش تولید برداشته است افزود: در حال حاضر طرح تولید شمش منیزیم با ظرفیت ۶ هزار تُن در مرحله نخست را در دست اجرا دارد و کارهای ساختمانی در حال اجرا و قرارداد خارجی تجهیزات بسته شده و در حال ساخت و ساز و انتقال از کشور چین به ایران است.

میرابوالفتحی میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح را ۱۸۵ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: از این رقم حدود ۸۰ میلیارد تومان آن سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۰۵ میلیارد تومان آن ارزی است و طرح در حال حاضر حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآور شد: طبق برنامه زمان‌بندی شده طرح تولید شمش منیزیم نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسد و در مرحله نخست برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

تاکنون وقفه‌ای در تولید نداشتیم

اینکه واحدهای فروسیلیس غرب پارس مشکلی برای فروش محصولات خود ندارند، خبری خوب برای بخش تولید و صنعت است که مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس با افتخار گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد از تولیدات‌ برای فولادسازان و ریخته‌گری‌ها است و ۲۰ درصد مابقی برای بورس و صادرات است و از نظر تولید رتبه دوم کشور را داریم.

میرابوالفتحی همچنین خدمات و حمایت‌های دولت را در مسیر تولید و راه‌اندازی این واحدها ستودنی خواند و اندکی از ارایه نشدن کمک‌های لازم در استان همدان ابراز گلایه کرد و ادامه داد: با وجود اینکه کارخانه راه‌اندازی کرده‌ایم، محدوده‌ای برای دولومیت می‌خواهیم که هنوز به ما نداده‌اند.

از افتخارات شرکت فروسیلیس غرب پارس این است که طبق گفته مدیرعامل این شرکت، تاکنون در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موفق عمل کرده و هیچگونه معوقه‌ای به پرسنل ندارد و سال گذشته ۲ میلیون دلار صادرات داشته و اولویت امسال نیز برای افزایش صادرات به کشورهای هدف است.

وی با بیان اینکه قول‌هایی برای ارایه تسهیلات برای واحد شمش منیزیم به ما داده شده که هنوز حل نشده تاکید کرد: بانک صنعت و معدن قول داده ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به ما بدهد که هنوز عملی نشده است.

از افتخارات شرکت فروسیلیس غرب پارس این است که طبق گفته مدیرعامل این شرکت، تاکنون در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موفق عمل کرده و هیچگونه معوقه‌ای به پرسنل ندارد و سال گذشته ۲ میلیون دلار صادرات داشته و اولویت امسال نیز برای افزایش صادرات به کشورهای هدف است.

میرابوالفتحی بر این باور است: برخی واحدهای تولیدی که مشکل دارند، به این دلیل است که اول مشکلات خود را حل می‌کنند، بعد به مشکل کارگران می‌پردازند، اما فرق ما با این واحدها این است که ما پس از بررسی و پرداخت حقوق و دستمزد، عیدی و پاداش کارگران، به مشکلات خودمان می‌پردازیم.

وجود ۲ معدن فعال در نهاوند و کرمانشاه برای تهیه مواد اولیه، تجهیز ۲ واحد تولیدی به سیستم آنلاین کنترل از طرف محیط زیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط کاری کارگران از دیگر مزیت‌های این شرکت بود که میرابوالفتحی به آن اشاره کرد و افزود: با رعایت موارد بهداشتی و سیستم پیشگیری، از زمان شیوع ویروس کرونا مشکلی برای ما به وجود نیامده و با برنامه‌ریزی منظم هیچ وقفه‌ای در تولید نداشتیم.

فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی

با نگاهی به فعالیت واحدهای تولید فروسیلیس در ایران و راه‌اندازی واحدهایی در شهرستان ازنا با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار تُن و نصب کوره ۱۸ هزار تنی و افزایش ظرفیت به ۴۳ هزار تُن در سال، فروسیلیس سمنان با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تُن در سال، ۲ واحد فروسیلیس غرب پارس در ملایر با ظرفیت اسمی ۲۴ هزار تُن در سال و شرکت آهن و سیلیس آذرخش با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تُن در ملایر، هم اکنون ظرفیت تولید فروسیلیس در کشور به بیش از ۱۱۰هزار تُن در سال رسیده و پس از گذشت ۲۵ سال و در شرایط تحریم و با ‌به‌کارگیری دانش و تخصص مهندسان ایرانی، تا حدود زیادی موجب بومی‌سازی فناوری ساخت این محصول در کشور شده است.

افتخارات صنعت فروسیلیس ملایر به اینجا ختم نمی‌شود، فروسیلیس آهن و سیلیس آذرخش دومین شرکتی بود که پس از شرکت فروسیلیس غرب پارس به همت بخش خصوصی وارد شهرک صنعتی جوکار شد و با هدف تولید ۱۲ هزار تُن فروسیلیس و اشتغالزایی برای ۱۳۰ نفر با میزان سرمایه‌گذاری ۷۳ میلیارد تومان در دهه فجر سال ۹۷ با حضور معاون اول رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

خیز آذرخش برای تولید ۳۲ هزار تُنی فروسیلیس

مدیرعامل شرکت فروسیلیس آهن و سیلیس آذرخش در این باره گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح توسعه این شرکت با ۲۰ هزار تُن ظرفیت تولید فروسیلیس انجام شده و فعلا ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن برآورد شده است.

محسن طوبایی بیان کرد: در صورت راه‌اندازی برای ۱۳۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و چنانچه ظرفیت تولید ۲ واحد شرکت آذرخش به ۳۲ هزار تُن در سال برسد، از نظر ظرفیت دومین تولید کننده فروسیلیس در کشور هستیم.

اجرای طرح سیلیکون متال با سرمایه‌گذاری شرکت تامین اجتماعی(شستا) در شهرک صنعتی جوکار خبر خوشی بود که فرماندار ویژه ملایر به آن اشاره کرد و اظهار داشت: قرار است این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این واحد هیچ‌گونه مشکل زیست محیطی و آلایندگی ندارد، از احداث یک مجموعه تولیدی با عنوان «فروآلیاژ لوتوس» کارخانه تولید فروسیلیکا منگنز در این شهرک خبر داد که بزرگترین کارخانه در ایران در قالب شرکت لوتوس است.

به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر این شهرستان قطب مهم صنعت و معدن استان همدان است و در حال حاضر پنج طرح تولیدی در شهرک صنعتی جوکار ملایر در دست اجرا است.

فروسیلیس؛ یک گام تا بومی‌سازی

قدرت‌الله ولدی با اشاره به طرح توسعه‌ای ۲ شرکت فروسیلیس غرب پارس و آذرخش بیان کرد: طرح توسعه‌ای تولید شمش منیزیم از دولومیت در دست اجرا است که امیدواریم با حمایت مالی بانک صنعت و معدن و پرداخت تسهیلات مورد نیاز روند اجرایی آن شتاب گیرد.

اجرای طرح سیلیکون متال با سرمایه‌گذاری شرکت تامین اجتماعی(شستا) در شهرک صنعتی جوکار خبر خوشی بود که فرماندار ویژه ملایر به آن اشاره کرد و اظهار داشت: قرار است این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز به اجرای پنج طرح تولیدی با بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی جوکار ملایر اشاره و ۲ واحد تولید فروسیلیس غرب پارس، یک طرح فروسیلیس منگنز، طرح توسعه شرکت آذرخش و طرح تولید شمش منیزیم از دولومیت را از جمله این طرح‌ها برشمرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از یک‌هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

حمیدرضا متین ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها گام بلندی در راستای جلوگیری از خام فروشی در کشور برداشته می‌شود و یک حرکت عظیم در بخش صنعت و معدن استان اتفاق می‌افتد.

صنعت فروسیلیس ملایر برگ دیگری از افتخارات استان همدان است که در حوزه صنعت و معدن و در دولت تدبیر امید ورق خورد و به خود می‌بالد که مدل صنعت استان شده و پرشتاب روند توسعه خود را برای خودکفایی به تمام معنا طی می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا