نیاز مانه و سملقان به ساخت 75 دستگاه پل روستایی


نیاز مانه و سملقان به ساخت 75 دستگاه پل روستایی

بجنورد- ایرنا- فرماندار مانه و سملقان گفت: بر اساس اعلام راه و شهرسازی استان برای رفع مشکلات تردد در راه‌های روستایی این شهرستان، باید دست کم 75 دستگاه پل و ابنیه در این محورها ساخته شود که ساخت بیش از 10 دستگاه پل و ابنیه فنی در اولویت است.

محمودرضا معموری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش زیادی از راه های روستایی این شهرستان ابنیه ندارند و این امر سبب شده تا با هر سیلابی، مسدود و ارتباط اهالی آن با مرکز شهرستان و دیگر روستاها قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: روستاییان در این شهرستان در سیل ابتدای سال ۹۸، به علت مسدود شدن راه دچار مشکل و زحمات زیادی شدند.

وی گفت: ۴۰ روستای بالای ۲۰ خانواری این شهرستان هنوز راه ندارند و تلاش داریم تا در این زمینه با کمک بنیاد علوی، برای ارتقای شاخص های توسعه، اقدام کنیم.

معموری اظهار داشت: در شاخص راه روستایی وضعیت این شهرستان خیلی مناسب نیست، میزان برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان از راه آسفالته ۷۸ درصد است که این رقم در استان بیش از ۸۳ درصد و در کشور ۹۳ درصد است.

فرماندار مانه و سملقان گفت: بر این اساس میزان بهره مندی روستاییان این شهرستان از راه مناسب ۱۵ درصد از متوسط کشوری و ۲۲ درصد نیز از هدفگذاری برنامه توسعه ششم عقب تر است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون در پایان برنامه پنجم توسعه، بیش از ۹۰ درصد راه های روستایی باید آسفالت می شد که این اقدام انجام نشده است.

معموری خاطرنشان کرد: پیش از این، اعتبار ملی به راه های روستایی اختصاص می یافت اما امسال، اعتبار ملی به این امر اختصاص نمی یابد و اعتبار استانی هم کفاف نیاز و هزینه بالای راهسازی را ندارد.

وی گفت: با محدودیت اعتباری که هست، تلاش داریم تا از تمام ظرفیت ها برای رفع مشکلات حوزه راه استفاده کنیم و یکی از این ظرفیت ها، بنیاد مستضعفان است که در محرومیت زدایی فعالیت دارد.

معموری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پایین بودن شاخص بهره مندی روستاییان از طرح هادی گفت: در این شاخص هم عقب هستیم، اکنون مطالعه طرح هادی در بیشتر روستاها انجام شده است، اما در اجرا هنوز شاخص پایین است، اجرای طرح هادی یکی از نیازهای شهرستان است و در این زمینه هم دنبال هستیم تا بنیاد علوی وارد عرصه شود.

وی در باره مشکلات برای توسعه کشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: یکی از نیازهای مهم کشاورزان، ساخت و مرمت جاده بین مزارع و ایجاد و مرمت کانال آبیاری است که در نظر داریم با مشارکت بنیاد علوی، بخشی از مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی، نیاز است تا شبکه آبیاری سد شیرین دره تکمیل شود، خاطرنشان کرد: کمک به تکمیل مجتمع دامپروری در شهرستان یکی دیگر از پیشنهادهای ما برای ورود بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی است، اکنون زمین و زیرساخت ها تامین شده و قرار است ۱۰۰ واحد ۱۵۰ راسی در این مجتمع اجرایی شود.

فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: توسعه مراکز جامع سلامت یکی دیگر از نیازمندی های روستاییان شهرستان مانه و سملقان است و در این زمینه هم پیشنهادهایی به بنیاد علوی داده شده است.

وی درباره طرح های شرکت آب منطقه ای در شهرستان اظهار داشت: پروژه بند کوشکی ترکمن، از چند سال گذشته، وارد مرحله اجرا شده اما همچنان ناتمام است، در این زمینه، پیشنهاد شده است تا با مشارکت بنیاد علوی این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه ۷۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: این پروژه، برابر سد چندیر می تواند افزایش سطح زیر کشت داشته باشد و با بهره برداری از آن، آب مورد نیاز برای هزار هکتار زمین کشاورزی، تامین می شود.

فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: بر اساس تفاهم میان استانداری خراسان شمالی و بنیاد علوی، برای اجرای پروژه های مختلف در دستگاه های اجرایی، آن بنیاد برای تامین و تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار قول داده است و در این زمینه پروژه های اولویت دار شهرستان معرفی شده است.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان، با مرکزیت شهر آشخانه، در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

ساکنان این شهرستان متشکل از اقوام مختلف کرمانج، ترکمن، تات، ترک و فارس هستند که اکثریت آنان را کرمانج ها تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا