فعالیت‌های جهاددانشگاهی در تمامی زمینه‌ها مثبت ارزیابی می‌شود


فعالیت‌های جهاددانشگاهی در تمامی زمینه‌ها مثبت ارزیابی می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در  زمینه‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و... مثبت  ارزیابی می‌شود، گفت: عمده‌ترین هدف این نهاد تربیت نیروهای  متعهد، مؤمن و کارآفرین به منظور توسعه فناوری برای حذف وابستگی‌های علمی، فرهنگی و آموزش‌های مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

علی شهریارپور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی از اهداف تأسیس جهاد دانشگاهی بوده است، اظهار کرد: اما با این وجود نقش آن در سایر عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی قابل توجه است، در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان انقلاب، نقش جهاددانشگاهی در تقویت صنایع خلاق و نوآور به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌ بنیان قابل توجه بوده و موجب رشد و توسعه اقتصاد پایدار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین جهاددانشگاهی با رشد این صنایع می‌تواند در بهبود مسائل اجتماعی، به ویژه حل مسائل و مشکلات بیکاری نقش بسزایی داشته باشد، شاهد بودیم که این نهاد عمومی غیردولتی توانست در شرایط بحران کرونا نقش قابل توجه ای در راه‌اندازی خط تولید ماسک، محصولات ضدعفونی و تجهیزات مربوطه را داشته باشد.

وی خود باوری، خود اتکایی و تقویت هویت ایرانی- اسلامی با توجه به نیاز فرهنگی و اجتماعی کشور و رشد این شاخص‌ها در جوانان را از مهم‌ترین شاخصه‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: عجین شدن هویت فرهنگی اسلامی – ایرانی با شاخص علم‌مداری و علم‌باوری از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز این نهاد در جامعه به شمار می رود.

شهریارپور در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی که آن را تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محیط علمی عنوان کردند، یادآور شد: باتوجه به فرمایشات ایشان عمده‌ترین هدف این نهاد تربیت نیروهای متعهد، مؤمن و کارآفرین به منظور توسعه فناوری برای حذف وابستگی‌های علمی، فرهنگی و آموزش‌های مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه تحقیق و توسعه مباحث جدید علمی براساس نیاز داخلی در شرایط تحریم با رویکرد استفاده ازظرفیت‌ها در هر استان یکی از اولویت‌های مهم جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: بنابراین تقویت جهش علمی برای اداره جامعه دانش‌بنیان و حرکت به سمت رونق اقتصادی با تکیه بر توان داخلی، توجه به زیرساخت‌های استان و به‌کارگیری نخبگان استانی، می تواند از جمله برنامه‌های قابل پیش بینی این نهاد در استان باشد.

وی در ادامه در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای جهاددانشگاهی در چهارمحال و بختیاری و کشور، توضیح داد: مهم‌ترین دستاورد جهاد دانشگاهی تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه فرهنگی و فکری این انقلاب است، همچنین امکان رفع نیازهای کشور با ایجاد پژوهشگاه‌ها از جمله پژوهشگاه رویان فراهم شده که در این مرکز با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری در جهت تحکیم خانواده ایجاد شده است .

شهریارپور اضافه کرد: همچنین مهندسی معکوس در دوران ۸ سال دفاع مقدس، ساخت و تعمیر ادوات نظامی، پدافندی و ... از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در کشور بوده است و در چهارمحال و بختیاری نیز راه‌اندازی نمایندگی بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون رویان، اشتغال محوری، تخصصی کردن آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت براساس نیاز بازار کار و اشتغال استان، جذب ایده‌ها و طرح‌ها، فعالیت‌های رسانه‌ای این نهاد در استان، ورود به مباحث دانش بنیان و افتتاح شعبه سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال نیز از مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های علمی، آموزشی، رسانه ای، فرهنگی و ... مثبت ارزیابی می‌شود، افزود: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای عمومی – غیر دولتی است که می‌تواند در زمینه تربیت جوانان و نخبگان جامعه با روحیه جهادی و فرهنگی نتایج بسیار خوبی را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با جهاد دانشگاهی در راستای اهداف توسعه‌ای و برنامه‌ای ارتباط دوسویه است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی به عنوان اساس و پیشران توسعه هر جامعه محسوب می‌شود و از وظایف اصلی این سازمان به شمار می رود، باید اذعان کنیم جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بدون تکیه به بودجه دولت تمام تلاش خود را برای برداشتن بارهای سنگین از روی دوش کشور و نظام و مردم به کار بسته است، هرچند که در زمینه پروژه ‌های ساختمانی کمک‌هایی به این نهاد شده است.

شهریارپور در پایان تأکید کرد: امروز نام جهاددانشگاهی در زمینه پژوهش‌های نوآورانه در کشور و چهارمحال و بختیاری کاملا شناخته شده است، تربیت جوانان با فرهنگ ایرانی – اسلامی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، استفاده از بخش خبری این نهاد، به کار گیری ظرفیت فکری منابع انسانی آن و...یکی از راه کارهای افزایش تعامل جهاد دانشگاهی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی برای توسعه اقتصاد پایدار و اتکا به توان داخلی در راستای تولید و سربلندی کشور عزیزمان خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!