تابستان اردبیل امسال بهاری شده است


تابستان اردبیل امسال بهاری شده است

اردبیل - ایرنا - ساکنان اردبیل و پهنه گستردهای از این استان امسال یک تابستان استثنایی و کم‌سابقه را از نظر وضعیت هوا که بیشباهت به بهار نیست سپری می‌کنند.

به گزارش ایرنا، از دهه دوم تیر در بسیاری از روزها به غیر از سه چهار بار که هر نوبت بین یک تا سه روز طول کشید و گرمایش کم سابقه هوا ، دما را در شهرستان‌های سردسیر استان اردبیل به حول و حوش ۴۰ درجه بالای صفر رساند در دیگر روزها هوای منطقه اغلب خنک و گاهی حتی سرد بوده است.

طی این بازه با نفوذ پی در پی توده هوای سرد عرض‌های شمالی و نیز ناوه‌های فعال با منشاء اقیانوس اطلس و اسکاندیناوی هوا بطور چشمگیر خنک شده به گونه‌ای که در بعضی روزها بیشینه آن از ۱۴ درجه بالای صفر فراتر نرفته است.

از نظر بارشی نیز ساکنان اردبیل بویژه پهنه مرکزی آن شامل شهرستان های اردبیل،سرعین،نمین، مشگین‌شهر و نیر در بسیاری از روزها شاهد شکل‌گیری و گسترش ابرهای همرفتی تندرزا موسوم به کومولونیمبوس در گوشه و کنار آسمان منطقه و درپی آن وقوع رعدوبرق و رگبارهای زودگذر و موقت عصرگاهی بوده‌اند.

شکل‌گیری چنین الگوی جوی بر فراز منطقه در سال‌های معمول به بهار و اغلب از اواسط تا اواخر این فصل اختصاص دارد که با توجه به تکرار تندرهای عصرگاهی در هر روز ، پیشینیان اردبیلی که تقسیم‌بندی‌های جالب توجهی از فصول و وضعیت هوا برای ماه‌های مختلف سال دارند از آن به عنوان قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) یاد می‌کنند و بر این باور بوده‌اند که در این بازه از فصل بهار در هر عصر بارش رگباری همراه با رعد و برق به‌وقوع می‌پیوندد.

وقوع این اغتشاشات جوی هرچند در بهار نیز گاهی موجب بروز خسارات و تلفاتی می‌شود اما باتوجه به شرایط خاص فصلی و خشکی زمین‌ها و به علت عدم نفوذ سریع آب باران به درون زمین پیامدهای منفی آن در تابستان به مراتب بیشتر است.

به همین خاطر ساکنان بعضی نقاط استان اردبیل امسال با تابستانی پرحادثه از لحاظ حوادث جوی مواجه بوده‌اند. از ابتدای تابستان تاکنون براثر این توفان‌های تندری گذرا در گوشه و کنار استان اردبیل از جمله در شهرستان‌های اردبیل، گرمی، نمین، خلخال، نیر، مشگین‌شهر و بیله‌سوار خسارات و تلفاتی به بار آمده است.

کارشناسان هواشناسی و اقلیم شناسی بر این باورند که علت حاکمیت چنین هوایی در تابستان امسال بر شمالغرب ایران و کرانه غربی خزر فعالیت چشمگیر ناوه زایی و سیکلون زایی اقیانوس اطلس و نیز فراهم شدن شرایط مناسب برای ریزش توده هوای سرد از عرض‌های بالاتر به نیمه شمالی ایران است.

همچنین پهنه‌های آبی سیاه و مدیترانه در شمالغرب و دریای سرخ در جنوب غرب و نیز اثرپذیری رطوبتی از مانسون هندوستان در جنوب شرق ایران با تغذیه رطوبتی مناسب به پربارش بودن این ناوه‌ها کمک می‌کنند.

استقرار هوای خنک و گاهی سرد و نیز وقوع بارش‌های رگباری گذرا و گاهی در بعضی نقاط باران ریزه و ریزش خفیف باران درحالی امسال یک تابستان استثنایی و کم‌سابقه را برای ساکنان فلات اردبیل و نیز پهنه گسترده‌ای از غرب گیلان و استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی ترسیم کرده است که تازه‌ترین نقشه‌های همدیدی و تصاویر ماهواره‌ای از ادامه چنین وضعیتی دست‌کم تا اواخر مرداد امسال حکایت دارد.

هوا که در اردبیل اواخر هفته گذشته به شکل چشمگیر خنک و در بعضی نقاط بارانی شده بود طی دیروز و امروز چند درجه‌ای گرم شد و بیشینه دما به ۲۶ درجه بالای صفر رسید.

اما پیرو اطلاعیه سطح زرد هواشناسی مبنی بر نفوذ هوای سرد و ناپایدار به منطقه از دقایقی قبل با وزش باد شمال‌شرق روند کاهش دما به شکل قابل ملاحظه در اردبیل آغاز شده و اکنون به ۱۸ درجه بالای صفر رسیده است.

اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل به ساکنان این استان درباره خطرات ناشی از بارش‌های سنگین رگباری، تگرگ، برخورد صاعقه ،سیلاب و تندبادهای موقت از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری هشدار داده است.

همچنین نقشه‌های آینده‌نگری نشانگر کاهش چشمگیر دما طی هفته جاری هستند به گونه‌ای که هوای سرد بویژه از اواخر دوشنبه تا چهارشنبه می‌تواند ساکنان نقاط سردسیر و کوهپایه‌ها را در اوج تابستان به استفاده از بخاری و لوازم گرمایشی وادار کند.

از صاحبان اماکن حساس به تغییرات دما مانند مرغداری‌ها و گلخانه‌ها خواسته شده که دمای اینگونه محیط‌ها را باتوجه به روند کاهشی دمای استان اردبیل کنترل و افراد از هرگونه کوهنوردی و صعود به بلندی‌های این استان خودداری کنند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از هوای بسیار متغیر برخوردار است. این تغییرات به حدی زیاد و تند است که گاهی امکان دارد دمای این شهرستان به یکباره و در زمان کوتاهی از ۳۵ درجه به ۱۵ درجه کاهش یابد.

ارتفاع زیاد از سطح دریا ، قرار گرفتن در مسیر جبهه‌ها و توده هواهای مختلف و نیز واقع شدن در عرض جغرافیایی بالا سبب شده است که هوای این دیار در پاییز و زمستان سرد و پربرف و تابستانها در سال‌های معمول اغلب خنک باشد به گونه‌ای که بیشینه دما در آن به ویژه در ییلاقات و تفرجگاه‌های پیرامون شهر به ندرت از ۲۴ درجه بالای صفر فراتر می‌رود و همین موضوع در کنار وجود دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی سبب مسافرت بیش از ۶ میلیون نفر گردشگر به این منطقه در فصول گرم سال می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403