ولایتی: مردم ترکیه در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند


ولایتی: مردم ترکیه در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند

تهران - ایرنا - علی اکبر ولایتی درخصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه ترکیه به عنوان مسجد، گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به‌ شمار می‌رود و پیشینه آن به سال 857 هجری قمری باز می‌گردد و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان، مدیون رئیس‌ جمهوری کشورشان هستند.

به گزارش ایرنا علی اکبر ولایتی در گفت وگویی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آن که نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال 1942 به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟!! اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند.

ولایتی گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می گذارند.

وی افزود: زمانی اردوغان به مناسبت ایام عاشورا سخنرانی و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.

ولایتی عنوان کرد: من چندی پیش به‌ عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و در آن تأکید شد که اقدام رئیس‌ جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کاری بسیار مهم و خواست مردم این کشور است و مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی