شهرک های صنعتی ظرفیت جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد


شهرک های صنعتی ظرفیت جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در صورت توجه و ارائه مشوق های ویژه بستری مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران و تحقق جهش تولید در این استان است.

این استان که جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور محسوب می شود با مشوق هایی مانند معافیت های مالیاتی و تسهیلات بانکی کم بهره فرصت های خوبی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت تولید سالیانه ۱۸ هزار تن ماهی،۲۸۰هزار تن محصول باغی،۴۵۰ هزارتن محصولات زراعی، ظرفیت های بی بدیل عسل طبیعی و محصولات دامی بستری های مناسبی برای راه اندازی واحدهای فراوری،بسته بندی و صنایع تبدیلی دارد که در صورت تحقق این مهم افزون بر ایجاد اشتغال منجر به افزایش درآمد بهره برداران حوزه های دیگر خواهد شد.

این استان دارای۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.

مساحت زمین های شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۵۴۱ هکتار است که تاکنون حدود ۲۰۰ هکتار زمین در قالب ۹۰۰ قرارداد به سرمایه گذاران واگذار شده است که این آمار نشان دهنده ظرفیت های زیاد مغفول مانده برای جذب سرمایه گذاران است.

هم اکنون ۳۲۰ واحد تولید با اشتغالزایی پنج هزار نفر در شهرک های صنعتی استان وجود دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲.۶ درصد، رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد که این شاخص ضرورت تلاش مضاعف برای تحقق سرمایه گذاری و اشتغال در این خطه را ئو چندان کرده است.

برنامه های جذب سرمایه گذار در شهرک های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعاتی معرفی فرصت های سرمایه گذاری این استان در حال اجراست.

سید هاشم موسوی اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد و معرفی ظرفیت ها به سرمایه گذاران اجرا می شود.

وی بیان کرد:برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ دوره آموزشی با شرکت ۱۲۰ نفر به صورت مجازی در استان برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این دوره های آموزشی با موضوعاتی مانند تغییر رفتار مصرف کننده،آشنایی با سرمایه گذاری در بازار،تهیه و تنظیم قراردادهای بازرگانی،حسابداری انبار و مدیریت ارتباط با تامین کنندگان برگزار شده است.

موسوی تصریح کرد:هر یک از این دوره های آموزشی در مدت زمان هشت تا ۱۶ ساعت برگزار شد.

وی عنوان کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲.۵ هکتار زمین در قالب۳۲ قرارداد در شهرک‌های صنعتی این استان به سرمایه گذاران واگذار شده است.

وی اظهار داشت:بیشترین میزان زمین واگذار شده امسال در کهگیلویه و بویراحمد به متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی شهرستان های بویراحمد،گچساران و باشت انجام شده است.

مشوق های ویژه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرک ها و نواحی صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته امکان اعطای تخفیف و کاهش بخش نقدی قرارداد حق بهره برداری بعنوان مشوق های سرمایه گذاری تعیین شده است.

سید هاشم موسوی اظهار داشت: برای جذب و حمایت از امر سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی مناطق کمتر برخوردار زمین با تخفیف قیمت مصوب واگذار می شود.

وی بیان کرد: واگذاری حق بهره برداری از زمین درشهرک های صنعتی این استان به صورت نقدی و اقساط انجام می شود.

راهکارهای جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمدتبلیغات مناسب را گمشده جهش تولید در استان دانست و گفت: با وجود تولید برخی کالاها با قیمت و کیفیت مناسب اما به دلیل معرفی نشدن سرمایه گذاران موفق به فروش به موقع محصولات تولیدی خود نمی شوند.

دارا فرامرزی با اشاره به یارانه تسهیلات بانکی برای مناطق محروم و معافیت مالیاتی ۱۰ تا ۱۳ ساله راه اندازی طرح های تولیدی در این مناطق گفت: شرایطی خوبی در استان برای سرمایه گذاری در زمینه طرح های صنعتی و معدنی وجود دارد که نیازمند مشارکت رسانه ها برای معرفی این ظرفیت هاست.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان ظرفیت های طبیعی خوبی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و گاز،گردشگری و صنایع غذایی دارد.

موانع تحقق جهش تولید در شهرک های صنعتی

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:توسعه شهرک های صنعتی استان نیازمند تخصیص اعتبارات است.

سید هاشم موسوی با اشاره به کمبود زمین در برخی شهرک های صنعتی استان به ویژه شهرستان های گچساران و بویراحمد ابراز داشت: تامین اعتبار برای خرید زمین صنعتی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از نیازهای جهش تولید در شهرک های صنعتی استان است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:یکی از برنامه ها به منظور ایجاد توازن منطقه ای و فرصت های خلق ثروت پیش مطالعه جهت ایجاد هشت ناحیه صنعتی به تفکیک شهرستان های استان است که تحقق آن نیازمند هم افزایی و همراهی مسئولان و متولیان است.

وی از فرمانداران شهرستان های تابعه کهگیلویه و بویراحمد ، منابع طبیعی و مجموعه مدیران مرتبط خواست تا با همراهی و همکاری به توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال مناطق کمک کنند.

برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت واحدهای راکد

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵ واحد صنعتی راکد این استان تا پایان امسال به چرخه تولید برمی گردد.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: هدف ‌گذاری و برنامه ریزی های لازم از سوی متولیان امر برای تحقق این امر در استان انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ واحد صنعتی راکد کهگیلویه و بویراحمد با اقدام ها و پیگیری های انجام شده به چرخه تولید بازگشتند.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای بازگشت این ۲۰ واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید مصوب شده است.

صمیمی دوست عنوان کرد: امید است تا با تلاش سرمایه‌ گذاران و مدیران بانک‌ های عامل کهگیلویه و بویراحمد موانع و مشکلات این ۲۰ واحد صنعتی راکد استان برطرف شوند.

صنعتگران در بحران کرونا

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: صنعتگران استان همواره در سنگر تولید برای سربلندی کشور تلاش می کنند و سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی هستند که یکی از نمونه های آن در بحران کرونا محقق شد.

موسوی گفت: پنج واحد صنعتی استان با تغییر خطوط و تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم به مهار بحران ویروس کرونا کمک کردند.

وی گفت: متولیان شهرک های صنعتی نیز تلاش کرده اند تا با اجرای فصل‌های حمایتی ویژه‌ای برای واحدهای صنعتی در مواجهه با ویروس کرونا همراهی کنند.

سید هاشم موسوی اظهار داشت:مدیریت و تعامل در دریافت اقساط زمین صنعتی، همراهی با این واحدها در مواجهه با بحران کرونا به صورت خاص در حوزه اختیارات شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ازجمله حمایت های ویژه پیش بینی شده است.

وی به بیان کرد: به صورت عام نیز مدیریت در پرداخت تسهیلات بانکی و نام نویسی برای پرداخت بیمه بیکاری از برنامه های کلان برای حمایت از تولیدکنندگان خسارت دیده از بحران کرونا در استان است.

موسوی عنوان کرد: شناسایی واحدهای پر خطر و ضدعفونی شهرک های صنعتی پرتردد از اقدامات دیگر برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در شهرک های صنعتی استان است.

وی ابراز داشت: شهرک های صنعتی ، شهرک صنعتی یاسوج ۱ و یاسوج ۲ و یاسوج ۳ و چهاربیشه از جمله شهرک هایی هستند که در چند مرحله ضدعفونی و گندزدایی شده اند.

موسوی افزود : اطلاع رسانی و مشاوره و برنامه ریزی برای برگزاری دوره آموزشی با هدف تحقق مراقبت های بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر خدمات انجام شده در شهرک های صنعتی استان برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است.

در دوران انقلاب اسلامی ۲ کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به عنوان دو واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می شوند.
۱۳۱طرح و واحد تولیدی و صنعتی در دولت یازدهم در این استان بهره برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.
استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟