ظهور به فاصله‌گذاری اجتماعی از گناه نیاز دارد/ امر به معروف و نهی از منکر پروتکل منتظرانه در مقابله با گناه است


ظهور به فاصله‌گذاری اجتماعی از گناه نیاز دارد/ امر به معروف و نهی از منکر پروتکل منتظرانه در مقابله با گناه است

حجت‌الاسلام توسلی با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا، گفت: این به نوعی تمرین تقوا است، برای زمینه‌سازی ظهور هم باید فاصله‌گذاری اجتماعی از گناه انجام شود و بهترین پروتکل در این باره امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با توجه به اوج گیری مجدد شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی به ویژه فاصله گذاری های اجتماعی، در گفتگو با حجت الاسلام «سعید توسلی»، مدیر واحد تدوین متون مرکز تخصصی مهدویت و سردبیر مجله «مطالعات مهدوی» مقایسه ای انجام داده ایم بین این شرایط و ضرورت فاصله گذاری های اخلاقی رفتاری در جامعه منتظران ظهور امام مهدی(عج). آنچه در ادامه می آید مشروح این گفتگو است:

فراتر از مسائل بشری و مادی، در وقایعی همچون شیوع کرونا، چه عوامل فرامادی و فراانسانی‌ای را باید در نظر داشت؟

یکی از نکات بسیار مهمی که در حال حاضر در جریان بیماری کرونا باید به آن توجه شود، آن است که خداوند در عالم، جریان عالم و خلقت را بر اساس سنت های خود پیش می برد، یکی از سنت های الهی آزمایش و ابتلاء به سختی ها و بیماری ها است. از آثار این ابتلاء و آزمایش، رشد انسان است یعنی آزمایش ها و امتحان های الهی زمینه رشد انسان ها به ویژه مومنان را فراهم می کند.

در این زمینه نکته قابل تامل و عبرت آموز نوع ابتلایی است که در حال حاضر درگیر آن هستیم در طول تاریخ بیماری های مختلف بشر را درگیر کرده اند، اما فراگیری و جهانی بودن کرونا مهم است که شاید پیش از این چنین ابتلای جهانی را تجربه نکرده ایم.

می توان از یک جهت این ابتلای جهانی را زمینه ساز و آماده کننده رشد انسان ها برای قیام جهانی امام زمان(عج) دانست یعنی ابتلائات باید ما را برای آن قیام موعود و جهانی رشد دهد. از این منظر، می بینیم جامعه به ویژه مومنان می توانند از این بستر استفاده کنند.

چطور می توان از تهدید کرونا برای تمرین سبک زندگی منتظرانه و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) استفاده کرد؟

از توقیع حضرت حجت(عج) به مرحوم شیخ مفید درمی یابیم ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در گروی اراده جمعی مومنان و شیعیان است، یعنی اگر تک تک شیعیان و منتظران به تنهایی منتظر فرج باشند، این وعده موعود محقق نمی شود. لذا باید اعمال و اهداف ما با آن هدف غایی در پیوند باشد و با عیار انتظار راستین سنجیده شود.

ویروس کرونا به دلیل خصوصیات ویژه و شرایطی که برای جهان ایجاد کرده، می تواند چنین نقشی داشته باشد.

از چه جهت؟ اساساً آنچه امروز جامعه از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی تجربه می کند آیا می تواند الگویی برای فاصله گذاری های اخلاقی و رفتاری در سبک زندگی منتظرانه باشد؟

حالت کنونی جامعه در مقابل این ویروس اینچنین است که همه رفتارهای فردی، اجتماعی، شغلی و خانوادگی ما نیم‌نگاهی به کرونا دارد، مثل اینکه توصیه می شود فعالیت ها با رعایت بهداشت انجام شود، این به نوعی معنای تقوا و تمرین تقوا است تقوا یعنی دوری از آلودگی و مراقبت از اینکه آلوده به ویروس گناه نشویم همانطور که مراقبیم به ویروس کرونا مبتلا نشویم.

تقوا یعنی مراقبت و احتیاط مثل ماسک زدن و استفاده از دستکش و شستشوی دست ها، همانطور که روزانه پنج بار نماز برای شستشوی روح بر ما واجب شده است تا ویروس گناه در روح و وجود ما ورود نکند.

منتظران باید همانطور که از ویروس های مادی دوری می کنند خود را از آلودگی های گناه نیز مصون بدارند به شیوه های مرسوم و توصیه شده دین مثل اینکه هر جایی نرویم، هر چیزی نگوییم، هر چیزی را نبینیم و ... .

این روزها شاهدیم که اگر کسی ماسک نزند و بهداشت را رعایت نکند دیگران به او تذکر می دهند و روح جمعی در مقابله با عدم رعایت ها شکل گرفته، آیا راهکاری در موضوع مقابله با گناهان در این باره در جامعه منتظران نیز وجود دارد؟

برخی تصور ناصحیح از احکامی مثل «امر به معروف و نهی از منکر» دارند، این روزها در ورودی اماکن مختلف نوشته شده: «بدون ماسک وارد نشوید!» شاید در وهله نخست این با آزادی عمل فردی مغایر به نظر می رسد اما چون همه در معرض ابتلا هستند، همراهی می کنند، در موضوع انتخاب سبک زندگی دینی و عمل به آموزه های آن هم اینچنین است.

یعنی وقتی با ماسک پیام مراقبت به هم می دهیم با امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... نیز به هم پیام مراقبت روح و نفس می دهیم و هم برای خودمان خوب است و هم باعث می شود دیگران به ویروس گناه آلوده نشوند.

رعایت های روحی اخلاقی نظیر آنچه در موضوع کرونا و در مسائل بهداشتی شاهد آن هستیم، در زمینه سازی برای ظهور چه تاثیری دارد؟

جریان مبارزه با کرونا که همراه با تذکرات بهداشتی است، شبیه همان امر به معروف و نهی از منکر است تا از گناه دور باشیم چون گناه انتظار ما برای ظهور را طولانی می کند.

برای رسیدن به ظهور حضرت حجت(عج) طبق توقیع امام مهدی(ع) و تصریح روایات باید موانع را برطرف کرد و این نیازمند اراده جمعی است لذا باید همانطور که این روزها برای ماسک و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی به یکدیگر تذکر می دهیم، درباره دوری از گناهان و مشکلات اخلاقی رفتاری نیز به هم تذکر دهیم و یادمان باشد گناهان ما را از امام زمان(عج) دور می کند.

اینها رعایت ها تهدید کرونا را به فرصت زمینه سازی ظهور تبدیل می کند و اینچنین روحیه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه عصر غیبت ترویج کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا