تحلیل مساله ازدواج امام مهدی(عج)


تحلیل مساله ازدواج امام مهدی(عج)

درباره ازدواج یا عدم آن و صاحب فرزند بودن آخرین امام(عج) در این دوران نیز سوالات فراوان و حسّاسیّت بیشتری وجود دارد و معمولاً پاسخ آنها متفاوت بوده و مخاطبان با جواب‌هاى ضدّ و نقیضى مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: حجت الاسلام محمد رضا فوادیان از کارشناسان پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در معرفی کتاب «تحلیل مساله ازدواج امام مهدی (عج)» می گوید: یکی از مسائل خانوادگی و شخصی معصومان(ع) که با ابهامات و یا سؤالات توأم بوده موضوع ازدواج است.

درباره ازدواج یا عدم آن و صاحب فرزند بودن آخرین امام(عج) در این دوران نیز سوالات فراوان و حسّاسیّت بیشتری وجود دارد و معمولاً پاسخ آنها متفاوت نیز بوده و مخاطبان با جواب هاى ضدّ و نقیضى مواجه بوده‌اند. تا کنون اقوال مختلف و بعضا نظریات شاذی نیز در این باره بیان شده که این اثر می‌کوشد با بررسی و تحلیل مسأله ازدواج و فرزند داشتن امام مهدی (عج) در عصر غیبت، چالش هایی که احیانا با سوء استفاده از این اقوال به وجود آمده را رصد و خنثی سازد.

حجت الاسلام فوادیان تصریح کرد: البته ازدواج حضرت(عج) یا عدم آن جزء مسائل شخصى است و از ضروریات اعتقادی شیعه نیست، اما همین مسئله به جهت موارد دیگری حائز اهمیت گشته است. نظیر مقابله با سخنان عجیب و غریبی که در این رابطه بیان می‌شود. مثلا برخی نوشته اند: «امام مهدی(ع) ازدواج کرده و همسر و فرزندانى دارد، امّا همسر و فرزندانش از حقیقت ایشان آگاه نیستند و حتّى مى‏توان گفت: ممکن است امام نامى دیگر براى خویش برگزیده باشد و با آن نام، در میان مردم شناخته شده و ازدواج کرده و فرزندانى هم داشته باشد.» یا پاسخ به شبهاتی که ناظر به همین مسئله، اصل مهدویت را نشانه رفته است.

وی ادامه داد: همچنین مبارزه و جلوگیری از سوء استفاده مدعیان و منحرفانی مانند احمد اسماعیل که ادعا می‌کند فرزند حضرت حجت(عج) است. در حالی که اثبات فرزندی یا سیادت با ادعا نیست و سخنان و روش احمد اسماعیل در این باره نه تنها قابل دفاع نیست بلکه نقد و ایرادهای جدی دارد.

به گفته فوادیان درباره ازدواج امام مهدی(عج) چهار نگرش عمده وجود دارد :

1- نگرش مثبتین: برخی به جهت استحباب ازدواج و مبرا بودن حضرت از ترک این مستحب و وجود روایات و ادعیه، در این خصوص قائل بر همسر و فرزند داشتن حضرت(ع) هستند.

۲- نگرش منکرین: برخی نیز با تمسک به منافات داشتن ازدواج با فلسفه غیبت و روایاتی که به فرزند نداشتن تصریح دارد، قائل به نداشتن همسر و فرزند برای ایشان هستند.

۳- نگرش تفصیلی: این افراد بین دو قول مذکور، قائل به تفصیل شده اند. یعنی معتقدند که حضرت مهدی(عج) ازدواج کرده اما صاحب فرزند نیست.

۴- نگرش ساکتین: این گروه معتقدند نباید به این‌گونه مباحث پرداخت و در نهایت باید توقّف کرد. اینان بر این باورند که هرگز ازدواج یا عدم آن، دخالتی در پذیرش امام نخواهد داشت. چه بسا پرداختن به این مساله از جمله مباحث غیر ضرورى‏ است که هیچ ثمره‏اى ندارد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش این است که آیا امام دوازدهم(ع) در عصر غیبت ازدواج کرده اند؟ در صورت ثابت شدن آن، آیا ایشان صاحب فرزند هستند؟

برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به این کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
برای تهیه نسخه چاپی به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه کنید.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین