از آلپ سوئیس تا آلپ ایران


از آلپ سوئیس تا آلپ ایران

حبیب محمدحسینی راهنمای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: گردشگران خارجی این استان معمولاً با مراجعه به سایت ها با جاذبه های گردشگری اینجا آشنا می شوند. این گروه های توریستی از اروپا و کشور سوئیس برای دیدن جاذبه های طبیعی می آیند و از طبیعت چهارمحال و بختیاری به عنوان آلپ ایران اد می کنند. اگرچه که خودشان جاذبه طبیعی کوه های آلپ را دارند اما...

یک راهنمای گردشگری گفت: اروپایی ها اگرچه در کشور سوئیس می توانند جاذبه های طبیعی آلپ را می توانند ببینند اما تنها در ایران است که می توانند در کنار طبیعت بکر شاهد زندگی مردم عشایری باشند.

حبیب محمدحسینی راهنمای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: گردشگران خارجی این استان معمولاً با مراجعه به سایت ها با جاذبه های گردشگری اینجا آشنا می شوند. این گروه های توریستی از اروپا و کشور سوئیس برای دیدن جاذبه های طبیعی می آیند و از طبیعت چهارمحال و بختیاری به عنوان آلپ ایران اد می کنند. اگرچه که خودشان جاذبه طبیعی کوه های آلپ را دارند اما جاذبه ای به نام عشایر را ندارند در واقع عشایر برای استان پتانسیل مهمی هستند. گردشگران خارجی دوست دارند در کنار آنها چند روزی زندگی کنند حتی نان بپزند و یا شیر بدوشند. آنها وقتی از اینجا می روند گروه دیگری را معرفی می کنند تا در ایران سفر کنند.

وی گفت: اروپایی ها با این جاذبه ناآشنا هستند اینکه عده ای با خانواده کوچ کنند و عده ای با ماشین و یا اینکه زن و بچه هایشان را از راه ساده عبور دهند و خودشان از مسیرهای سخت کوچ کنند. قطعاً عشایر ما هم از تکنولوژی روز تأثیر گرفته اما هنوز جاذبه مهمی برای استان است.

او با اشاره به ساخت مستند رؤیای ممنوعه گفت: سه نوع کوچ در استان انجام می شود یکی افرادی که با خانواده خود کوچ می کنند دیگری کوچ با ماشین و نوع دیگری از کوچ که ایل زن و کودکشان را از راه های ساده تر می فرستند و خودشان پیاده مسیرهای سخت را می روند. در یکی از این مسیرها که مستند رؤیای ممنوعه نیز ساخته شد من آنها را همراهی کردم.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه این استان را با طبیعت گردی، رفتینگ در آب های خروشان و کوهنوردی و طبیعت بکر و عشایرش می توان معرفی کرد گفت: متأسفانه برای طبیعتگردی استان و اینکه در استان چه ثروتی وجود دارد تبلیغی نمی شود در واقع جاذبه های این استان در کفنی از طبیعت و برف مدفون شده است. ما در مثلث شهرهای گردشگری حضور نداریم در حالی که اصفهان با شهرکرد یک ساعت فاصله دارد. همه گردشگران تنها برای دیدن فرهنگ به ایران نمی آیند کسی که بخواهد طبیعت را ببیند می تواند با فاصله کوتاهی به چهارمحال و بختیاری بیاید. اکنون استان همدان از استان چهارمحال و بختیاری در تبلیغات و جذب گردشگر جلوتر رفته است.

محمدحسینی که اولین راهنمای گردشگری استان است از سال ۷۶ تورهای طبیعت گردی و اسکی و عشایر گردی را برگزار می کرده است و اعتقاد دارد که این استان چهارفصل است و در هر چهارفصل نیز برای گردشگران جذاب خواهد بود. کوهنوردی در این فصل انجام می شود و درست زمانی که بسیاری از نقاط کشور گرم است اما برخی از نواحی کوهستانی استان قابلیت اسکی دارد. این درحالی است که یکی از مشکلات ما زیرساختهاست به عنوان مثال مسافر می آید اما زیرساختی برای رفاه حال او وجود ندارد یا اینکه در استان مراکز اقامتی ارزان و یا متنوع نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن