نباید ناکارآمدی اقتصادی را پشت تحریم‌ها پنهان کرد


نباید ناکارآمدی اقتصادی را پشت تحریم‌ها پنهان کرد

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای هر موضوعی را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند تا از این راه با نمود تصویری غیر واقعی، ناتوانی خود را بپوشانند، حال آنکه مشکلات فعلی اقتصاد کشور ناشی از تحریم‌ها و بیماری کرونا نیست.

جمال رازقی در جمع مدیران اقتصادی استان فارس افزود: ناکارآمدی اقتصادی و عدم اهلیت حرفه‌ای تصمیم گیران در دهه‌های اخیر کشور باید ما را به سمت مطلوبیت در شیوه‌های حکمرانی حرکت دهد تا بتوانیم بر مشکلات و نواقص فائق آییم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، رازقی تاکید کرد: دولت باید تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل فسادها و رانت‌های ایجاد شده قطع کند، اما به جای تخصیص آن منابع به عنوان کوپن، به همان میزان بر دستمزد جامعه کارگری و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بیفزاید.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: اتاق بازرگانی نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اعتراض جدی داشته و دارد و ما معتقدیم ارز دولتی جز فساد نتیجه‌ای در بر نداشته است.

رازقی خاطرنشان کرد: نسبت به موضوع مصوبه اخیر مجلس درباره جایگزینی از تخصیص ارز دولتی و اعطای کوپن به خانوار نیازمند، پیشنهاد کارشناسی ما این است که مابه ازای ارز دولتی و ارز آزاد به عنوان یارانه دستمزد به اقشار حقوق بگیر و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود.

او گفت: بر اساس آمارها رتبه کشور ما در شاخص‌های کسب و کار بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ از بین ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۱۲۷ و در شاخص شفافیت در سال جاری با افت ۸ پله رتبه ۱۴۶ را در بین ۱۸۰ کشور داریم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: بر اساس گزارش‌های پایش فضای کسب و کار بی ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار، غیر قابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه، تامین مالی از بانک‌ها و رویه‌های ناعادلانه ممیزی در دریافت مالیات از مهمترین مشکلات در اقتصاد کشور است.

به گفته رازقی، آنچه ما را در کشور گرفتار کرده ناتوانی، نبود آینده نگری و نبود اهلیت حرفه‌ای تصمیم گیران اقتصادی کشور بوده و حاکمیت سیاست بر اقتصاد و واگذار نکردن تصمیم‌گیری به کارشناسان، متخصصان اهل فن و میدان داران اقتصاد کشور موجب شده فضای ارائه راه‌های علمی و مبتنی بر تجربه ایجاد نشود و مسایل اقتصادی موجود پیچیده و اوضاع اقتصادی کشور هر روز نابسامان تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس گفت: با بررسی کارشناسی در می‌یابیم با این عملکرد سال رونق تولید را با موفقیت طی کرده‌ایم و سال جهش تولید را با همان شیوه و روند طی می کنیم و همین بررسی لزوم تغییر شیوه‌های حکمرانی و سیاست گذاری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی