آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع و پایان مدرسه‌داری مسئولان آموزش‌و‌پرورش


آخرین وضعیت  بخشنامه تعارض منافع  و پایان مدرسه‌داری مسئولان آموزش‌و‌پرورش

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع گفت: 80 درصد استان‌ها گزارش تعارض منافع را ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ زهرا مظفر درباره "عدالت آموزشی" اظهار کرد: نخست باید بدانیم تفسیر ما از عدالت چیست، جامعه باید شرایطی را فراهم کند که خانواده‌ها آزادی و حق انتخاب را داشته باشند، طبق قانون، مدارس غیردولتی برای افزایش حق انتخاب خانواده‌ها بوجود آمد.

وی افزود: تمام ضوابط مدارس دولتی در مدارس غیردولتی نیز جریان دارد و نمی‌توانند اقدامی خارج از قوانین انجام دهند و مدارس غیردولتی شهریه مصوب دارند که توسط شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین و ابلاغ می‌شود، آیین نامه اجرایی برای تمام مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره لایحه تعارض منافع، عنوان کرد: 19 آبان سال گذشته در هیئت وزیران تعارض منافع مصوب شد که 40 ماده دارد و در راستای ارتقای شفافیت در امور عمومی، افزایش پاسخگویی به جامعه، ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است.

مظفر ادامه داد: این مصوبه تحت عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد اما چون در حال تغییر و تحول و ورود به مجلس جدید بودند مصوب نشد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که وزیر آموزش وپرورش به منافع مردم اهمیت ویژه‌ای می‌دهد قبل از اینکه تعارض منافع توسط مجلس تصویب شود بخشنامه‌ای را 19 خرداد در 9 بند به استانها ابلاغ کردند و مصادیق تعارض منافع در آموزش و پرورش مشخص شده که یکی از آنها تعارض منافع در مدارس غیردولتی است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اضافه کرد: افرادی که در جایگاه تصمیم گیری هستند و در شورای نظارت مرکزی برمدارس غیردولتی در ستاد، مناطق و استانها مسئولیت دارند نباید صاحب مدارس غیردولتی باشند و طی دو ماه فرصت دارند که یا از مسئولیتشان استعفا دهند یا اینکه مجوز مدرسه خود را به دیگری واگذار کنند.

80 درصد استان‌ها گزارش تعارض منافع را ارائه کردند

مظفر درباره اینکه باید تا 19 مرداد تکلیف مدرسه‌داری مسئولان مشخص شود، افزود: دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش تا دو ماه مسئولیت دریافت گزارشها را برعهده دارد که تا هفته گذشته بیش از 80 درصد استانها و حوزه ستادی مکاتبه کردند و گزارشها را ارائه دادند. پس از آن این گزارشها به وزیر ارائه خواهد شد و اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن را برعهده دارد.

وی در واکنش به این موضوع که برخی کارشناسان می‌گویند، نقش حوزه نظارت و بازرسی در آموزش و پرورش کمرنگ است، عنوان کرد: در چند سال اخیر و به ویژه از سال گذشته تا به امروز نقش بسیار پررنگی داشته است و نقش نظارتی و بازرسی ما در همه ارکان آموزش و پرورش جاری است و هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ بخش و مدرسه‌ای نداریم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس لاکچری که بعضی اوقات مطرح می‌شود تعدادشان بسیار اندک است شاید به تعداد انگشتان دست برسد و عموما هم در تهران و شهرهای بزرگ قرار دارند.

اولیا مختارند به مدارس لاکچری بروند یا نه

مظفر همچنین گفت: شهریه مدارس لاکچری دقیقا براساس الگوی شهریه تعیین می‌شود و بابت خدمات فوق برنامه شهریه آنها ممکن است از سایر مدارس بیشتر شود و اولیا مختار هستند به این مدارس بروند و ثبت‌نام کنند یا خیر به هرحال خودشان می‌پذیرند از این خدمات فوق برنامه برخوردار باشند.

مکاتبه با مجلس به منظور عضویت واحد ارزیابی عملکرد در شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی

وی ادامه داد: متاسفانه در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت آموزش و پرورش عضویت ندارد و چند مکاتبه با مجلس داشتیم تا لایحه فوری به مجلس برود و عضویت واحد ارزیابی عملکرد در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی انجام شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون در این شورا معاونین وزیر، موسسان مدارس غیردولتی و رئیس سازمان مدارس غیردولتی عضویت دارند و اداره کل ارزیابی عملکرد در شورای نظارت عضویت ندارد و در جایگاه تصمیم گیری برای شهریه دخالتی نداریم.

مظفر در ادامه با اشاره به اینکه خدمات فوق برنامه تعریفی دارد، افزود: از زمان مسئولیت آقای زینی‌وند، رئیس فعلی سازمان مدارس غیردولتی فوق برنامه‌ها، نحوه ارائه خدمات، میزان شهریه و ساعات آن تعریف شده است.

وی همچنین ادامه داد: باید بپذیریم که در مدارس غیردولتی افرادی آمده‌اند به لحاظ نیروی انسانی و فضای فیزیکی به آموزش و پرورش کمک کنند یعنی بخش خصوصی هزینه می‌کند و باری از دوش آموزش و پرورش برمی‌دارد در ابتدا آموزش و پرورش مقداری نیروی موظف در اختیار مدارس غیردولتی می‌گذاشت که هم اکنون جز یک نفر سایر نیروها را خودشان تامین می‌کنند و باید هزینه‌ها را پرداخت کنند. بنابراین ناچار هستند براساس تورمی که در جامعه وجود دارد هر سال درصدی را به شهریه ثابت و فوق برنامه اضافه کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه خارج از عرف توسط برخی از مدارس غیردولتی، متذکر شد: خانواده‌ها برای مشاهده میزان شهریه ثابت مدارس غیردولتی باید به سامانه مشارکت‌ها وارد شوند و در آنجا شهریه ثابت تمام مدارس مشخص است و اگر خلاف آن را هنگام ثبت نام دریافت کنند در بخش شکایات مدارس غیردولتی یا سامانه شکایت آموزش و پرورش ثبت کنند.

مظفر اضافه کرد: در سامانه شکایت آموزش و پرورش سه لینک وجود دارد، برای ثبت شکایت با هویت افراد هیچ محدودیتی وجود ندارد تمام خانواده‌ها و دانش آموزان می‌توانند شکایات خود را در این بخش ثبت کنند که طی 7 تا 10 روز به آن پاسخ داده می شود.

وی افزود: سال گذشته از 14 هزار و331 شکایت ثبت شده 440 مورد برای ثبت نام بود و از اول فروردین 99 تاکنون 4 هزارو 325 شکایت ثبت شده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: در حوزه شکایات ثبت نام از سال گذشته تا به امروز کاهش کمی را شاهد بودیم و از 274شکایت سال 98، 73 مورد برای اخذ وجه غیرمجاز، 15 مورد شهریه مازاد بر شهریه مصوب مدارس غیردولتی و 1660 مورد شهریه مازاد دریافت شده توسط مدارس استعدادهای درخشان، شاهد، سرویس مدارس و عدم رعایت محدوده بندی ثبت نام بود.

مظفر همچنین عنوان کرد: امسال از اول تیر 137 مورد شکایت داشتیم که کاهش 40 درصدی شکایتها را شاهد هستیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین افرادی که هویت مشخص ندارند و شکایت ماهیت شکایت را ندارد قابل رسیدگی نیست؛ امسال دو لینک در سامانه شکایات آموزش وپرورش طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد شامل ثبت گزارش مردمی و نظارت همگانی برثبت نام.

115 شکایت ثبت‌نامی در تابستان امسال

مظفر ادامه داد: فرمی با هفت شاخص بر مبنای تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی شد و 984 تعداد گزارش مردمی ثبت شده است که 115 مورد درباره ثبت‌نام است. 1027 فرم توسط خانواده‌ها تکمیل شده که 350 مورد شکایت برای اخذ وجه بوده است.

وی درباره اینکه اگر خانواده‌ای به اینترنت دسترسی نداشته باشد برای ثبت شکایت باید چه اقدامی انجام دهد، گفت: ستاد ثبت‌نام در مناطق مستقر هستند و سال گذشته 39 هزار بازرسی حضوری از مناطق و استانها داشتیم همچنین امسال 12 هزار و 68 مدرسه بازدید حضوری شدند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: همچنین باید این موضوع را ذکر کنیم که هم‌اکنون زمان دریافت شهریه فوق برنامه توسط مدارس غیردولتی نیست.

مظفر ادامه داد: اگر اولیا از خدمات مدرسه غیردولتی اغنا نمی‌شوند چرا اصرار دارند هر سال بازهم در آن مدرسه ثبت نام کنند؟ ما امسال بخشنامه‌ای برای صیانت از حقوق والدین ارسال کردیم و مبنای آن اولیای ناظر است یعنی در هر مدرسه‌ای اولیا را ناظر به ثبت‌نام و امور مدرسه تعیین کردیم. همچنین همه مدیران مدارس برطبق قوانین آموزش و پرورش حرکت نمی‌کنند و بعضی تعبیر و تفسیر شخصی دارند که البته این تعداد محدود است و اولیا باید آن را با ثبت شکایات حضوری و مکانیزه و رساندن حرف خود به گوش مسئولان گزارش دهند.

باز گرداندن 600 میلیون تومان پول به اولیا در یک مدرسه خاص

وی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون نظارت بر حوزه مدارس غیردولتی با جدیت دنبال می‌شود و ما هم با تعدادی از مدارس لاکچری برخورد کردیم حتی در مدرسه‌ای خاص 600 میلیون تومان پول شناسایی و به اولیا مسترد شد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در یک برنامه رادیویی درباره عدم پرداخت سرانه به مدارس تصریح کرد: اگر تحریم نبودیم و شرایط اقتصادی فعلی وجود نداشت، هزینه‌های آموزش و پرورش تامین و سرانه به مدارس واریز می‌شد؛ سالهاست به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌ایم سرانه مدارس را واریز کنیم و بعضاً مدارس با توجه والدین امورات جاری خود را به سرانجام رساندند لذا توصیه می‌کنم اولیا در این زمان که بحران اقتصادی وجود دارد دست آموزش و پرورش را بگیرند و مشارکت کنند چرا که مشارکت در امور مدرسه کمتر از ساخت یک مسجد و کارهای ثواب دیگر نخواهد بود.

انتهای پیام/



تبليغ
تبليغ

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ