برآورد خسارت محیط‌زیستی لکه‌های نفتی خلیج‌فارس در حال انجام است


برآورد خسارت محیط‌زیستی لکه‌های نفتی خلیج‌فارس در حال انجام است

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برآورد خسارت محیط‌زیستی لکه‌های نفتی در میدان نفتی ابوذر واقع در خلیج‌فارس در حال بررسی است و بزودی مشخص می‌شود.

چهارشنبه هفته گذشته لکه های نفتی در میدان نفتی ابوذر واقع در خلیج فارس ایجاد شده بود که با تلاش سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر و با مشارکت سازمان محیط زیست، ارگان های نظامی و غیرنظامی مهار شد.

ضیاء الدین الماسی روز شنبه درباره برآورد خسارت های محیط زیستی این لکه های نفتی به خلیج فارس افزود: زمانی که آلودگی نفتی اتفاق می افتد برآورد خسارت محیط زیستی جزو فرایند اصلی کار سازمان حفاظت محیط زیست است و اکنون نیز سازمان در حال انجام آن است البته این کار توسط محیط زیست استان بوشهر و با نظارت سازمان انجام می شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی نفتی مصوب ۱۳۸۹، اگر جرمی احراز شود سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به آن در مرجع قضایی صالحه اقدام می کند و اما بر اساس همین قانون سازمان حفاظت محیط زیست موظف است برآورد خسارت محیط زیستی و نسبت به اخذ این خسارت دادخواست تهیه و به مرجع قضایی صالحه گزارش دهد که این کار در حال انجام است.

مدیرکل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت وقوع این لکه نفتی گفت: علت در دست بررسی است و بزودی اعلام می شود.

وی درباره لکه نفتی دیگری که احتمال داده شد بود در حوالی جزیره سیری رخ داده توضیح داد که این لکه نفتی محزر نشده، در واقع بعد از گزارش آن، پیمایش های هوایی، پهپادی و زمینی آغاز شد و کار پیمایش توسط کشتی های گشت فلات قاره و سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفت اما لکه های مشاهده نشده از این رو این گزارش تایید نشده است.

بعد از وقوع این لکه نفتی نادر پسنده مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی گفته بود که لکه های نفتی ایجاد شده در میدان نفتی ابوذر با استفاده از تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری سایر بخش های مرتبط پاکسازی شد.

وی درباره علت وقوع گفته بود که آنچه که مشخص است، این آلودگی ها مربوط به کشتی ها نبوده و احتمالا از تاسیسات و خطوط لوله زیر آبی نشأت گرفته اما با توجه به تعدد میادین نفتی ایرانی و سایر کشورها در منطقه، تشخیص علت اصلی سانحه نیاز به بررسی دقیق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403