دشت‌های شرقی کردستان 661 میلیون مترمکعب کسری آب دارد


دشت‌های شرقی کردستان 661 میلیون مترمکعب کسری آب دارد

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر دشت‌های شرقی استان 661 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی دارد که در صورت ادامه این روند، توسعه کشاورزی در این منطقه غیرممکن خواهد شد.

کامران خرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر در دشت‌های شرقی استان پنج درصد آب کمتر مصرف شود، ۳۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد و این کار باعث جبران کسری بخشی از آب‌های زیرزمینی در این منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان مصرف سالانه آب در کردستان یک ‌میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب است که ۶۵ درصد این میزان از منابع زیرزمینی و ۳۵ درصد هم از منابع سطحی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه بیشترین مصرف آب استان مربوط به منابع زیرزمینی است، افزود: ۸۰ درصد آب مصرفی کردستان در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در حوزه شرب و هفت درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود.

خرم یادآور شد: از یک میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان، ۸۵۲ میلیون مترمکعب آن مربوط به بخش کشاورزی، ۱۴۴ میلیون مترمکعب مربوط به بخش شرب و ۷۱ میلیون مترمکعب در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه ۶ درصد رواناب‌های کشور در کردستان واقع شده است، تاکید کرد: ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی استان در دشت‌های شرقی و ۱۴ درصد پتانسیل آب‌های سطحی هم در نیمه شرقی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: ۲۷ درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی هم در نیمه غربی استان واقع شده که شرایط خوبی برای ایجاد سد و تامین آب مورد نیاز فراهم کرده است.

خرم یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آبی زیرزمینی، برنامه‌هایی برای تامین آب شرب مناطق مختلف تا افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده که مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)