افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران کننده است


افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران کننده است

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در واحدهای صنفی استان همچنان قربانی می‌گیرد و شمار آن در حال افزایش است. 

علی قلی پور روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این زمینه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز اتاق اصناف انتظار می رود که همکاری لازم برای تامین ایمنی در واحدهای صنفی داشته باشند اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: از اتاق اصناف استان انتظار می رود پیش از صدور پروانه کسب برای بازاریان، آنان را به اداره های شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند تا این کسبه در دوره های آموزشی حضور یافته و شرایط تامین ایمنی در کارگاه ها را فرا گیرند.

قلی پور گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در محیط های کاری سبب شده است کارگاه های صنفی در سطح استان جزو خطرناک ترین کارگاه ها به لحاظ عدم رعایت مسائل ایمنی باشند.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث شده در سال ۹۸ و ۹۹ ، سه نفر از هم استانی ها در محل کسب و کار خود بدلیل ضعف ایمنی محیط کار دچار حادثه شده و فوت کنند.

قلی پور اظهار داشت: بررسی حوادث اتفاق افتاده در دو سال اخیر در واحدهای صنفی نشان می‌دهد که علت تامه این حوادث رعایت نکردن ضوابط فنی و ایمنی در سیستم ها و ماشین آلات مورد استفاده در صنوف است.

به گفته وی، نبود سیستم اتصال به زمین برای دستگاه های برقی، نبود حفاظ در قسمت های چرخنده دستگاه ها، نقص فنی سیستم های مورد استفاده مانند شمعک مشعل تنور نانوایی ها، چیدمان نامناسب مواد اولیه در کارگاه ها و مهمتر از همه، نبود آشنایی کارگران و کارفرمایان با رفتار دستگاه ها و انرژی های نهفته و مقررات ایمنی و عدم آموزش کافی از مهم‌ترین دلایل بروز حوادث در واحدهای صنفی است.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: تمامی کارگاه های مشمول قانون کار مکلف به رعایت ماده ۸۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند کارگاه جدید احداث کنند و یا کارگاه های موجود را توسعه دهند مکلف هستند برنامه کار و نقشه های ساختمانی طرح های مورد نظر را از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار برای اظهار نظر و تایید به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال کنند.

وی افزود: ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف هستند ظرف یک ماه نظرات خود را اعلام کنند. بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط به رعایت مقررات حفاظتی بهداشتی و تاییدیه اداره کار خواهد بود.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: امید است با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف بتوانیم نسبت به اجرای ماده ۸۷ و ارتقای سطح ایمنی واحدهای صنفی اقدام کنیم تا شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در این واحدها و حفظ سلامت و جان هموطنان باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...