گام یکهزار و 600 میلیارد تومانی مازندران در راستای تحقق جهش تولید


گام یکهزار و 600 میلیارد تومانی مازندران در راستای تحقق جهش تولید

ساری - ایرنا - با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور و در سفر 2روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت سه پروژه بزرگ تولیدی با سرمایه‌گذاری یک هزار و 580 میلیارد در استان مازندران بهره‌برداری شد که برای 661 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرد.

مازندران روز چهارشنبه و پنجشنبه میزبان رییس جمهور و وزیر صنعت ، معدن و تجارت بود. سفری که دستاورد آن بهره برداری از سه پروژه بزرگ تولیدی به ارزش بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان و آغاز ساخت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شمال کشور بود.

امسال برای دومین بار است که رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برای افتتاح و بهره برداری از پروژه های اقتصادی مهمان مازندران بودند. ۲۹ خردادماه امسال با دستور رییس جمهوری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در حوزه راهسازی و مسکن افتتاح و کلنگ‌زنی شد و با بهره برداری از طرح های عمرانی ۹۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در مازندران زیر بار ترافیک قرار گرفت و همچنین ۴۶۶ واحد مسکونی مهر با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح و تحویل متقاضیان این بخش شد.

علاوه بر این با دستور رییس جمهوری عملیات اجرایی آزاد راه کنار گذر قائمشهر- ساری مرکز استان مازندران به مسافت ۴۴ کیلومتر و با اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی در این خطه شمال کشور ، طرح احداث باند دوم محور دزدبن- مرزن آباد در غرب استان مازندران به طول ۱۵ کیلومتر و با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال شروع شد.

با وجود اینکه دستاورد سفر رییس جمهور و هیات دولت در خردادماه امسال به پروژه های عمرانی اختصاص داشت ، این بار رئیس جمهور و وزیرصنعت ، معدن و تجارت برای بهره برداری از پروژه های تولیدی به مازندران سفر کردند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت روز چهارشنبه ( هشتم مردادماه) در نخستین ایستگاه پس از ورود خود به مازندران طرح توسعه کارخانه فرش ساوین در شهرستان قائمشهر را افتتاح کرد.

برای اجرای طرح توسعه فرش ساوین در قائمشهر بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی، بانک صنعت و معدن استان مازندران هزینه شد و با اجرای این طرح ظرفیت تولیدی این شرکت به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن در سال می رسد.

فاز جدید این واحد تولیدی با ۱۶ میلیون یورو و بدون گرفتن تسهیلات برای خرید ماشین آلات به بهره برداری رسیده است. با افتتاح فاز جدید واحد تولیدی فرش ساوین ۲۴۰ نفر مشغول به فعالیت شده اند و مجموع تعداد کارگران در شرکت فرش ساوین به حدود ۵۰۰ نفر رسید.

افتتاح واحد تولیدی شیر خشک آمل

وزیر صمت در دومین مقصد خود در استان مازندران واحد تولیدی شیر خشک کاله آمل با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تن و پودر کنسانتره پروتئینی آب پنیر با ظرفیت ۹هزار و ۵۰۰ تن را در شهر آمل افتتاح کرد .

این ۲ واحد تولیدی شرکت کاله با سرمایه گذاری ثابت ۴۰۳ میلیارد تومان و سرمایه در گردش ۷۸میلیارد تومان ساخته شده که توانست برای ۱۶۱ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

ارزش ماشین آلات خارجی این ۲ واحد تولیدی لبنیاتی نیز ۹.۶ میلیون یورو اعلام شده است.

واحد تولیدی شیر خشک در واقع بخشی از طرح توسعه ای ایجاد پالایشگاه شیر مازندران است. تفاهمنامه ساخت پالایشگاه شیر با یک شرکت بخش خصوصی اواخر سال ۹۶ توسط استاندار وقت و به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی امضاء شد و قرار بود با ساخت پالایشگاه و خرید تضمینی شیر ، دامداری های کوچک در مناطق روستایی مازندران گسترش یابد.

بر اساس اعلام مسئولان پیش بینی شده است که با گسترش دامداری های کوچک، علاوه بر مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها و جبران کمبود شیر برای کارخانه های لبنی، هدف سه میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی مازندران هم در برنامه ششم توسعه محقق می شود.

از ۹۰۰ هزار تن شیر خام مورد نیاز سالانه کارخانه های لبنی مازندران تنها کمتر از ۲۰ درصد در داخل استان تهیه و بقیه از ۱۶ استان کشور تامین می شود. دامداری های استان مازندران بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن شیر خام تولید می کنند ولی از این میزان کمتر از حدود ۲۵۰ هزار تن تحویل کارخانه ها می شود و بقیه یا تازه خوری می شود و با به صورت سنتی فراوری و فله ای عرضه می گردد.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه ام دی اف مازندران با حضور رئیس جمهور

همراه با دومین روز سفر وزیر صمت به مازندران ، رئیس جمهور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی مهمان مردم مازندران بود. صبح پنجشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بزرگ‌ترین واحد تولید ام دی اف (فیبر فشرده) مازندران افتتاح شد.

برای ساخت این واحد مرتبط با صنایع چوبی در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذاری شد. معادل ۳۵ میلیون یورو از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین آلات از سوی دولت تخصیص داده شد.

این واحد تولیدی سولزی که وابسته به شرکت آرین شیمی است در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و زیر بنای هفت هزار متر مربع ساخته شد و سالانه قادر به تولید افزون بر ۳۰۰ هزار متر مکعب تخته فیبری فشرده است. بیش از ۳۰۰ نفر هم با راه اندازی این واحد صنعتی مشغول کار شدند.

در هفت سال اخیر حدود ۵۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعتی در مازندران انجام شد به طوری که در این مدت ( ۹۲ تا ۹۹ ) یک هزار و ۴۳۱ واحد تولیدی و صنعتی در استان جواز بهره برداری دریافت کردند و از این طریق برای ۲۸ هزار نفر در این استان ایجاد اشتغال شد.

علاوه براین همزمان با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور طرح‌های سیلوی فلزی ۳۰ هزار تنی اقلید و سیلوی فلزی ۴۰ هزار تنی داراب در استان فارس، تولید شمش و میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب در خوزستان و طرح تولید کربنات سدیم کاوه در استان فارس به بهره‌برداری رسیدند.

قدم بزرگ مازندران در حل مشکلات تامین چوب صنایع

استاندار مازندران نیز در مراسم افتتاح واحد تولیدی ام دی اف استان در حضور رییس جمهور به توفیقات در زمینه حل مشکل زراعت چوب در استان اشاره کرد و گفت: امسال چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مازندران به زراعت چوب اختصاص یافت .

احمد حسین زادگان افزود: زراعت چوب یکی از راهکارهای اساسی برای حفظ عرضه‌های منابع طبیعی است و این کار در اراضی شیبدار مازندران با قوت در دست انجام است.

وی گفت : در حفظ نباتات با قوت وارد عمل شده ایم و برای تهیه چوب مورد نیاز صنایع و ام دی اف تلاش شد تا قرنطینه در مبدا روسیه و همچنین بندر امیرآباد ایجاد شود که در حال روند اداری است.

استاندار مازندران با اعلام اینکه مردم و بخش خصوصی نشان دادند که بدون اتکا به نفت هم می توان سر پا ماند ، افزود : افتتاح کارخانه ام دی اف آرین شیمی که برای ساخت آن در مجموع ۹۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذار شد ، بیانگر اتکا به بخش خصوصی است.

آغاز ساخت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی مازندران در بهشهر

مازندران روز پنجشنبه علاوه بر افتتاح پروژه های تولیدی عملیات اجرایی بزرگ‌ترین شهرک صنعتی مازندران را با حضور معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان بهشهر آغاز کرد.

محسن صالحی نیا در آیین آغاز عملیات اجرایی این شهرک صنعتی گفت: تقاضای فراوانی برای توسعه سرمایه گذاری در مازندران وجود دارد و این شهرک شرایط مناسبی را برای توسعه واحدهای صنعتی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مقررات شرایط واگذاری واحدها از اوایل اردیبهشت ماه سال آینده شروع می شود افزود: دستگاه های اجرایی مرتبط می توانند واحدهای مختلف صنعت تبدیلی، سلولزی، غذایی، کشاورزی، نساجی و دیگر صنایع را در این شهرک راه اندازی کنند.

بزرگ ترین شهرک صنعتی استان مازندران در بهشهر که با مساحتی به وسعت ۷۰۰ هکتار مزین به نام " سردار شهید حاج قاسم سلیمانی " خواهد بود و این شهرک ۷۰۰ هکتار وسعت خواهد داشت و مقرر شد که صنایع سازگار با محیط زیست در این شهرک راه اندازی شود.

گفتنی است بازدید از چند پروژه اقتصادی دیگر از جمله مرکز لجستیک و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان در شهرستان جویبار از دیگر برنامه های سفر ۲ روزه وزیر صنعت ، معدن وتجارت به استان مازندران بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام