540 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی کردستان ایجاد شده است


540 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی کردستان ایجاد شده است

سنندج - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از سال 83 تاکنون 540 کیلومتر کمربند حفاظتی بین اراضی ملی با مستثنیات قانونی اشخاص در استان ایجاد شده که امسال 20 کیلومتر دیگر به آن اضافه می‌شود.

علی اکبر محمدپناه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کمربند حفاظتی به عنوان یکی از روش‌های حفر کانال، نصب سیم خاردار و احداث بنچ بتنی به منظور تفکیک اراضی منابع ملی از مستثنیات قانونی ایجاد می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نیز ۱۲ کیلومتر کمربند حفاظتی به صورت بنچ مارک بتنی در زیر حوضه‌های آبخیز مصوب و مطالعه شده خامسان شهرستان کامیاران اجرا شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در راستای اقدامات جهشی ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ۲۰ کیلومتر دیگر از عرصه‌های ملی برای احداث کمربند حفاظتی شناسایی و مکان‌یابی شده است.

محمدپناه یادآور شد: ایجاد کمربند حفاظتی در مرز اراضی منابع ملی و مستثنیات قانونی اشخاص مطابق با نقشه‌های اجرای مقررات ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و کاداستر اراضی ملی اجرا می‌شود و تفکیک مرز اراضی ملی از مستثنیات قانونی تا حد زیادی از تصرفات غیر قانونی اشخاص سودجو و فرصت طلب جلوگیری می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان مزایای این طرح، گفت: با اجرای این پروژه و مشخص شدن حد و مرز اراضی ملی و مستثنیات قانونی اشخاص، مالکان و کشاورزان از حدود اراضی خود با اراضی منابع طبیعی آگاه شده علاوه بر آن از تصرف غیرمجاز اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی جلوگیری و پاسخگویی به استعلام‌ها تسریع می‌شود.

توجیه اقتصادی و فنی مناسب، کاهش تخلفات و تشکیل پرونده‌های تخلف، تسریع در اجرای ماموریت‌های محوله به یگان حفاظت، کاهش نیروی انسانی لازم برای حفاظت عرصه، قابلیت اجرا در کلیه شرایط آب و هوایی کشور و نیز امکان مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و در نتیجه کاهش دعاوی اداره کل منابع طبیعی کردستان علیه متصرفان عرصه‌های ملی از دیگر مزایای اجرای کمربند حفاظتی بود که محمدپناه به آن اشاره کرد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج