عرفان‌های کاذب نقد و بررسی می شود


عرفان‌های کاذب نقد و بررسی می شود

فرهنگسرای اندیشه در راستای رسالت و ماموریت خود در زمینه علوم و اندیشه اسلامی سراغ عرفان‌های کاذب رفته و آن را از منظر کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه،عرفان طریقه و شیوه ویژه ای است برای دست یابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعه ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش عرفان نماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کرده اند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرض‌های خاص خود سو استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتب‌هایی را در سطح جهانی با نام‌های مختلف شیوع و گسترش داده اند، اما نتوانسته اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزوده اند.

این فرقه‌های نوظهور با استفاده از روش‌های مختلف و بهره گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کرده اند.

در واقع این فرقه‌های کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه‌ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و … وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

بنابراین با توجه به رواج گسترده انواع فرقه‌های کاذب مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقه‌ها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به این گونه فرقه‌ها می‌شود، صورت گیرد، به همین منظور فرهنگسرای اندیشه با توجه به اولویت کاری، رسالت سازمانی و سیاستگذاری خود در حوزه علوم و اندیشه اسلامی، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع اندیشه‌ورزی داشته و در ابعاد مختلفی سراغ مطالب مرتبط با علوم انسانی رفته است. این مرکز تلاش می‌کند با بهره‌گیری از اساتید و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف، ابعاد ناگفته‌ای از موضوعات اندیشه‌ای را در قالب جریان شناسی فرهنگی و تاملاتی در باب عرفان‌های کاذب را مورد بررسی قرار داده و عموم جامعه را با آن آشنا کند.

لازم به ذکر است فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین تولید فرهنگی خود سراغ موضوع بسیار مهم و چالشی عرفان‌های کاذب و نوظهور رفته و درس گفتارهایی بسیار کوتاه و مؤثر را با نام «سایه روشن» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تولید کرده است. از آنجا که موضوع عرفان‌های نوظهور همواره دارای نقطه نظرات متفاوتی در بین اساتید، اندیشمندان و پیروان این مکاتب داشته است برپایی این ویژه برنامه می‌تواند کمک زیادی به نقد و بررسی این مکاتب کاذب داشته باشد.

سایه روشن، مجموعه ویدئوهایی است که در آن ۴ عرفان نوظهور «یوگا»، «عرفان‌واره حلقه»، «مدعی یمانی» و «عرفان‌های بازاری» از منظر کارشناسان و صاحبان اندیشه و قلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین عرب ضمن معرفی مکتب «یوگا» به نقد و بررسی آن پرداخته است، حجت‌الاسلام و المسلمین شمشیری عرفان‌واره حلقه را مورد بررسی قرار داده، حجت‌الاسلام والمسلمین «شهبازیان» نقدی بر مدعی یمانی دارد و حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری به معرفی، نقد و بررسی عرفان‌های بازاری پرداخته است.

این مجموعه در قالب ویدئوهایی چند قسمتی آماده شده و به مرور از طریق فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرامی این فرهنگسرا به آدرس @farhangsara.andishe از این مطالب استفاده کنند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی