سرور دانش: طالبان از حسن نظر دولت سوءاستفاده می‌کند


سرور دانش: طالبان از حسن نظر دولت سوءاستفاده می‌کند

معاون اشرف غنی گفت: به نظر می‌رسد که طالبان از حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت‌کشی می‌کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ و افزایش خشونت‌های بی‌سابقه دامن زده و حاضر به...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در پیامی به‌مناسبت عید سعید قربان، گروه طالبان را به افزایش بی‌سابقه خشونت‌ها، تمامیت‌خواهی و سوء استفاده از «حسن نظر» دولت و وقت‌کشی در زمینه شروع مذاکرات بین‌الافغانی متهم کرد.

دانش در این پیام گفت که روند صلح با تدبیر و سعه‌ صدر رهبری دولت و تلاش همکاران بین‌المللی افغانستان به نقطه مهم خود رسیده است.

به گفته او، دولت با آزادی زندانیان طالبان از جمله زندانیانی که پرونده جرمی و امنیتی داشتند و همچنین تشکیل هیأت مذاکره‌کننده صلح و اعلام آماد‌گی کامل برای هر نوع گفت‌وگو با طالبان، گام‌های مهمی را در زمینه صلح برداشته است.

دانش افزود که برقراری صلح پایدار و دایمی و پایان بخشیدن به خشونت‌های چهل ساله در افغانستان نیازمند خودگذری، بلندنظری و فداکاری است.

به گفته او، به همین خاطر رهبری دولت تاکنون از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرده و همه موانع احتمالی از سر راه صلح را برداشته و تا کنون ۴۶۰۰ زندانی طالبان را نیز آزاد کرده است.

معاون دوم رییس جمهور افغانستان این اقدام دولت را «کم سابقه‌‌ترین» رویه در مذاکرات صلح و یک گام بسیار مهم برای اعتمادسازی توصیف کرد.

این در حالی است که به گفته دانش، دولت افغانستان براساس موافقت‌نامه دوحه هیچ مسوولیتی در این رابطه نداشته است.

وی گفت: با تأسف به نظر می‌رسد که گروه طالبان از «حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت‌کشی می‌کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ و افزایش خشونت‌های بی‌سابقه دامن زده و بر تمامیت‌خواهی خود افزوده و حاضر به مذاکره نشده است.»

دانش تصریح کرد که پیام [عیدی] رهبری طالبان به رغم اعلام آتش‌بس در ایام عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها در افغانستان تأکید دارد.

وی همزمان از آتش‌بس اعلام‌شده از سوی این گروه استقبال کرد و خواستار قطع جنگ، آتش‌بس دایمی و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شد.

دانش با اشاره به پیام عید ملا هبت‌الله و اظهارات رسمی مقامات این گروه گفت که از این پیام‌ها و اظهارات، پس از موافقت‌نامه دوحه، چنین برمی‌آید که طالبان خود را فاتح جنگ و در آستانه پیروزی و استقرار «امارت اسلامی» می‌پندارند.

معاون دوم رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که باید همه از جمله رهبری طالبان بدانند که این «خواب» هرگز در افغانستان تعبیر نخواهد شد و جمهوریت نظام، ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و دستاوردهای دو دهه اخیر این کشور معامله‌ناپذیر است.

دانش هشدار داد که اگر چنانچه «بی‌مسوولیتی» طالبان، افزایش خشونت‌ها و بی‌حرمتی به ارزش‌های مردم و خون نیروهای دفاعی و امنیتی تداوم پیدا کند، بدون شک روند کنونی آسیب خواهد دید و این فرصت تاریخی از دست خواهد رفت.

وی گفت که اکنون «توپ صلح» در میدان طالبان و همکاران بین‌المللی افغانستان به‌ویژه آمریکا قرار گرفته و امیدوار است که همه‌ به مسوولیت‌های خود صادقانه عمل کنند.

سرور دانش از سوی دیگر تصریح کرد که فعلاً در میان نیروهای سیاسی موجود در درون نظام و کشورهای منطقه و فرامنطقه اجماع کامل در مورد روند صلح و حفاظت از ارزش‌های مندرج در قانون اساسی با محوریت جمهوریت و تداوم دموکراسی و افغانستان متحد و باثبات و صلح‌آمیز به وجود آمده است.

به گفته او، به همین خاطر هیأت مذاکره‌کننده صلح با ترکیب ملی و با حضور همه نیروهای سیاسی شکل گرفته و توافق‌نامه سیاسی نیز امضا شده است و مواد آن با «حسن‌نیت» اجرا خواهد شد.

دانش همچنین افزود که شورای عالی مصالحه ملی افغانستان مطابق توافق‌نامه سیاسی برای پیشبرد روند صلح آغاز به کار کرده و اکنون نگرانی عمومی که به خاطر جنجال‌های انتخاباتی به وجود آمده بود، رفع شده است.

معاون دوم رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که اکنون فصل همدلی و وحدت مردم و همه جناح‌های سیاسی بر محوریت منافع ملی و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی است.

سرور دانش در بخش دیگری از پیام خود به بحران پاندمی کرونا نیز اشاره کرد و افزود که تاثیرات منفی این پاندمی بر حیات جمعی ما عمیق است، ولی با تمام نگرانی‌ها، اقدامات حکومت در زمینه مبارزه با آن تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی تاکید کرد با آن‌که چالش‌ها و کمبود‌ها در این باره هنوز بسیار است، امیدوار است که افغانستان با همکاری و حمایت مردم از دولت از این مرحله دشوار عبور کند.

وی در پایان از همه مردم خواست که تمام پروتکل‌های بهداشتی را در ایام عید رعایت و از تجمعات بزرگ اجتناب کنند و اجازه ندهند که تجربه تلخ عید گذشته تکرار شود.

این در حالی است که قبلاً یکی از دلایل گسترش چشم‌گیر ویروس کرونا در افغانستان بی‌احتیاطی مردم در ایام عید رمضان و بی‌توجهی آن‌ها به توصیه‌های بهداشتی عنوان شده بود.

فردا جمعه اولین روز عید قربان در افغانستان است و ادارات مسوول از مردم خواسته‌اند که این عید را در خانه تجلیل کنند.

انتهای پیام/ ر

سرور دانش: طالبان از حسن نظر دولت سوءاستفاده می‌کند
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط