مخاطره برای مراتع سمنان بدلیل واگذاری غیرمجاز حق تعلیف


مخاطره برای مراتع سمنان بدلیل واگذاری غیرمجاز حق تعلیف

سمنان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: واگذاری غیرمجاز حق تعلیف دام توسط فرد دارای پروانه چرا به به فردی که پروانه ندارد مرتع‌های این شهرستان را به مخاطره می اندازد.

معصومه منظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت نهم مرداد روز جنگلبان ابراز داشت: ۴۵۰ بهره‌بردار این شهرستان پروانه چرای دام دارند که ظرفیت تعداد دام در مراتع در مناطق مختلف بر اساس میزان علوفه در هر هکتار از مرتع تعیین می شود.

وی ادامه داد: اکنون پایش عرصه‌های مرتعی به منظور جلوگیری از چرای غیرمجاز دام در عرصه‌ها توسط نیروهای یگان حفاظت یا به عبارتی جنگلبانان در حال انجام است.

وی بیان کرد: وظیفه جنگلبان تنها حفظ جنگل نیست بلکه گستره‌ای از وظایف مانند مقابله با زمین‌خواری، برخورد با چرای بی‌رویه دام و برداشت غیر مجاز گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی را برعهده دارد.

منظمی خاطرنشان کرد: با توجه به گستره وظایف جنگلبان، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان با کمبود نیرو مواجه است و این اداره تلاش می‌کند با تقویت مشارکت مردمی و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع‌طبیعی کمبود نیرو را جبران کند.

وی اضافه کرد: شهرستان سمنان دارای سه حوضه آبخیز شمال، جنوب و شرق است که در حوضه جنوبی در حدود ۷۰۰ هزار هکتار جنگل‌های تاغ وجود دارد که جنگلبانان با تلاش شبانه‌روزی و انجام گشت و مراقبت حفاظت از تاغ‌ها از شر سودجویان را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: مناطق شمالی و شرقی جزو مناطق مرتع ییلاقی و قشلاقی و منشاء جنگل‌های اورس به شمار می‌رود که جنگلبان در این مناطق در تلاش شبانه‌روزی برای مقابله و رفع تصرف و دست‌درازی و آسیب به عرصه‌ها است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی و اکو توریسم بر مبنای اصول دقیق و کارشناسی می‌تواند در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی موثر باشد.

یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۷۴ هکتار از مساحت شهرستان سمنان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

نهم مرداد در تقویم ملی روز جنگلبان نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان