بهسازی یک اثر تاریخی ابرکوه آغاز شد


بهسازی یک اثر تاریخی ابرکوه آغاز شد

یزد - ایرنا - رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه گفت: پس از حدود 15 سال وقفه, فاز نخست مرمت و استحکام بخشی مناره های سردرب اثر تاریخی نظامیه این شهر آغاز شد .

حمید مشتاقیان عصرروز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: مهمترین اقدام در مرمت این آثار تثبیت نمای آجری و استحکام بخشی مناره‌ها است که با اعتبار اولیه ۷۰۰میلیون ریال انجام می شود.

وی اظهار کرد: برای تکمیل و مرمت مناره‌های سردرب نظامیه ابرکوه در چندین فاز نیاز به ۳۰ میلیارد ریال بودجه است.

مشتاقیان ادامه داد: این سردرب بازمانده مجموعه بزرگی شامل مسجد، مدرسه و بازار بوده که بر اثر زلزله در سالیان قبل تخریب شده است.

رییس میراث فرهنگی ابرکوه اضافه کرد: مناره های نظامیه این شهرستان در قرن هشتم هجری توسط نظام الملک ابرقوئی که از بزرگان این شهر بوده ساخته شده است.

مشتاقیان با اشاره به معماری بی‌نظیر این مناره‌ها، خاطرنشان کرد: بدنه مناره‌های نظامیه از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای است که با خط کوفی به کلمات الله‌اکبر مزین شده است.

وی یاد آورشد :مناره‌های مسجد نظامیه این شهرستان در مردادماه سال ۱۳۱۲ با شماره ۱۹۶ در فهرست آثار ملی ، به عنوان دومین اثر تاریخی استان یزد به‌ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی