هرمزگانی‌ها به یاری نیازمندان خون شتافتند


هرمزگانی‌ها به یاری نیازمندان خون شتافتند

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان همواره از زمان شیوع ویروس کرونا و اکنون نیز به خاطر گرما و شرجی تابستان؛ نیاز شدید به همه گروه‌های خونی پیدا کرده و به جد با کاهش و کمبود ذخیره خونی در گروه‌های AB ،B ،A و O مواجه شده است.

به محض اعلام اداره کل انتقال خون هرمزگان از زمان شروع کرونا به نیاز استان به همه گروه‌های خونی، مسوولان و قشرهای مختلف مردمی ومسوولان این استان به این اقدام شایسته لبیک گفته و به صورت خودجوش به یاری بیماران نیازمند به خون شتافتند.

اهدای خون در روزهای کرونایی همانگونه که مدیریت انتقال خون هرمزگان بارها و بارها تاکید کرده، هرگز ترسی نداشته و هیچ فردی را به این بیماری مبتلا نمی‌کند؛ همه شهروندان نیز می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و داشتن ماسک و دستکش با خیالی آسوده در این امر خداپسندانه مشارکت کنند و بیماران نیازمند به خون را از مرگ حتمی نجات دهند.

اهدای خون یک امری ضروری است و اهداکنندگان اطمینان داشته باشند که در مراکز و پایگاه‌های انتقال خون تمام نکات ایمنی و بهداشتی رعایت شده و به طور منظم و مرتب تمامی تجهیزات ضدعفونی و استریل می‌شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر مراجعه وخون اهدا کنند.

با شیوع کرونا و افزایش تخت‌های بیمارستانی، هرمزگان روزانه به‌طور متوسط به ۲۵۰ واحد خون نیاز دارد تا بتواند به بیش از ۲۱ مرکز درمانی وبیمارستانی خون توزیع کند اما این درحالی است که مراجعه داوطلبان اهداکننده خون به خاطر ترس از کرونا به پایگاه‌های ثابت وسیار انتقال خون استان کاهش یافته و درعوض مصرف خون در این روزها افزایش یافته است.

سخنی با اهدا کنندگان خون در شرایط کرونایی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان یکی از اهداکنندگان خونی است که به محض استمداد اداره کل انتقال خون استان به نیاز شدید استان به خون وفراوره های خونی به کمک بیماران شتافته است.

ایرج حیدری در حاشیه این اقدام خداپسندانه گفت: اهدای خون در شرایط موجود، نوعی همدلی با بیمارانی است که تنها راه نجات ان‌ها تزریق خون است و ترس از کرونا نباید مانع اهدای خون شود.

وی بیان داشت: بدون شک امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی در نوع حضور داوطلبان اهدا کننده خون وجوددارد، درسالجاری با شیوع ویروس کرونا لازم هست جهت حمایت بیشتر از مصرف کنندگان خون باتوجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی وفراوانی افراد بستری ومصرف بیشتر خون در بیمارستان‌ها تمامی مراکز انتقال خون استان هرمزگان را به طور مستمربا اهدای خون یاری نمود .

معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: طبق مشاهداتی داشتم تمامی شرایط پروتکل‌های بهداشتی با حساسیت زیادی در مرکز انتقال خون هرمزگان اعمال می‌شود وعلاوه برآن، این مراکز درمانی نیستند که افراد از حضور خود نگران باشند.

وی تاکید کرد: انتقال خون مرکزی است برای افرادی که از نعمت سلامتی برخوردارند وبه پاس داشتن نعمت بزرگ سلامتی می‌توانند به شکرانه آن خون اهدا کنند.

حیدری ابراز داشت: بیماری ویروسی کرونا نه از طریق خون ونه با اهدای خون منتقل نمی‌شود و مردم از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند وبه حمایت از کمپین «خون سالم نجات بخش زندگی » بشتابند.

این مسوول استانی از مدیران، کارکنان وشهروندان استان درخواست کرد: در این روزهای سخت کرونایی ، مثل همیشه با رعایت موازین بهداشتی با حضور در مراکز انتقال خون به یاری نیازمندان به خون بشتابند و نگذارند بیماری با نبودن خون جانش به خطر بیا فتد.

مردم با خیالی آسوده خون اهدا کنند

فرماندار بندرعباس نیز که برای دومین بار از زمان وقوع کرونا تاکنون در جهت حمایت از بیماران خون اهدا کرده، در حاشیه اهدای خون گفت: باتوجه به نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی هرمزگان به خون و فرآورده‌های خونی ، شهروندان اهدای خون را در این شرایط فراموش نکنند و با اهدای خون در محیطی ایمن که استانداردهای بهداشتی به طور کامل در آن اعمال می‌گردد با خیالی آسوده خون اهدا کنند.

عزیزالله کناری افزود: ذخایر خونی از زمان شیوع کرونا در استان هرمزگان کاهش یافته، افرادی که از سلامتی برخوردار هستند با رعایت موازین بهداشتی خروج از منزل به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و با اهدای خون گامی جهت تامین خون استان بردارند.

همه مسوولان و شهروندان به اهدای خون بشتابند

معاون سیاسی امنیتی واجتماعی فرمانداری شهرستان بندرعباس که از زمان کرونا تاکنون این دومین بار است که خون خود را اهدا می‌کند، می‌گوید: خوشبختانه مراکز انتقال خون طبق رعایت تمامی نکات بهداشتی عمل نموده وشهروندان بدون هیچگونه نگرانی به این مراکز مراجعه وخون اهدا نمایند.

فرزاد ابراهیمی افزود: ترسیدن از ابتلا شدن به کرونا در جاهایی که افراد بدون رعایت و درنظر گرفتن الزامات بهداشتی ودرمانی و استفاده نکردن از ابزار محافظتی وایمنی فعالیت دارند، خطرناک است ، اما درمراکز اهدای خون که خود به شخصه در طی ۲ بار از زمان شیوع کرونا به طور سرزده به این مرکز مراجعه وخون اهدا نموده ام نه تنها خطری وجود نداشته و بسیار هم قابل تقدیر است .

وی بیان داشت: مصارف بیمارستانی به خون به صورت مداوم وجود دارد وبه طور مرتب نیز درحال افزایش است وجا دارد که با مساعدت همه مسوولان ، کارکنان و شهروندان ضمن مراجعه به مراکز اهدای خون در این امر خداپسندانه ونوعدوستانه شرکت کنند.

قطره‌های آب وخون را چون لحظه لحظه زندگی محترم بداریم

مدیر آب وفاضلاب غرب بندرعباس نیز که به همراه جمعی از کارکنان ضمن مراجعه به پایگاه انتقال خون بندرعباس، خون اهدا کردند، گفت: قطرات آب و خون را چون لحظه لحظه زندگی محترم بداریم.

عبدالعلی پلاسی زاده افزود: آب به عنوان منشاء حیات و زندگی است وهمانگونه که قطره‌های اب نقش زندگی بخشی دارند وبدون آن ادامه زندگی میسر نیست، قطره های خون نیز در رگ های یک انسان نیازمند، حکم زندگی وادامه حیات و زیستن دارد.

وی بیان داشت: در آیات زیادی از قران کریم از این آفریده‌های الهی وکمک به همنوعان ونجات جان انسان‌ها یادشده و در حقیقت برای ادامه حیات انسانی بر این آفریده‌ها تاکید شده واکنون نیز در این روزهای شیوع ویروس کرونا برای حفظ زندگی سالم افراد همنوع نیازمند به خون، با الویت قراردادن به این اصل مهم ضمن دعوت از تمامی همشهریان به اهدای خون این عمل را یک نوع ایثار می‌دانم وامیدوارم تمامی افراد با داشتن شرایط به این مراکز مراجعه وخون اهدا کنند.

مدیر آب وفاضلاب غرب بندرعباس که از اهدا کنندگان مستمر خون میباشد و در هر بار مراجعه جمعی از کارکنان نیز با خود همراه می‌کند، ابرازداشت: با افزایش جمعیت وافزایش مصرف خون باید برای حفظ زندگی سالم سایر هموطنان تلاش نموده و اهدای خون در جامعه به یک فرهنگ گسترده اجتماعی تبدیل شود.

اهدای خون زکات سلامتی است

فریدون نقی پور نیز که سابقه بیش از یکصد بار اهدای خون را در کارنامه خود دارد و با اهدای مستمر خون خود تاکنون به زندگی بیش از ۳۰۰ بیمار نیازمند حیاتی دوباره بخشیده است، گفت: اهدای خون زکات سلامتی است.

این جانباز جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس در حاشیه اهدای خون افزود: وقتی برای نخستین بار در سن ۱۴سالگی در قرارگاه شیراز خون اهدا کردم، فکر نمی‌کردم که خداوند این توفیق را نصیبم کند که بتوانم سال‌های متمادی اهدا کننده خون باشم واین سلامتی را مدیون خداوند وپس از ان اهدای خون مستمر خود می‌دانم .

وی بیان داشت: بدون شک در زمان شیوع ویروس کرونا امیدوارم شاهد حضور بیشتر مردم بویژه جوانان توانا در مراکز انتقال خون در استان باشیم، چرا که همین اهدای خون در سلامتی روح، جسم وجان یک انسان تاثیر به سزایی دارد ومی‌توند جان سه انسان را هم نجات دهد، بویژه در این روزهایی که پزشکان و پرستاران درخط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند.

این ایثارگر و قهرمان اهدای خون در هرمزگان ادامه داد: کارکنان انتقال خون هرمزگان نیزبه عنوان مدافعان سلامت مشغول یاری رساندن به نیازمندان دیگری همانند بیماران تالاسمی، سرطانی، حوادث و تصادفی که به خدمات پزشکی خون احتیاج دارند، هستند .

وی سرلوحه زندگی خود راحضرت سید الشهداء وحضرت ابوالفضل می‌داند که به خاطر هدف ونجات مردم تا سرحد جان جنگیدند.

نقی پور در روز جهانی اهداکنندگان خون ۲۵خرداد (۱۴ژوئن ) در محل کار خود مدال قهرمانی اهدای خون را به گردن اویخت.

اهدای خون برای نجات بیماران کمتر از قهرمانی نیست

رییس کمیته داوران هرمزگان و نخستین داور آسیایی کاراته استان نیز به همراه جمعی از مربیان ومسوولان کاراته بندرعباس به صورت خودجوش برای اهدای خون در مرکز انتقال خون بندرعباس حضور یافتند،و در این امر خداپسندانه شرکت کردند تا شعار اهدای خون اهدای زندگی را عملی نمایند.

نبی الله امامدادی گفت: اهدای خون در شرایط شیوع کرونا جهت نجات جان همنوعان کمتر از قهرمانی نیست، همان احساس ادای دین و آرامش روحی و روانی را برای افراد بوجود می‌آورد و این امر بدون شک باعث شادی بیماران هم می‌شود که بدون دغدغه خون مصرف کنند.

امامدادی اظهارداشت: هر فردی که شرایط اهدای خون را دارد می‌تواند بدون دغدغه و ترس از ابتلا به کرونا خون اهدا کند.

دین خود را بااهدای خون به افراد نیازمند ادا کنید

مهدی احترامی اهدا کننده مستمر خون و فرزند سردار شهید ابراهیم احترامی نیز که در سالروز تولد پدر گرامیشان با اهدای خون این روز را گرامی داشتند، گفت: از همنوعانم می‌خواهم با اهدای خون دین خود را به افراد نیازمند ادا کنند.

وی ابرازداشت: چرا که در این زمان همدلی ومواسات به فرموده رهبرمعظم انقلاب بهترین نمودیک جامعه اسلامی است .

وی یادآورشد: بهترین هدیه ای که می‌توانم در این روز تقدیم پدر شهیدم کنم، اندکی از قطره‌های خونم به یاد پدران شهیدی که جان خود را نثار خاک وآبروی وطن واسلام نمودند، بود .

سردار شهید ابراهیم احترامی متولد چهارم تیرماه سال ۱۳۳۲ هستند که در سن ۲۹ سالگی در نخستین روز عملیات فتح المبین یعنی دوم بهمن ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه دشت عباس در خون خود عشقبازی کرد و جان را به جان آفرینش تقدیم کرد..

نگذارید تخت‌های انتقال خون خالی بماند

مدیرکل انتقال خون هرمزگان نیز از شهروندان و مسوولان خواست: با اطمینان کامل نسبت به حضور در مراکز اهدای خون اقدام کنند و نگذارند تخت‌های انتقال خون خالی بماند.

دکتر ایمان زارعی با اشاره به اینکه کرونا نه از طریق خون و نه اهدای خون منتقل نمی‌شود، افزود: تمامی ابزار وتجهیزات خونگیری یکبار مصرف واستریل هستند ومحیط وفضای مرکز نیز به طور مداوم طبق دستور العمل‌های بهداشتی گندزدایی و ضدعفونی می‌گردد ، که جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی بیان داشت: بیماران خاص، بیماران جراحی بعد از عمل، مادران باردار، نوزادان دچار زردی و مصدومان حوادث جاده ای و اورژانس به عنوان بیشترین مصرف کننده خون در استان ، نیاز روزانه به خون دارند و خون و فرآورده‌های خونی حتی در ایام تعطیلات نیز در اختیار بیمارستان‌های قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: ترس از کرونا که دلیل اصلی کاهش خون در استان است، نباید اهدای خون مستمر را از یاد شهروندان ببرد و مردم نیز به این نکته توجه کنند که اهدای خون یک ضرورت است ومراجعه به این مراکز نیز جزو مراجعه ضروری محسوب می‌گردد .

زارعی از همه شهروندان، کارکنا ن ادارات و ارگان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج وسپاه استمداد طلبیده تا مثل همیشه با اهدای خون یاری رسان بیماران باشند.

وی گفت : تمامی کارکنان انتقال خون هرمزگان نیز در این روزهای سخت کرونایی درحال خدمت رسانی هستند تا با تامین خون بیماران دغدغه خاطر این عزیزان را کاهش دهند.

بهبود یافته‌های کرونایی پلاسما اهدا کنند

مدیرکل انتقال خون هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه در اواخر تیرماه امسال بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان کووید ۱۹ در مرکز انتقال خون بندرعباس آغاز به کار کرد، گفت: بهبود یافته های کرونایی که مدت ۲۸ روز از زمان رهایی آنها از این بیماری می گذرد، به شکرانه بازیابی سلامتی شان و کمک به افراد مبتلا، پلاسما اهدا کنند.

زارعی ابرازداشت: پادتن ضد ویروسی که در پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونایی موجود است می تواند در نجات جان بیماران مبتلا مفید وموثر واقع گردد .

وی بیان داشت: افراد نجات یافته از کووید ۱۹ اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان یادآورشد: افراد داوطلب بهبود یافته در صورت تمایل به مرکز انتقال خون بندرعباس مراجعه کنند ویا در ساعت اداری به شماره تلفن ۳۲۲۲۸۰۳۲تماس بگیرند واطلاعات لازم را از نحوه مراجعه واهدای پلاسما در یافت دارند.

زارعی، نقش بی بدیل سازمان انتقال خون در تامین ،تهیه وتوزیع خون سالم امری اجتناب ناپذیر دانسته وگفت :مراکز انتقال خون با ارائه و خدمت رسانی در همه شرایط نقش مهمی در سلامتی افراد نیازمند به خون وفرآورده های خونی دارند وبا شروع بیماری کووید ۱۹این نقش مهم وحساس تر شد .

به گفته وی ، همه بهبود یافته‌ها از جمله افراد دارای فشار خون، دیابت کنترل نشده یا برخی بیماری های دیگر زمینه ای، شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

چهار پایگاه ثابت انتقال هرمزگان همواره فعال است

مدیرکل انتقال خون هرمزگان یادآورشد: چهار پایگاه ثابت انتقال خون استان از جمله مرکز انتقال خون بندرعباس، بندرلنگه، میناب و قشم در استان فعال و آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.

زارعی ادامه داد: پایگاه‌ انتقال خون در بندرعباس در ۲ نوبت صبح از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۱۵ و عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ وجمعه ها نیز از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ ، پایگاه‌های انتقال خون بندرلنگه و میناب نیز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و همچنین مرکز خونگیری قشم نیز از ساعت ۱۷ تا ۲۰.۳۰ منتظرحضور اهداکنندگان خون می‌باشند.

وی گفت: همچنن اهداکنندگان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به پایگاه های انتقال خون به نشانی اینترنتی nobatdehi.ibto.ir در ساعت‌های مشخص نسبت به دریافت نوبت اهدای خون اقدام وسپس مراجعه کنند.

۳۵۰۰ بیمار نیازمند به خون هرمزگان چشم انتظار اهدای خون

باتوجه به اینکه بیشترین مصرف خون درهرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است، لذا این عده نیاز شدید به خون وفرآورده های خونی دارند و همواره چشم انتظار شهروندان ومسوولان برای اهدای خون هستند.

بیماران دیالیزی و دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟