مذاکرات قریب‌الوقوع بغداد و آنکارا برای تقسیم آب دجله و فرات


مذاکرات  قریب‌الوقوع بغداد و آنکارا برای تقسیم آب دجله و فرات

اعلام شد مذاکرات عراق و ترکیه برای حل مسئله چگونگی استفاده دو کشور از منابع آبی مشترک به زودی آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، مهدی رشید ، وزیر منابع آب عراق با اشاره به قصد بغداد برای مذاکره با ترکیه درباره پرونده آب گفت که طرف عراقی از برگ‌های فشار بسیارقوی برای دستیابی به توافق با ترکیه برخوردار است.

پایگاه خبری «المعلومه» امروز پنجشنبه به نقل از رشید نوشت: وزارت منابع آبی عراق به اقدامات خود در باره این پرونده ادامه می‌دهد و بزودی دو طرف برای بررسی این امر گرد هم خواهند آمد.

وی ابراز اطمینان کرد: «پس از آنکه این پرونده علاوه بر وزارت منابع آب به دست "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق افتاد، نتایج مثبتی حاصل می‌شود. همانند ترکیه و سوریه که این پرونده را به روسای جمهور خود واگذار کردند. همچنین مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران که به صورتی استثنایی به این مسأله اهتمام می‌ورزد. ضمن اینکه عراق برگ‌های اقتصادی و سیاسی و فنی متعددی برای [پیشبرد این پرونده] در دست دارد».

وزیر منابع آب عراق توضیح داد: «برگه‌های فشار بسیار قوی در دست عراق است که می‌تواند با توسل به آنها با طرف ترکی درباره سهم آبه - که در شرایط کنونی آنها را اعلام نخواهیم کرد - به توافق برسد. ما یقین داریم که از طریق این برگه‌ها می‌توانیم به نتایج مثبتی طی مذاکره برسیم».

به اعتقاد کارشناسان، قطع روابط اقتصادی، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله را از جمله برگه‌های فشار بغداد در قبال ترکیه محسوب می‌شود.

در سایه گرمای هوا و خشکسالی چند سال اخیر، حوزه آبی دجله و فرات که بین ترکیه ، عراق ، سوریه ، ایران، عربستان و اردن مشترک است با خطر کمبود آب مواجه است و اقدام ترکیه در سدسازی و آب‌گیری این سدها از این حوزه آبی، مشکلاتی را در روابط میان دو کشور ایجاد کرده است به ویژه که کارشناسان می‌گویند که عراق در لیست کشورهای پرخطر در زمینه کمبود آب قرار دارد و در برخی پژوهش‌ها پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۴۰ کشور عراق پس از خشک شدن کامل دو رودخانه دجله و فرات به سرزمینی بدون رودخانه تبدیل خواهد شد.

یکی از مهمترین پروژه‌های آبی ترکیه که نگرانی بغداد را برانگیخته است؛ آب‌گیری اخیر ترکیه برای سد «ایلیسو» است. این سد در سال ۲۰۱۸ در استان ماردین پس از احداث بر روی سرشاخه های رودخانه دجله افتتاح شد و بزرگترین سد ساخته شده بر روی این رودخانه به شمار می‌رود و پروژه‌ای مهم برای تامین انرژی کشور ترکیه به شمار می رود.

نگرانی بغداد از این اقدام ترکیه به این دلیل است که معتقد است این سد، عراق را با بحران شدید کم‌آبی مواجه می‌کند، زیرا رود دجله یکی از دو منبع مهم تامین آب در کل عراق است به همین دلیل این امر را امتداد تجاوزهای آنکارا علیه حاکمیت عراق می‌داند. به همین دلیل نیز دو سال پیش، همزمان با آبگیری یک هفته‌ای آنکارا در این سد، عراق به دلیل کم شدن حق آبه خود از رود دجله از ترکیه شکایت کرد و پس از آن آنکارا مجبور به متوقف کردن فعالیت های خود در این سد شد. حال آنکارا چندی پیش بار دیگر برای این سد آب‌گیری کرد که با واکنش نمایندگان پارلمان عراق همراه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی