ماجرای وقف 5600 هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق مشهد چیست؟


ماجرای وقف 5600 هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق مشهد چیست؟

در پرونده‌ای که گفته می‌شود 20 سال به‌طول انجامیده حسینعلی خادمی آق‌مشهدی که ظاهرا متولی امام‌زاده منطقه است، موفق شده این جنگل‌ها را با استناد به یک سند وقفی مربوط به 4 قرن گذشته به تصاحب خود درآورد. این در حالیست که سازمان جنگل‌ها آن را غیر قابل وقف می‌داند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: جنگل های هیرکانی آق مشهد، از بهترین ذخایر و عرصه های منابع طبیعی از جنگل های باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی است که 5600 هکتار از آن از جنوب ساری قرار دارد که به نام جنگل های آق مشهد شناخته می شود.

اما بررسی مالکیت این منطقه، بحث بسیاری را پیش آورده است. در پرونده‌ای که گفته می‌شود ۲۰ سال به‌طول انجامیده حسینعلی خادمی آق‌مشهدی که ظاهرا متولی امام‌زاده منطقه است، موفق شده این جنگل‌ها را با استناد به یک سند وقفی مربوط به ۴ قرن گذشته به تصاحب خود درآورد.

به گفته رضا افلاطونی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، در جریان این مناقشه اداره اوقاف نظر کارشناسان رسمی دادگستری را که با بررسی عکس‌های هوایی این ۵۶۰۰ هکتار از جنگل هیرکانی را جزو جنگل‌های بکر دست نخورده و از این‌رو جزو اراضی ملی دانسته‌اند، رد کرده و نهایتا شعبه ۱۱ دادگاه استان مازندران به جای رفع نقص، بدون تشکیل جلسه و بدون آنکه از منابع طبیعی به عنوان طرف دعوا توضیح بخواهد از رای قبلی خود بازگشته و به نفع متولی امام‌زاده رای داده است.

با این وجود باید گفت نگرانی های پیش رو بابت نحوه حفاظت و بهره برداری از جنگل هاست. جنگل هایی که سال هاست محل تاخت و تاز بهره برداران بوده و حالا که چند سالی است دست آن ها کوتاه شده است، بیم آن وجود دارد که بار دیگر اتفاقاتی ناخوشایند برای منابع طبیعی کشور رقم بخورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...