سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا


سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

تهران- ایرنا- سازمان حفاظت از طبیعت استرالیا با انتشار نتایج جدیدی از تحقیقات در مورد تبعات آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این کشور بر حیات وحش اعلام کرد: آتش سوزی جنگل ها و بیشه زارهای استرالیا که در اوایل سال جاری پس از چندین ماه خاموش شد ،جان قریب به سه میلیارد حیوان را از گونه های مختلف دراین کشور گرفت یا سبب فراری دادن آنها شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سازمان حفاظت از طبیعت استرالیا نتایج موقت یک پژوهش در مورد تبعات آتش سوزی های چند ماهه در استرالیا بر حیات وحش این کشور را منتشر کرد که بر اساس آن " در آتش سوزی ویرانگر چند هفته نخست سال جاری در استرالیا تقریباً سه میلیارد حیوان کشته یا فرار کرده اند."

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

سازمان حفاظت از طبیعت استرالیا این آتش سوزی را " یکی از بدترین حوادث درتاریخ حیات وحش استرالیا و جهان " خوانده است.

روزنامه گاردین استرالیا با انعکاس نتایج این پژوهش زمینه نوشت: آتش سوزی در استرالیا که در ماههای آخر ۲۰۱۹ شروع و تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه داشت، یکی از بدترین بلایای حیات وحش تاریخ نامگذاری شده است.

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

تارنمای گاردین با انتشار نتایج تحقیقات انجام شده دراین زمینه نوشت: بررسی که توسط تعدادی ازدانشمندان وابسته به دانشگاه های استرالیا انجام شده حاکی از آن است که آمار حیات وحش خسارت خورده از این آتش سوزی بسیار گسترده و شامل ۱۴۳ میلیون پستاندار ، ۲.۴۶ میلیارد خزنده ، ۱۸۰ میلیون پرنده و ۵۱ میلیون قورباغه بوده است.

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

کریس دیکمن یکی از محققان این پروژه در گزارش منتشره دراین زمینه با اشاره به اینکه "چشم انداز وضعیت حیواناتی که از شعله های آتش گریخته اند خیلی بهتر از آنهایی که کشته شدند نیست" تاکید کرد : اکثر این حیوانات به خاطر کمبود غذا، نداشتن سرپناه مناسب به دلیل از بین رفتن زیست محیط جنگلی و بیشه ها و وجود شکارچیان همچنان بسیار آسیب پذیر هستند.
کارشناسان حفاظت از حیات وحش استرالیا پیشتر نیز هشدار داده بودند حیواناتی که قادر به نجات دادن جان خود شدند، اکنون زمان بسیار سختی را پشت سر می گذارند. اگر زیستگاه و منابع غذایی، محیط لازم برای لانه سازی و پناهگاهی وجود نداشته باشد، حیات وحش شاهد تلفات بیشتری در این زمینه خواهد بود.

طبق گزارش رسانه های استرالیایی آتش سوزی که از اواخر سال گذشته میلادی شروع و تا اوایل سال جاری میلادی ادامه داشت، بیش از ۱۱۵ هزارمتر مربع از بوته ، بیشه زار ها و جنگل های این کشور در کام شعله های آتش فرو رفت.

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

خشکسالی سراسری در استرالیا به دلیل کاهش بارش های فصلی هم سبب گسترش آتش سوزی ها به بسیاری از مناطق این کشور شد که در اثر آن بیش از ۳۰ نفر جان باخته و هزاران خانه نیز ویران شده و یا در آتش سوخت.

دانشمندان استرالیایی در این پژوهش تاکید کردند: این آتش سوزی از نظر زمانی هم گسترده ترین و طولانی ترین دوره را در تاریخ استرالیا به نام خود ثبت کرد و این بحران به دلیل تاثیر پذیری وسیع استرالیا از تغییرات شدید آب و هوایی به وجود آمد.

"لیلی ون ادن" از دانشگاه سیدنی و از محققان این پروژه تحقیقاتی گفت: نتایج مطالعات اولیه در مورد تبعات زیانبار این آتش سوزی در استرالیا در ژانویه سال جاری منتشر شد که براساس آن ، در اثر حریق های گسترده، مستمر و پیوسته بیش از یک میلیارد حیوان در مناطق درگیر از جمله ایالت های نیو ساوت ولز و ویکتوریا کشته شدند.

وی افزود: اما نتایج نهایی این بررسی که روز گذشته منتشر شد حاکی است تلفات و خسارات به حیات وحش در اثر این آتش سوزی ها بسیار گسترده تر بوده است.

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

وی تاکید کرد: داده های حاصل از این بررسی هنوز در حال پردازش است و گزارش نهایی آن اواخر ماه آینده منتشر می شود ، اما نویسندگان این گزارش برآورد کردند که احتمالاً تعداد زندگی سه میلیارد حیوان متاثر از تلفات سنگین آتش سوزی قرار گرفته است.

"درموت او گورمن" مدیر ارشد دفتر صندوق جهانی طبیعت در استرالیا نیز در این زمینه گفت: یافته های دانشمندان دراین بررسی تکان دهنده است.

وی افزود: این یافته ها باعث می شود، آتش سوزی اخیر به عنوان یکی از بدترین بلایای حیات وحش در تاریخ مدرن مطرح شود.

محققان استرالیایی پیشتر اعلام کردند که از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۵.۸ میلیون هکتار از جنگل‌های ایالت‌های «نیو ساوث ولز» و «ویکتوریا» دراثر آتش سوزی از بین رفته که معادل ۲۰ درصد جنگل‌های استرالیاست.

طبق این گزارش؛" اگرچه کوالاهای استرالیایی که حرکت آنها بسیار کند است، قربانیان اصلی آتش سوزها بودند، اما طبق گزارش دولت استرالیا که در اوایل سال جاری منتشر شد، ۱۰۰ گونه گیاه و جانور بومی دیگر نیز که زیست بوم خود را از دست دادند، تلفات سنگینی از حریق های پی درپی داشته اند.

سه میلیارد حیوان قربانی جنگل سوزی های استرالیا

محققان استرالیایی اعلام کردند: گرم شدن کره زمین تابستان های استرالیا را طولانی تر می کند و این شرایط ، وضعیت دراین کشور را به طور فزاینده ای خطرناک می کند، چرا که زمستان های کوتاه ترمقابله با آتش سوزی ها را به دلیل کاهش ریزش بارش ها دشوارتر می سازد.

محققان دانشگاههای سیدنی، نیو ساوت ولز، نیوکاسل، چارلز استوارت و گروه حفاظت ""BirdLife استرالیا در این پروژه مشترک تحقیقاتی با یکدیگر همکاری داشته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد