بها و جایگاه انسان نزد خدا به دعا است/ دغدغه شب و روز عرفه ما امام زمان(عج) و ظهور باشد


بها و جایگاه انسان نزد خدا به دعا است/ دغدغه شب و روز عرفه ما امام زمان(عج) و ظهور باشد

حجت‌الاسلام کفیل با بیان‌اینکه بهترین مدل و روش برای جذب فیض خدا و رفع گرفتاری‌ها، دعا است، گفت: بهترین دغدغه شب و روز عرفه و قربان ما دعا برای امام زمان(عج) و فرج آن حضرت(عج) باشد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه روز عرفه، روز نیایش و به منظور بررسی نقش دعا در کسب فیوضات الهی و دفع و رفع بحران ها با حجت الاسلام «محمدصادق کفیل»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

با توجه به ظرفیت و استعداد زمان هایی همچون روز عرفه برای کسب فیض و اجابت دعاها، چه راه هایی برای بهره مندی هر چه بیشتر از این ظرف زمانی وجود دارد؟

ما در کسب فیض از حضرت حق با دو نوع فیض مواجه هستیم، نخست فیض رحمانی و دیگری فیض رحیمی، خدای متعال فیض رحمانی اش را به همه عالم ارزانی می دارد یعنی این فیض دادنی است و یک فیض گرفتنی، فیض رحیمی خدای متعال گرفتنی است، انسان باید بخواهد، انسان هر چه جدی تر و بیشتر از خدا درخواست و طلب کند، بهره بیشتری می برد.

باید توجه داشت خدای متعال صاحب فیض عالم است و چقدر می توان از او بهره گرفت و بنگریم چقدر بهره برده ایم؟ خدای متعال در وصف انسان می فرماید: «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» یعنی ما منسوب به خدا هستیم و او با روح خویش در ما دمیده است لذا با این ویژگی باید بهره های بسیار برد.

بهترین مدل و روش برای جذب فیض خدا، دعا است، ما شب عرفه را داریم که عبادت در آن بر اساس روایات به اندازه 170 سال است و نیز روز عرفه و شب عید قربان را داریم که جزء چهار شبی است که شب‌زنده داری در آن توصیه شده و از بهترین شب ها برای عبادت و قرب است.

چطور می توان از این بستر مهیا برای اجابت دعاها استفاده کرد؟

باید این روزهای منتهی به عرفه و قربان را برای گرفتن فیوضات حضرت حق خالص کنیم که راه این خلوص، دعا است چنان که خدای متعال در سوره مبارکه فرقان می فرماید: «... مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ؛ اگر دعای شما نباشد خداوند اعتنایی به شما نخواهد داشت».

این آیه و آیات مشابه چه واقعیتی را به انسان گوشزد می کند؟

این آیه می رساند که جایگاه و ارزش انسان نزد خدا به مقدار دعا است، یعنی این دعا است که به ما عظمت می بخشد هر چه بیشتر بخواهیم و دعا کنیم جایگاه مان را بالا برده ایم. خدای متعال در آیه 43 سوره مبارکه انعام می فرماید: «فَلَوْلَا إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَکِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ‏؛ پس چرا هنگامى که ناگوارى‏ هاى ما به آنان رسید، توبه و زارى نکردند؟ آرى (حقیقت آن است که) دل‏ هاى آنان سنگ و سخت شده و شیطان کارهایى را که مى‏ کردند، برایشان زیبا جلوه داده است.»

یعنی راه اصلی درمان گرفتاری ها، دعا است، این آیه شریفه تاکید دارد که اگر مردم به درگاه الهی تضرع کرده و با حضرت حق ارتباط برقرار کنند، بحران ها حل می شود. حال ببینیم در درمان کرونا چقدر از این فیوضات الهی استفاده کرده ایم؟

آیا دعا به معنای کنار نهادن دیگر راه ها در رفع مشکلات و تحقق خواسته ها است یا معنا و کارکردی دیگر دارد؟

دعا کناره گیری یا یک کار در کنار دیگر کارها نیست، دعا انرژی بخش همه کارها است و عامل حرکت و عامل تلاش و پویایی و رشد و کلید رسیدن به همه اندیشه ها و آرزوها است.

مهم آنکه در قرآن و روایات ترک دعا، استکبار و تکبر به درگاه الهی است چنان که خداوند در سوره مبارکه غافر، سوره 60 به این مهم اشاره دارد: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند» و در روایت است که محبوب ترین کارها نزد خدا دعا است لذا باید از این سلاح مومنانه استفاده کنیم آنهم در ظرف زمانی عرفه و قربان که بهترین زمان ها است.

بهترین راه اجابت دعاها و قرب در روز عرفه چیست و از چه شاهراهی می توان به دعاها ارزش و هویت بخشید؟

باید در این روز با همه وجود وقت بگذاریم حتی اگر نمی توانیم به زبان عربی دعا بخوانیم خلوت کرده و با خدا حرف بزنیم و با خدا مانوس شویم مبادا این روزها را مثل دیگر ایام و اوقات سال سپری کنیم. خوب است در دعاها به دیگران توجه کنیم و چقدر ثواب است برای کسی که در حق دیگران دعا کند. خوب است بهترین دغدغه شب و روز عرفه و قربان ما دعا برای امام زمان(عج) و فرج آن حضرت(عج) باشد.

اگر در این دور روزه جریان دعا و انس با امام زمان(عج) را جدی بگیریم و از خدا بخواهیم بحران کرونا و مشکلات حل شود، قطعا مرتفع می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان