گره‌هایی که سامد در فارس گشود


گره‌هایی که سامد در فارس گشود

شیراز- ایرنا- دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن بر لزوم پاسخگویی سریع و بی‌واسطه مسئولان به مردم تاکید داشته و کوشیده است که با حذف موانع پیش‌روی مردم برای پیگیری درخواست‌ها، زمینه رضایتمندی آنها را بیش از از پیش فراهم کند.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر مردم برای بیان درخواست‌ها و خواسته‌های خود و ارتباط گیری با مسئولان، مطالب و خواسته‌های خود را به شکل مکتوب و در قالب نامه تحویل مقامات و مسئولان می‌دادند که دولت تدبیر و امید به منظور سهولت دریافت تقاضای مردم و حفظ کرامت انسانی شهروندان در یک ابتکار، با اعلام یک شماره تلفن سه رقمی (۱۱۱) این روند را تسهیل کرد.
با راه‌‎اندازی سامانه سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت) در تمام استان‌های کشور، مردم بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکانی خاص و تنها از طریق تماس با تلفن ۱۱۱ هرگونه نظر، انتقاد، پیشنهاد و مشکلی که داشته باشند را به گوش مسئولان می‌رسانند.
در فارس نیز این سامانه قبل از سفر نهم اردیبهشت ماه سال ۹۴ رییس جمهوری به این استان شروع به کار کرد و یک هزار و ۲۰۰ نیرو در سه شیفت درخواست‌ها و مطالبات مردم از رییس جمهوری و هیات دولت را ثبت کردند.
برقراری ۷۲۹۰ تماس با سامانه سامد در فارس در سال ۹۹
به گفته مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری فارس، از ابتدای امسال تاکنون افزون بر هفت هزار و ۲۹۰ تماس با سامانه ۱۱۱ در این استان برقرار شده است.
نصیر زارع افزود: همچنین طی مدت مذکور بیش ۲۵ نفر از مسئولان و مدیران کل استان برای پاسخگویی به مردم در محل سامانه سامد در استانداری فارس حضور یافتند.
وی ادامه داد: مسائل و مطالبی که در این ارتباطات تلفنی از سوی شهروندان مطرح می‌شود حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرد که برخی از این مطالبات با پیگیری‌های انجام شده محقق شده و برخی نیز در دست اقدام است.
گرهی که با سامد باز شد
یکی از شهروندان که از طریق تماس با سامانه سامد پیگیر حل مشکل خود شده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من یک کشاورز هستم که در مقطعی اقدام به کشت پنبه در زمین اجاره‌ای کردم اما به دلیل مشکل‌دار بودن بذر به اصطلاح اصلاح شده‌ای که از جهاد کشاورزی دریافت کردم، تمام سرمایه‌ای که در این کار گذاشته بودم از بین رفت.
کرامت‌الله گزین افزود: برای گرفتن خسارتی که از این بابت به من و برخی کشاورزان دیگر وارد شده بود مراجعات متعددی به جهاد کشاورزی داشتم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد و پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کردم.
وی ادامه داد: تا اینکه سامانه سامد از طریق یکی از دوستان به من معرفی شد و بلافاصله با تلفن ۱۱۱ تماس گرفته و شکایت خود را به شکل تلفنی مطرح کردم.
او اظهار داشت: ظرف مدت کمتر از یک هفته از جهاد کشاورزی با من تماس گرفتند و بذر جایگزین از طریق تعاونی پنبه کاران زرین دشت در اختیار من قرار داده شد.
وی تصریح کرد: در حالی که در ابتدای مواجه با این مشکل برای پیگیری چندین مرتبه به شکل حضوری به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کردم اما این مشکل در نهایت از طریق یک تماس کوتاه با تلفن ۱۱۱ حل شد.
یک شهروند دانشجو نیز که از برقراری تماس با سامانه سامد رضایت کامل داشت به خبرنگار ایرنا گفت: مدت‌ها درگیر دریافت یک وام دانشجویی بودم و هر بار به بهانه‌ای در تکمیل پرونده دچار مشکل می‌شدم.
نسترن کاشف افزود: در حالی که از تردد بین دانشگاه و شعبه بانکی که برای دریافت وام به من معرفی شده بود خسته شده بودم به مطلع شدم که مدیر امور شعب بانک ملی برای پاسخگویی به شهروندان در سامانه ۱۱۱ حضور می‌باد.
وی تصریح کرد: پس از برقراری تماس با این سامانه مشکل خود را با مدیر مربوطه در میان گذاشتم و امروز که کمتر از یک ماه از تماس با مرکز ۱۱۱ می‌گذرد وام خود را دریافت کرده‌ام.
او گفت: قطعا افرادی مانند من که چندین هفته درگیر دریافت یک وام بودم وقتی با یک تماس کوتاه مشکلشان حل می‌شود متوجه تاثیر بسیار مثبت این سامانه و مزایای فعالیت آن خواهند شد.
دستگاه‌های اجرایی پاسخگوی مطالبات مردم باشند
استاندار فارس پیش از این در سخنانی، سامانه سامد را فرصت مناسبی برای بیان مشکلات از سوی شهروندان دانست و گفت: به ویژه شهروندانی که فاصله بیشتری با مرکز استان دارند می‌توانند از این طریق با سرعت بیشتری خواسته خود را پیگیری کنند.
عنایت‌الله رحیمی افزود: رسالت همه دستگاه‌های اجرایی این است که پاسخگوی مطالبات مردم باشند و حضور مدیران در این مرکز فرصت این ارتباط بی‌واسطه را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: البته مردم ما نسبت به قوانین و مقررات موجود در کشور آگاهی دارند و اینگونه نیست که فقط به دنبال شنیدن پاسخ مثبت باشند اما هم‌اینکه مدیران بتوانند به شکل شفاف و روشن پاسخ خواسته شهروندان و علت منفی بودن آن پاسخ را بدهند کمک بزرگی به اقناع متقاضی می‌کند.
او اظهار داشت: مسئولان هم باید بکوشند که در حد مقدورات مباحث را با پاسخ مثبت و پیگیریِ منجر به نتیجه در دستور کار قرار دهند.
سامانه سامد، از حضور فیزیکی شهروندان در ادارات می‌کاهد
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز در حاشیه حضور در مرکز ۱۱۱ در گفت و گو با ایرنا گفت: سامانه ۱۱۱ فرصت مناسبی برای فراهم کرده که شهروندان برای پیگیری برخی مشکلات خود نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشند.
عبدالرضا قاسمپور افزود: به ویژه در شرایط امروز که شاهد شیوع ویروس کرونا در سطح استان هستیم، این سامانه کمک بسیاری به کاهش ترددها می‌کند.
وی ادامه داد: مردم از طریق این سامانه می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با مدیران در میان گذاشته و بلافاصله پاسخ خود را دریافت کنند و در صورتی که نیاز به پیگیری‌های بیشتر باشد نیز از طریق مجموعه‌های ذیربط تا حصول نتیجه دنبال خواهد شد.
معاون استاندار فارس تصریح کرد: دولت همواره بر حضور مسئولان در بین مردم و ارتباط با آنها تاکید داشته اما در شرایط امروز که به دلیل شیوع بیماری کرونا این امکان فراهم نیست، باید با تقویت سامانه سامد فرصت برای ارتباط مردم با مسئولان بیش از پیش فراهم شود.
قاسم‌پور، در خصوص مطالب مطرح شده از سوی مردم در ارتباط تلفنی نیز گفت: عمده مطالبی که امروز مطرح شد به دغدغه داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها در رابطه با برگزاری کنکور سراسری باز می‌گردد که با توجه به شیوه ویروس کرونا در این زمینه نگرانی‌هایی وجود داشت.
وی افزود: ما نیز نگرانی آنها را درک می‌کنیم اما به آنها اطمینان می‌دهیم چه چنانچه تصمیم نهایی بر برگزاری کنکور باشد این کار با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که در یک فضا و شرایط کاملا امن و ایمن برگزار شود.
قاسم‌پور تصریح کرد: البته ما دغدغه و خواسته داوطلبان و خانواده آنها مبنی بر لغو برگزاری کنکور را به گوش مسئولان در مرکز می‌رسانیم اما تصمیم نهایی برگزار شدن یا نشدن کنکور با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است و هرگونه تصمیمی که اتخاذ شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی، از داوطلبان کنکور خواست که بدون هیچ دغدغه‌ای آمادگی خود برای شرکت در کنکور را حفظ کنند و اطمینان داشته باشند که برای برگزاری کنکور تدابیری اتخاذ خواهد شد که با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس