همراه اول صعود کرد؛ ایرانسل ریزشی شد


مجله آنلاین موبنا – گزارش‌های منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ همراه اول در پایان سه ماهه نخست سال 99 رقمی معادل 77.40درصد و بعد از آن با فاصله 16درصدی ایرانسل قرار دارد که ضریب نفوذ 61.55درصدی را دارد. اما اگر به آمار ضریب نفوذ اپراتورهای موبایل در مدت مشابه سال قبل یعنی سه ماهه نخست سال 98 دقت شود،...

مجله آنلاین موبنا – گزارش‌های منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ همراه اول در پایان سه ماهه نخست سال 99 رقمی معادل 77.40درصد و بعد از آن با فاصله 16درصدی ایرانسل قرار دارد که ضریب نفوذ 61.55درصدی را دارد.
اما اگر به آمار ضریب نفوذ اپراتورهای موبایل در مدت مشابه سال قبل یعنی سه ماهه نخست سال 98 دقت شود، مشخص می‌شود که همراه اول در حال افزایش فاصله و پیشرفت خود در ضریب نفوذ نسبت به ایرانسل است.
بر اساس آمار سال 98 ضریب نفوذ همراه اول در سال قبل 73.17درصد و ایرانسل نیز 60.13درصد بوده است. به عبارت دیگر فاصله همراه اول با ایرانسل در ضریب نفوذ در این سال معادل 13 درصد بوده است که در سال جاری این فاصله با رشد 3درصدی به 16درصد فاصله با ایرانسل رسیده است.
این آمار از آن جهت قابل توجه است که افزایش ضریب نفوذ در بازاری که در حالت اشباع است، آمارها به سختی و در مقیاس‌های بسیار اندک باید جابجا شود، اما همراه اول نه تنها جایگاه نخست خود را در بازار حفظ کرده، بلکه در حال افزایش فاصله خود با اپراتور دوم است.
در خصوص چرایی و چگونگی افزایش ضریب نفوذ و سهم اپراتورهای تلفن همراه نیز دلایل و شاخص‌های روشنی نظیر کیفیت شبکه، رضایتمندی مشتریان، پوشش شبکه و عواملی از این دست دخیل بوده و این آمارها به راحتی و صرفا با انجام تبلیغات یا برگزاری کنسرت قابل جابجایی نیست.
در مورد اپراتور رایتل نیز شاهد اتفاقات عجیبی هستیم. این اپراتور در حالی که به شکل یکطرفه مشغول ارسال آمار و ارقام به رسانه‌ها در خصوص رسیدن به مرحله سوددهی است که در رویه‌ای معکوس، سهم بازارش در حال کاهش است.
آمار رسمی و منتشره از سوی سازمان رگولاتوری نشان می‌دهد رایتل در سه ماهه نخست سال 98 ضریب نفوذ 6.23درصدی از بازار تلفن همراه کشور را به نام خود ثبت کرده بود که در سه ماهه سال جاری با افت بیش از یک درصدی، رقم 5.14درصدی از ضریب نفوذ در کشور را در اختیار گرفته است.
به هر حال حل معمای ادعای سوددهی رایتل که ظاهرا عزم ورود به بورس را هم دارد، با کاهش سهم و ضریب نفوذ در بازار به عهده مدیران این اپراتور است.
به هر تقدیر مرور آمار و جداول گویای تغییرات و جابجایی‌ها در سهم اپراتورهای موبایل است.

همراه اول صعود کرد؛ ایرانسل ریزشی شد

همراه اول صعود کرد؛ ایرانسل ریزشی شد

و در نهایت اینکه گزارش جدید وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، سهم بازار اپراتورهای ایرانسل و رایتل در بهار سال «جهش تولید» و در قیاس با همراه اول با ریزش مواجه شده، اما همراه اول روندی صعودی داشته است.
بر این اساس سهم بازار همراه_اول از 52.43 به 53.72 درصد در بهار سال جاری رسیده، در حالیکه ایرانسل از سهم 43.08 به 42.72 درصد افت کرده است
سهم بازار رایتل نیز همچنان کاهشی مانده و از 4.46 به 3.57 درصد در سال جدید رسیده است.

همراه اول صعود کرد؛ ایرانسل ریزشی شد

منبع: آی‌تی آنالیز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش