افت آب‌های زیرزمینی سمنان با طرح‌های آبخیزداری جبران شود


افت آب‌های زیرزمینی سمنان با طرح‌های آبخیزداری جبران شود

سمنان- ایرنا- رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: سطح آب در تمام سفره‌های زیرزمینی استان با وجود تاکید بر مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری آب افت کرده است و باید با طرح‌های آبخیزداری جبران شود.

مهدی حداد روز سه‌ شنبه در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، ابراز داشت: کویر سالانه هفت تا ۲۰ متر به حوزه‌های سکونتی فشار می‌آورد و باید مقوله آب، خاک و بهره‌وری از آب و خاک بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: توجه بیش از پیش به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری موجب تقویت سفره های ‌آب‌ زیرزمینی و رونق کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش وسعت کشت ایده اشتباهی است که تامین امنیت غذایی را دچار مخاطره می‌کند و باید افزایش بهره‌وری آب و خاک با کاهش وسعت کشت مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: ایران هفتمین کشور جهان از لحاظ برخورداری از باغ‌های با کیفیت است و باید برای حفظ جایگاه و تامین امنیت غذایی توسعه کشتهای دارای حداقل مصرف آب و حداکثر بهره‌وری مانند کشت ارگانیک و گلخانه مورد توجه قرار بگیرد.

حداد تصریح کرد: ۳۰ درصد اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است و غلارغم این موضوع کمترین معوقه بانکی و کمترین سهم از تسهیلات بانکی مربوط به بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: در بخش کشاورزی کمترین درگیری بین مسوولان و بخش کشاورزی وجود دارد و این مهم نشاندهنده اهمیت و ارزش کشاورزی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: کشاورزی بر امنیت ملی نیز تاثیرگذار است و در کشور در روزهای اخیر با شیوع کرونا بیشترین امنیت غذایی در تامین و توزیع داشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: حداقل سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در روستاهای کم‌بهره موجب ایجاد رونق تولید و اشتغالزایی در روستاها می‌شود.

بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با حضور عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس‌ شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی و برگزار شد و بخش خصوصی مشکلات خود را با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان