غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است


غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است

تهران- ایرنا- مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، سلامت را از دیانت جدا ندانست و گفت: عقل و شرع اقتضاء ‌می‌کند که عزاداری سیدالشهداء (ع) با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

حجت الاسلام محسن غرویان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: عزاداری و عشق و علاقه به سیدالشهدا (ع) با روح و روان مردم عجین است و مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. عشق و علاقه به امام حسین(ع) ذاتی است و دوستداران حضرت در طول تاریخ عشق و علاقه خود را نشان داده‌اند.

مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم افزود: حفظ سلامتی از مهمترین واجبات شرعی و الهی است و هر انسانی باید سلامتی خود را حفظ کرده و این نعمت الهی را در معرض آسیب قرار ندهد و از طرفی هم باید مراسم تاسوعا و عاشورا با شکوه برگزار شود. این شکوه در قلب همه ایرانیان باید به گونه‌ای باشد که همه دنیا عشق و علاقه ذاتی مردم را به سید الشهدا ببینند و هم در این راه سلامتی مردم حفظ شود.

غرویان افزود: پیش از این می‌گفتیم سیاست ما از دیانت جدا نیست و اکنون باید گفت که سلامت ما از دیانت جدا نیست.

استاد سابق ستاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه عقل و شرع اقتضاء ‌می‌کند که عزاداری سیدالشهدا (ع) با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود، اظهار داشت: همانطور که مسوولان گفتند، ‌ مراسم باید با حضور کمتر مردم و با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی انجام شود. زیرا این امکان وجود ندارد که مانند سابق افراد در حسینیه‌ها و مساجد تجمع کنند. بلکه باید مردم با ماسک، ‌ دستکش، مواد ضدعفونی کننده و رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری حاضر شوند.

وی کرونا را فرصتی برای افزایش رابطه با خداوند، اهل بیت و امام حسین(ع) دانست و گفت: این فرصتی است که رابطه خود را از درون و در خلوت با امام حسین(ع) تقویت کنیم و چه بسا در تنهایی این رابطه بهتر انجام شده تا قلب خود را به حضرت نزدیک کنیم.

غرویان ارتباط قلبی با امام حسین در ایام تاسوعا و عاشورا را مهمترین راهکار برای ارادت به سیدالشهدا (ع) و مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: اصل معنویت نیز بر همین اساس است؛ معنویت در حقیقت گرفته شده از عالم معنا است و باید تمرین کنیم تا در خلوت، تنهایی و درخانه، خود را به ائمه اطهار نزدیک کرده و با آنها ارتباط برقرار کنیم.

مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در عزاداری عاشورا نباید غرق شکوه ظاهری شد، تصریح کرد: باید یک شکوه و معنای درونی در خود بوجود بیاوریم و با وجود شیوع کرونا این اقدام قابل انجام است تا ریاضت قلبی و عشق امام حسین(ع) انجام شود.

غرویان با اشاره به اینکه باید در ایام محرم و صفر امسال شیوه جدیدی در چگونگی برگزاری مراسم عزاداری به کار برد، اظهارداشت: شکل بسیاری از این نذرهایی که مردم می‌دهند به دلیل شیوع کرونا باید تغییر کند. یعنی نذرها براساس شرایط زمانی و مکانی تغییر کند و از نظر فقهی نیز مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: مثلا افرادی که در ایام محرم نذر دارند، می‌توانند با همان پول ماسک، مواد ضدعفونی و بهداشتی و هزینه کمک معیشتی برای نیازمندان تهیه کنند و قطعا نظر امام حسین(ع) نیز در اینگونه تصرف‌ها و وجهات است.

مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسین(ع) نیز خوشحال خواهد شد که مردم نذر خود را در چنین وجوهاتی هزینه کنند، خاطرنشان کرد: کمک به بیماران کرونایی و خانواده‌های آنها یا نذر عمومی برای ریشه کن شدن این ویروس و ایجاد سلامت برای مردم در همان مسیرعشق ورزی به امام حسین(ع) ‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان