راه اندازی صندوق قرص الحسنه خواسته مشترک مردم و مسئولان سرایانی


راه اندازی صندوق  قرص الحسنه  خواسته مشترک مردم و مسئولان سرایانی

نبود حتی یک صندوق قرض الحسنه فعال در شهرستان سرایان کار ساماندهی و جذب منابع قرض الحسنه را در این شهرستان با مشکل همراه کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛نبود حتی یک صندوق قرض الحسنه فعال در شهرستان سرایان کار ساماندهی و جذب منابع قرض الحسنه را در این شهرستان با مشکل همراه کرده است.

«حسین دهقان» از شهروندان سرایانی با انتقاد از تعلل مسئولان در این خصوص بیان کرد: با گذشت سال‌ها از ارتقای شهرستان هنوز حتی یک صندوق قرض الحسنه در شهرستان دائر نشده است درحالی که وجود منابع قرض الحسنه و مردم خیر و نوع‌دوست در این شهر می تواند زمینه ساز صندوق قرص الحسنه فعال را فراهم کند.

وی دوران کرونا را یادآور شد و گفت: وجود صندوق قرض الحسنه در سرایان می تواند مشکلات کسبه آسیب دیده و مردم مستمند و جوانان بیکار را تا حدود زیادی مرتفع سازد و نیاز آنان را به شبکه بانکی کاهش و موجبات رونق فرهنگ قرض الحسنه را به عنوان یکی از مستحبات مورد تاکید پیشوایان دینی فراهم کند.

«رضا آسال» از فرهنگیان سرایانی با گلایه از متولیان فرهنگی شهرستان گفت: یکی از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز در شهرستان تاسیس صندوق قرض الحسنه است.

وی وجود این صندوق را باعث رونق بسیاری از آموزه های دینی به ویژه ترویج فرهنگ قرص الحسنه در جامعه برشمرد.

آسال محرومیت از خدمات قرض الحسنه را باعث رواج بیشتر ربا و پول پرستی و حاکمیت مادیات عنوان کرد.

«علامرضاشمشیری» از هیات امنای مسجد جامع سرایان هم وجود صندوق های قرض الحسنه را به عنوان یک نیاز اساسی و مورد تاکید در دین اسلام عنوان کرد و فعالیت صندوق‌های قرص الحسنه درون سیستمی در ادارات و مراکز خیریه شهرستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: فعالیت این صندوق‌ها فقط مشکل گشای بخشی از جامعه هدفشان است و جوابگوی مشکلات و مسائل بانکی عموم مردم با توجه به منابع محدود آن نیست.

وی از مسئولان خواست تا در راه اندازی صندوق قرض الحسنه فعال و مستقل به منظور جذب منابع قرض الحسنه و پاسخ به مشکلات مالی آحاد مردم تلاش کنند.

به گفته وی صندوقی که موجودیت بیرونی داشته باشد و به عنوان پایگاه جذب و پرداخت منابع قرض الحسنه به فعالیت بپردازد از کارایی بهتری در دسترسی مردم برخوردار خواهد بود و باید در شهرستان هرچه سریع‌تر راه اندازی شود.

«محمد مهدی عظیمی» مسئول شورای اسلامی شهر سرایان هم به ظرفیت‌های اجتماعی بالای شهرستان در زمینه مشارکت اجتماعی اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا ثابت کرد که مردم سرایان جلودار همه برنامه ریزان در بحث بسته های معیشتی و کمک به همنوعان و در همراهی با مسئولان، همانند اول انقلاب همواره در صحنه هستند.

وی یکی از وظایف شوراهای اسلامی را تلاش در راستای تامین آرامش و دمیدن روحیه امید در مردم و نظارت در همه زمینه ها عنوان کرد و اظهار کرد: با وجود ویروس کرونا دو خلاء مهم شامل بحث درمان مستمندان و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به عنوان دو ضرورت در شورای اسلامی احساس شد و تمام تلاش اعضای شورای و امام جمعه سرایان بر رفع و ارائه این خدمات به مردم معطوف شده است.

عظیمی راه اندازی نهادی که بتواند آنی و بدون ساختارهای سخت بانکی گره گشای مشکلات مالی مردم باشد را در سرایان ضروری برشمرد و تاسیس بانک و یا صندوق قرض الحسنه را در ترویج و رونق فعالیت های قرض الحسنه برای رفع نیازهای بانکی مردم و به ویژه مستمندان و جوانان راهگشای مشکلات اقتصادی این شهر دانست.

حجت الاسلام «علی اکبر سنجری» امام جمعه سرایان هم با استفاده از آیات و روایات به اهمیت ترویج بحث قرض الحسنه در جامعه پرداخت و قرض دادن به یکدیگر را همانند تزریق خون به بدن بیمار در بستر بیماری توصیف کرد.

وی با گلایه از روند پرداخت تسهیلات در بانک‌ها افزود: متاسفانه در برخی از موارد بانک ها از اصل وام پرداختی بیشتر دریافت می کنند و در واقع نه تنها مشکل وام گیرنده را رفع نمی کنند بلکه مشکلات بیشتری را هم برای فرد وام گیرنده ایجاد می کنند.

وی بیان کرد: پرداخت وام‌های قرض الحسنه تقریبا در بانک های کشور صفر است.

حجت الاسلام سنجری، ترویج فعالیت‌های قرض الحسنه را در شهرستان سرایان ضروری ذکر کرد و از مردم خیر این شهرستان خواست تا این فریضه اسلامی را بیش از پیش به عنوان یک فرد مسلمان ترویج و عملیاتی کنند.

همچنین به منظور رفع مشکلات تسهیلات قرض الحسنه شورای اسلامی شهر سرایان با دعوت از مدیرعامل بانک قرص الحسنه رسالت خراسان جنوبی در جلسه ای با حصور معتمدین و مسئولان شهر سرایان، راهکارهای ایجاد و بهره مندی مردم از خدمات این بانک را بررسی کردند.

«سید مسلم یزدی نژاد» مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت خراسان جنوبی در این نشست از ایجاد مرکز راهبردی قرض الحسنه رسالت تا سه ماه آینده در شهرستان سرایان خبر داد و با تشریح روند فعالیت‌های این بانک گفت: بانک رسالت با توجه به نیاز مردم به تسهیلات قرض الحسنه و ترویج آن از طریق توسعه شبکه‌های اجتماعی و کانون های همیاری اجتماعی با هدف توسعه مشارکت و همیاری اجتماعی در مسیر ترویج فعالیت‌های قرض الحسنه در جامعه آغاز به فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه جای توسعه فرهنگ قرض الحسنه در کشور خالی و کمرنگ است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ۹۸ درصد پولی که در کشور جریان دارد در بانک‌ها است و از این مقدار 55 درصد آن به صورت سپرده در بانک‌ها وجود دارد که به سپرده گذاران سود پرداخت می شود که این روند در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

یزدی نژاد بیان کرد: در شهرستان سرایان در حال حاضر نزدیک به 6 کانون همیاری اجتماعی در ادارات این شهرستان فعال است و بستر برای خدمات قرض الحسنه بیشتر این بانک فراهم شده است که با راه اندازی مرکز راهبردی اجتماعی بانک رسالت، تمامی اقشار از خدمات و تسهیلات قرض الحسنه برخوردار خواهند شد.

پایان پیام/577

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد