فراخوان تامین خرگوش‌ برای یوزهای انتقالی به استان سمنان صحت ندارد


فراخوان تامین خرگوش‌ برای یوزهای انتقالی به استان سمنان صحت ندارد

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: خرگوش برای تغذیه سه یوزپلنگ ایران، دلبر و کوشکی، انتقالی به پارک توران استان سمنان به اندازه لازم وجود دارد و دوست داران حیات وحش به فراخوان‌های اشتباهی که صحت ندارد توجه نکنند.

امیر عبدوس شامگاه یکشنبه با انتشار متنی در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام خود نوشت: از بدو ورود دلبر، کوشکی و ایران به توران برای تغذیه آن‌ها سایت پرورش خرگوش احداث کردیم، آن ها که باور ندارند تصاویر را ملاحظه کنند و اگر باز هم باور نداشتند دعوت می کنیم از نزدیک این سایت را بازدید کنند.
وی افزوده است: بعد از فراخوان اشتباهی بعضی از دوست داران حیات وحش مبنی بر جذب کمک‌های مردمی برای تامین خرگوش پیام های زیادی ارسال شد که لازم دانستم توضیحاتی را ارائه کنم.
وی در ادامه این متن اینستاگرامی تاکید کرده است: لطفا به این گونه فراخوان‌ها ترتیب اثر ندهید چرا که هیچ یک از اداره های محیط زیست تاکنون برای اقدام های خود کمک نقدی دریافت نکرده و نخواهد کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داده است: هر یک از سه یوزپلنگ موجود در سایت توران در هفته سه خرگوش مصرف می کنند که مجموع نیاز آن ها در سال کمتر از ۵۰۰ خرگوش خواهد شد که هزینه آن بسیار ناچیز است.
وی یادآور شده است: اداره کل محیط زیست استان سمنان به منظور تامین خرگوش برای تغذیه این سه یوزپلنگ سایت پرورش خرگوش احداث کرد و نیازی به خرید خرگوش از بازار ندارد.
عبدوس در صفحه اینستاگرام خود گفته است: خرگوش‌های سایت و یوزپلنگ‌ها زیر نظارت تست انگلی هستند و هم چنین وعده‌های غذایی یوزها از گوشت گوسفند، مرغ زنده، گراز و یک روز در میان خرگوش تشکیل می شود.
وی افزوده است: تا به حال میلیاردها ریال برای احداث و تجهیز ایستگاه علمی تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی در توران هزینه کرده‌ایم و هیچ کمبودی هم از نظر تامین مالی برای این مرکز نداریم، این مرکز یک راهبرد و طرح کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت دارد و بر اساس آن روز به روز در حال پیشرفت و تجهیز است، طرحی که اجرای آن در پارک پردیسان تهران غیر ممکن و محال بود.
وی بیان داشته است: ایستگاه علمی و تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی توران دارای یک نفر دامپزشک مقیم و یک نفر تکنیسین دامپزشکی است و تمام امور بهداشتی و بالینی یوزپلنگ ها تحت نظارت آنها ثبت و گزارش می‌شود.
مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان گفته است: در تشکیلات جدید برای ایستگاه علمی و تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی یک اداره با رئیس مستقل از پارک ملی توران و تحت نظارت مستقیم مدیر کل محیط زیست استان پیش بینی شده است.
یوز پلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض قرار دارد، حدود ۲ هزار سال پیش این یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران هستند در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند و فروردین ۹۹ هر دو یوز به توران در شرق استان سمنان بازگشتند.
ایران هم توله یوزپلنگ سه ساله‌ای است که در سال ۹۶ به طور غیررسمی از زادگاهش در پارک ملی توران خارج شد و در پارک پردیسان نگهداری می‌شد و فروردین امسال دوباره به زادگاهش بازگشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک